دبیر دومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی:

2 هزار و 300 گونه واجد ترکیبات موثره خاص در کشور وجود دارد

دبیر دومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی گفت: ایران حدود ۸ هزار گونه گیاهی دارد که ۲ هزار و ۳۰۰ گونه واجد ترکیبات موثره خاص است و حدود هزار و ۷۳۰ گونه به طور انحصاری در ایران وجود دارد.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران، عصاره دبیر دومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی در مراسم افتتاح این جشنواره گفت: این جشنواره با شعار تبلور اقتصاد فرهنگ از امروز تا دهم مهرماه در مصلی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

وی با اشاره به تغییر نگاه در حوزه سلامت گفت: پیشرفت‌های مهم در علم پزشکی نوین با ساخت داروهای نوترکیب و تجهیزات پیچیده حاصل شده است و خدمات ارزشمندی در حوزه تشخیص و درمان بیماری‌ها ارائه می‌شود ولی با این وجود مکتب پزشکی هنوز با چالش‌هایی روبرو است.

وی افزود: هزینه‌های درمان بیماری‌های مزمن در ایالات متحده از 41 میلیارد دلار در سال 1965 به 2 هزار 800 میلیارد دلار درانتهای سال 2013 رسیده است و همین موضوع نگرانی شدید سیاست‌مداران غربی را در پی داشته است.

وی با اشاره به ممنوعیت داروها و مضرات ترکیبات شیمیایی گفت: این موارد منجر به  گرایش مردم جهان به استفاده از ترکیبات طبیعی به خصوص فرآورده‌های گیاهی شده است.

عصاره ادامه داد: واردات گیاهان دارویی در کشورهای توسعه یافته از 355 میلیون دلار در سال 1976 به 51.5 میلیارد دلار در سال 2002 و بیش از 100 میلیارد دلار در سال 2012 رسیده است که نشان از توسعه بازار بین‌المللی گیاهان دارویی دارد.

وی اضافه کرد: کشور ایران حدود 8 هزار گونه گیاهی دارد که 2 هزار و 300 گونه واجد ترکیبات موثره خاص است و حدود هزار و 730 گونه به طور انحصاری در ایران وجود دارد.

وی گفت: تعداد فرآورده‌های دارویی گیاهی در فهرست وزارت بهداشت از تعداد انگشت‌شمار در دهه اول انقلاب به هزار و 59 قلم تا خرداد 93 رسیده است.

عصاره ادامه داد: 14 هزار عنوان نسخ خطی و غیرخطی به عنوان میراث مکتوب دانشمندان ایرانی در این حوزه وجود دارد که در کتاب قانون ابن‌سینا 811 داروی گیاهی تشریح شده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار