چهارمین دوسالانه تذهیب‌های قرآنی کشور به همت موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی۱۴ تا ۲۴ مهر امسال در مشهد برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، مدیر موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس در نشست خبری چهارمین دوسالانه تدهیب‌های قرآنی کشور گفت: مهلت ارسال آثار به دبیرخانه دوسالانه 30 شهریور بود که از بین 259 اثر 161 اثر انتخاب و در بخش نمایشگاهی این جشنواره به نمایش در می‌آید.

علی ثابت‌نیا افزود: این دوسالانه در بخش‌های تذهیب، گل و بوته ، گل و مرغ، مثنی‌سازی و تشعیر در نگارخانه‌های‌ رضوان و بهار مشهد به نمایش گذاشته می‌شود و از 9 نفر از برگزیدگان در مراسم اختتامیه قدردانی می شود .

وی افزود: در سال‌های گذشته دوسالانه تذهیب‌های قرآنی به همت شهرداری و نهاد فعال در عرصه قرآنی برگزار و آثار دریافتی را در کتبی منتشر کرده‌ایم اما در سال سوم این موسسه به صورت مستقل کار خود را آغاز کرده و تلاش کرده‌ایم در این زمینه به استانداردسازی محتوا نیز بپردازیم.

مدیر موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی گفت:از جمله ملاک‌های ما برای شرکت کنندگان، بازنگری و ریشه‌دار بودن آثار هنری و تولید آنها با نگاهی به گذشته است چرا که اگر هنرمند امروز ریشه در هنرهای گذشته نداشته باشد تهذیب 1200 ساله از هنر دور می ماند.

علی ثابت نیا رویکرد اصلی دوسالانه تذهیب‌های قرآنی را احیای تکنیک‌ها و مکاتب در حال فراموشی تذهیب عنوان کرد و گفت: سعی شده هر ساله کیفیت آثار نسبت به گذشته بیشتر شود ودرتلاش هستیم تا با آموزش هنرمندان در این عرصه، زمینه آشنایی هنر ایرانی اسلامی را به جهان فراهم کنیم.

وی افزود: با توجه به این که مشهد به عنوان یکی از قطب‌های برجسته کشور در هنر تذهیب شناخته شده است تلاش داریم تا با تمرکز زدایی از پایتخت کشور بتوانیم این فرصت را با برگزاری این دو سالانه‌ها با حداکثر استاندارهای لازم در این شهر ایجاد کنیم.

مدیر موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی قدردانی از دو هنرمند پیش‌کسوت در این عرصه و رونمایی از قرآن نفیس منتسب به بایسنقر میززا مربوط به سده دهم تا چهاردهم هجری قمری، را از جمله ویژه برنامه‌های اختتامیه عنوان کرده است.

در ادامه این نشست دبیر چهارمین دو سالانه تدهیب های قرآنی ، مهدی سیم‌ریز گفت: تعداد 151 خانم و 26 نفر آقا آثار خود را از 20 استان ارسال کرده اند که خراسان رضوی و تهران دارای بیشترین آمار شرکت کننده‌ها بوده است.

انتهای پیام/ا

برچسب ها: تذهیب ، دوسالانه ، قرآنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.