سهراب‌پور گفت: باتوجه به برگزاری جایزه مصطفی (ص) در دی ماه باید هرچه سریع‌تر داوری این جشنواره را شروع کنیم.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران، سهراب‌پور قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با حضور در سومین جلسه سیاستگذاری جایزه مصطفی (ص) در رابطه با این جایزه و نتایج سومین جلسه جایزه مصطفی (ص) که عصر دیروز در مرکز تحقیقات و سیاستگذاری وزارت امور خارجه برگزار شد طی سخنرانی گفت: بیشتر دستگاه‌ها در سومین جلسه سیاستگذاری جایزه مصطفی (ص) حضور داشتند، چنانچه در این جلسه لیست داوران مطرح شد و ۴ گروه داور در این جلسه معرفی شدند، البته داوران نانو تکنولوژی مورد تایید قرار گرفتند و قرار شد داوران در زمینه بیوتکنولوژی و زمینه عمومی طی دو لیست در اسرع وقت تکمیل شوند.
 
وی افزود: در سه زمینه تخصصی جایزه داده می‌شود و از ۵۴ کشور اسلامی یک جایزه به همه‌ی دانشمندان در جهان البته به شرط واجد شرایط بودن داده می‌شود. 

سهراب‌پور تصریح کرد: این جایزه در دی ماه داده می‌شود، بنابراین باید عجله کنیم که زود‌تر داوری را شروع کنیم.
 
وی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه در جلسه قبلی جایزه مصطفی (ص) دو مصوبه جدید تعیین شد، اظهار داشت: امسال به طور دقیق سه گروه تخصصی از کشورهای اسلامی حضور دارند، بنابراین اگر تغیییراتی باشد برای سالهای آینده صورت می‌گیرد که باید اجازه آن را از شورای انقلاب فرهنگی بگیریم، البته در خصوص دو رشته علوم انسانی و اجتماعی نیز باید بگویم که محمد رضا عارف در این جلسه اعلام کرد که شورا یک جایزه‌ایی تحت عنوان جایزه امام خمینی (ره) تعیین کرد که ان هم جهانی است و هم در زمینه علوم انسانی و علوم اجتماعی است.

20 کشور اسلامی در ارتباط با جایزه مصطفی (ص) هستند 
صفارنیا دبیر شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی ( ص)  گفت :از جمله گزارش هایی که در خصوص فعالیت این دبیر خانه در بخش بین المللی بوده می توان به تعامل نزدیک با 20 کشور اسلامی ، ایجاد بانک اطلاعاتی 550 نفره از دانشمندان برتر اسلامی ، برگزاری 10 جلسه کارگروه علمی ، برگزاری 23 جلسه کمیته مقدمه داوری ، تهیه کاربرد برند سازی جایزه اشاره کرد.  

وی افزود : هم اکنون در حوزه کشورهای اسلامی 20 کشور اسلامی در ارتباط با جایزه هستند ، همچنین 20 مرکز دانشگاهی در ارتباط با این جایزه هستند ، چنانچه در سال اول انتطار چنین استقبالی را نداشتیم.  
 
صفارنیا تصریح کرد : داوران در هرحوزه 12 نفر هستند یعنی 12 نفر در نانو و 12 نفر در بایو تکنولوژی که این داوران از دانشمندان ایرانی مقیم خارج از کشور واز مسلمانان کشورهای خارجی هستند ویا در کشورهای اسلامی مشغول فعالیت هستند.  

داوران جایزه مصطفی (ص) انتخاب شده اند ولی نتیجه نهایی هنوز اعلام نشده است
محمد رضا عارف عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه سومین جلسه سیاستگذاری جایزه مصطفی (ص)در رابطه با این جایزه ونتایج سومین جلسه جایزه مصطفی ( ص) که عصر دیروز در مرکز تحقیقات وسیاستگذاری وزارت امور خارجه در جمع خبرنگاران گفت : جایزه مصطفی (ص) جایزه مهمی است که از ابتدا این بحث مطرح بود که با توجه به جایگاهی که کشور در دنیای اسلام در زمینه علم وفناوری به خصوص در سند چشم انداز که ما جایزه اول را برای خود قائل هستیم دارا است ، باید پیشتاز باشیم.
  
وی افزود : خوشبختانه شورای عالی انقلاب فرهنگی آیین نامه خوبی را تصویب کرده که مدیریت اجرایی آن اغاز شده است و امیدواریم که این عملیات به نتیجه برسد.
  
عارف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این جایزه می تواند به اندازه جایزه های مهم علمی دنیا مطرح شود، اظهار داشت : این دوره اول از برگزاری چنین جایزه ایی در کشور است که سعی می کنیم ما بهترین ها را مطرح کنیم که البته اگر این جایزه جا بیافتد و اگر حتی نتوانیم به بهترین ها برسیم اصراری نداریم.
  
وی اظهار داشت : اگر شخص برجسته ایی نباشد که کار برجسته و ارزشمندی در سطح دنیا نداشته باشد ، امسال شخصی را معرفی نمیکنیم.  
 
وی در خصوص انتخاب داوران اظهار داشت : داوران انتخاب شده اند ولی نتیجه نهایی هنوز اعلام نشده است چنانچه تعداد داوران برای هر رشته و براساس اساسنامه 7 نفر است که باید بررسی شود.  

عارف در خصوص دو مصوبه جدید که در جلسه قبلی مورد تصویب قرار گرفت اظهار داشت : در جلسه قبلی دو اصلاحیه پیشنهاد دادن که به نطر برخی از اعضا با اساس نامه سازگاری نداشته است و عملا مورد تایید قرار نگرفت ، چنانچه بحث اساسنامه تاکید بر جهان اسلام است و کشورهای اسلامی 3 جایزه به دانشمندان اسلامی می دهند که فعالیت آنها هم در کشورهای اسلامی صورت گرفته است و یک جایزه هم به دانشمندان مسلمان مستقل از تابعیتش که در هرجای دنیا باشد تعلق می گیرد.
  
وی در پایان به پیشنهادی که در زمینه رشته های علوم انسانی و علوم اجتماعی در جلسه قبلی این جایره مطرح شد اشاره کرد و اظهار داشت : پیشنهادی که مطرح شد در خصوص رشته های علوم انسانی و اجتماعی بود که این جایزه شامل این رشته ها نیز شود که خوشبختانه همزمان در شورای عالی انقلاب فرهنگی جایزه امام خمینی (ره) نیز تصویب شد که البته آن نیز جایزه برجسته ایی  است ما امیدواریم دبیرخانه این جایزه نیز فعال شود.  



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار