اصفهان؛

حفاظت از میراث اصفهان جسارت می‌خواهد

حفاظت از میراث فرهنگی در اصفهان این روزها بیش از همیشه نیازمند یک مدیر جسور و قاطع است؛ مدیری که در مواجهه با زیاده‌خواهی برخی از نهادهای صاحب ثروت و قدرت پای از میدان پس نکشد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، انتصاب مدیرکل جدید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان پس از یک سال از آغاز به کار دولت یازدهم بهانه‌ای شد تا انتظارات از مدیریت جدید و انتقادات وارده به مدیریت گذشته را مورد بررسی قرار دهیم.

بر هیچ‌کس پوشیده نیست که بخش بزرگی از دستاوردهای اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان در چند سال گذشته به ویژه در بخش میراث فرهنگی مرهون توجهات و حمایت‌های استاندار اسبق اصفهان بود.

اصفهان همواره آبستن مشکلات میراثی در سطوح مختلف قدرت بوده، گاه این مشکلات همچون برج جهان‌نما پای نهادهای بین‌المللی را نیز به این دعواها باز کرده است.

علیرضا ذاکراصفهانی در اغلب اوقات در کسوت مدیرکل میراث فرهنگی استان درمی‌آمد و با جسارت در مقابل نهادهای پرقدرت می‌ایستاد، رفتاری که رسانه‌های استان اصفهان همواره از محسن مصلحی به عنوان مدیر این نهاد مهم فرهنگی انتظار داشتند.

با آغاز به کار دولت یازدهم و انتخاب رسول زرگرپور به عنوان استاندار جدید، انتظار می‌رفت که محسن مصلحی نیز به روزهای پایانی مدیریت خود در این سمت نزدیک شود، انتظاری که یک سال به طول انجامید.

صحبت‌های اولیه برای تغییر مدیریت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در روزهای آغازین فعالیت چهارمین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان و با حضور شهردار اصفهان آغاز شد، اگر چه استاندار اصفهان به صورت سربسته این موضوع را عنوان کرد، اما از چشم تیزبین رسانه‌ها پنهان نماند.

در طول یک سال گذشته گمانه‌زنی‌های زیادی درباره افراد نامزد برای تصدی این پست زده شد که هیچ کدام به واقعیت نپیوست. در این مدت و در نبود حامی بزرگی همچون ذاکراصفهانی، تصمیمات مهمی همچون موافقت با احداث خیابان آقا نورالله نجفی در پشت مسجد شیخ لطف‌الله، احداث دو ایستگاه قطار شهری اصفهان در میدان امام حسین (ع) و همچنین ایستگاه انقلاب گرفته شد.

تصمیماتی که بنا بر گفته محسن مصلحی به سبب حساسیت بالا در سازمان مرکزی در تهران گرفته و ابلاغ شده است. این تصمیمات همواره از منظر کارشناسان میراث فرهنگی تصمیماتی ناپایدار و مورد نقد بوده است.

یکی دیگر از نقاط ضعف محسن مصلحی، مدیرکل اسبق میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان نحوه ارتباط با رسانه‌ها بود. عدم ارتباط مناسب مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با خبرنگاران به عنوان نماینده افکار عمومی جامعه در شهری که فرهنگ و هنرش زبانزد جهانیان است، همواره محسن مصلحی را در مظان انتقادات رسانه‌ها قرار داده بود.

اگرچه روابط عمومی این اداره کل تلاش زیادی برای پوشش نقاط ضعف رسانه‌ای وی داشت اما موفقیت چندانی در این عرصه برای وی حاصل نشد.

حالا پس از مدت‌ها انتظار، فریدون اللهیاری بر کرسی مدیریت میراث فرهنگی یکی از زیباترین شهرهای دنیا تکیه زده است. او سابقه عضویت در هیئت علمی دانشگاه اصفهان، دانشیار گروه تاریخ دانشگاه اصفهان و مدیرکل فرهنگی دانشگاه اصفهان را در کارنامه خود دارد.

واضح است، میراث فرهنگی اصفهان فارغ از اینکه مدیرکل این نهاد چه سوابقی در کارنامه داشته باشد، نیازمند جسارت برای حفاظت از آثار گران‌بهایش است. آسیبی که میراث فرهنگی اصفهان از مدیران منفعل و گوشه‌گیر دیده، از باد و باران‌های اسیدی هم ندیده است!

انتظار می‌رود مدیرکل جدید این اداره با شناسایی نقاط ضعف مدیریت پیشین روزهای بهتری را برای میراث فرهنگی نصف جهان ترسیم کند.

پیش روی فریدون اللهیاری اتخاذ تصمیمات مهمی همچون صدور مجوز احداث خط دو قطار شهری اصفهان و تکمیل پرونده ثبت جهانی محور تاریخی اصفهان قرار دارد. تصمیماتی که اتخاذ آن به طور قطع چالش‌هایی برای وی در بر خواهد داشت.

انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.