دبیرکل اتاق تعاون مرکزی ایران:

نقش تعاون در برنامه های کشور پررنگ تر می شود

دبیرکل اتاق تعاون مرکزی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اهمیت تعاونی ها درکشور، از پررنگ تر شدن نقش تعاون در برنامه های اقتصادی کشور خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛به نقل از کنفرانس هم اندیشی و گفتگوی تعاونگران، محمد صادق مفتح در این کنفرانس افزود: راه تعاون بسته نیست و نقش آنرا در تصمیگیری های کشور پررنگ تر می کنیم .

دبیرکل اتاق تعاون مرکز به تدوین و تهیه برنامه ششم توسعه کشور اشاره کرد و گفت:تعاون باید در این برنامه جایگاه و نقش ممتازی داشته باشد ضمن اینکه در بسته حمایتی دولت برای خروج از رکود نیز تعاون می تواند نقش سازنده ای ارائه کند .

 دبیرکل اتاق تعاون مرکزی جمهوری اسلامی ایران افزود: همه نقطه نظرات مطرح شده از سوی روسای کمیسیون ها و مدیران تعاون کشور که در چنین کنفرانس ها و هم اندیشی هائی مطرح می شود. ، جمعآوری ، ساماندهی  و در قالب طرحی به مجلس و دولت ارائه می شود.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه برنامه برنامه ششم توسعه در حال تدوین است، باید از فرصت استفاده کرد و با جمع آوری نظرات ، زمینه را برای تغییرات به نفع تعاون فراهم کنیم .
 
مفتح افزود: بسته حمایتی دولت برای خروج از رکود نیز به مجلس ارایه شده که تامی از تعاون در آن نیامده است، اما را ه برای تعاون بسته نیست و زمینه ارایه نقطه نظرات تعاونگران و روسای اتحادیه ها فراهم شده است و آنها می توانند از طریق فراکسیون تعاون مجلس و مرکز پژوهشهای مجلس نقطه نظرات خود را دراین خصوص ارایه کنند.

دبیرکل اتاق تعاون مرکزی جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: کارگروه مشترکی نیز برای اساسنامه تعاون شکل گرفته که روسای اتحادیه ها با استفاده از آن می توانند نظرات خودرا ارایه کنند. 

ماشااله عظیمی، رییس هیئت مدیره اتاق تعاون مرکز نیز در این کنفرانس و هم اندیشی گفت: با توجه به اینکه درآستانه تدوین برنامه ششم هستیم ، بخش تعاون باید با همفکری و کمک خود را برای ارایه نظرات آماده کند. 

وی افزود: در خصوص بودجه 94 نیز ، ما نیازمند یک تیم در مجلس هستیم که نقطه نظرات بخش تعاون را برای انعکاس در بودجه و هم چنین  اصلاح بسته حمایتی ارایه کند تا نقش تعاون در اقتصاد پررنگ تر شود.

در ادامه این نشست روسای اتحادیه ها نیز به ارایه نقطه نظرات خود پرداختند. 

بداقی ، رییس اتحادیه مصرف راه آهن با اشاره به اینکه هدف تعاونی مصرف حذف واسطه ها و فروش کالاها با قیمت ارزان ترا ست، گفت : ما تلاش می کنیم روابط مستقیم بین مردم و دستگاه های تولیدی واقتصادی ایجاد کرده و در پیشرفت اقتصاد کشور نقش موثر داشته باشیم.
 
وی بیان داشت: پیشنهاد می شود برای توسعه تعاون در برنامه ششم از هم اکنون دست به کار شده واز طریق دولت و مجلس پیگیری کنیم .

هاشمی ، رییس اتحادیه تعاونی ها حمل ونقل بار دریایی نیز با اشاره به اینکه مشکل عمده تعاونی های حمل ونقل ، فرسودگی است، خواستار نوسازی آنها شد و گفت : بی اعتمادی به شرکت های حمل ونقل و به تبع آن شرکت های بیمه ای وجود دارد.
 
وی اظهار داشت : علی رغم وجود بازار پردرآمد ترانزیت کالا، ما به علت نبود نوسازی ، حداقل استفاده از آن را می بریم.

فاضلی رییس اتحادیه مرغداران نیز تاکید کرد: کمیسیون کشاورزی یکی از مرتب ترین و فعال ترین کمیسیون های اتاق تعاون است و با توجه به اینکه در بخش کشاورزی قوانین خوبی وجود دارد ، ولی ما نتوانستیم از آنها استفاده کنیم . 

وی گفت: بیش از 90 درصد فعالان کشاورزی از بخش تعاون هستند و اگر سند توسعه تعاون اجرایی شود، 70 الی 80 درصد مشکلات کشاورزی تعاون حل خواهد شد.

فاضلی پیشنهاد داد: کمیسیون کشاورزی به علت حجم کاری اش ، باید دبیرخانه مجزا و بودجه سنواتی داشته باشد.

دقیقی رییس اتحادیه درودگران  نیز اظهار داشت: تا زمانی که سر راه تولید ، توزیع و مصرف ، مالیات و عوارض ارزش افزوده مانع است ، مشکلات تعاونی ها کاملاً برطرف نمی شود و 8 درصد عوارض ارزش افزوده باعث رکود تعاونی ها و تعطیلی آنها شده است.

در ادامه نیز ، مرعشی معاونت امور مجلس اتاق تعاون مرکز نیز با اشاره به اینکه نیاز ایجاد یک تیم کارشناسی در معاونت مجلس اتاق تعاون وجود داشته است ، گفت: از تیم های کارشناسی استفاده کردیم و تیم در هسته مشاوره اتاق تعاون تشکیل شد. 

وی بیان داشت : بی توجهی به تعاون در بسته خروج از رکود وجود داشته است ونقدهایی که برآن وارد شده به وزیر اقتصاد نیز ارایه شده است. 

مرعشی گفت: سیاست های اصل 44 باعث شده که مزیت های خوبی برای تعاون ایجاد شود که می توان با گنجاندن آنها در برنامه ششم توسعه ، از فواید آن استفاده کرد.

این مسئول ادامه داد: با تشکیل کمیته ماده 76 درباره موضوع فوق ، شاهد مشارکت اتحادیه ها بودیم.

وی اظهار داشت : دولت به جای رفع موانع تولید، بیشتر به شکل ها و چالش های سیستم بانکی توجه می کند و اگر می خواهیم شاهد شکوفایی بخش تعاون باشیم، باید از نقطه نظرات تعاونگران استفاده کنیم .
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار