حذف "کیمیا علیزاده" از بازی‌های آسیایی اینچئون قبل از آغاز مسابقات تکواندو، شانس کسب یک مدال را از کاروان ورزش ایران گرفت.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران؛ رقابت های تکواندو هفدهمین دوره بازی های آسیایی اینچئون در حالی از امروز آغاز می شود که ایران به جای حضور 12 نماینده باید با یازده تکواندوکار در این بازی ها شرکت کند!

مراسم قرعه کشی رقابت های تکواندو بازی های آسیایی عصر یکشنبه ششم مهرماه در اینچئون برگزار شد که با وجود ثبت نام قبلی از کیمیا علیزاده تکواندوکار تیم ملی بانوان توسط برگزارکنندگان مسابقات و صدور کارت بازی برای این تکواندوکار، او به دلیل نداشتن شرایط سنی لازم برای رقابت های بزرگسالان همراه با سه تکواندوکار دیگر از جدول مسابقات حذف شد.

البته از این اتفاق می شود به نوعی زهرچشم کره ای های مدعی برای تکواندو ایران هم نام برد.

علیزاده با 16 سال برای رقابت در اینچئون باید در رده سنی بالای 17 سال قرار می گرفت.

حذف صورت مسئله!

بعد از این اتفاق سیدمحمد پولادگر رییس فدراسیون تکواندو این مشکل را به کارشکنی کره ای ها نسبت داد و اعلام کرد: این رفتار برگزارکنندگان غیرقانونی و ناجوانمردانه است و در قانون فدراسیون جهانی هم به ثبت نرسیده است!

معمای تغییرات

این در حالی است که در تاریخ اول جولای سال 2014 (دهم تیرماه 93) در چین تایپه قوانین جدید فدراسیون جهانی تکواندو به تصویب رسید.

در قوانین جدید که در تبصره چهارم بخش مسابقات آن بر روی سایت فدراسیون جهانی قرار گرفته است، رده های سنی تکواندوکاران اعلام شده است که براساس آن بازیکنان 12 تا 14 سال در رده سنی نونهالان، 15 تا 17 سال در بخش نوجوانان و 17 سال به بالا اجازه حضور در رقابت های بزرگسالان را دارند. در قوانین جدید همچنین تصویب شد که مسابقات تکواندو از این پس بر روی شیاپ چانگ های هشت ضلعی برگزار شود.

بعد از تصویب قوانین جدید WTF، فدراسیون تکواندو نیز در رقابت های داخلی از جمله مسابقات انتخابی تیم ملی و نیز مسابقات ارتش های جهان در ایران از همین شیاپ چانگ های جدید استفاده کرد. با این حال مشخص نیست چرا قانون رده های سنی برای انتخاب تکواندوکاران بازی های آسیایی از سوی فدراسیون رعایت نشد!

البته بعد از تصویب قوانین جدید تکواندو، در تاریخ پنجم آگوست 2014 (14 مرداد 93) اتحادیه تکواندو آسیا این قوانین را به طور رسمی در نامه ای به کشورهای عضو اعلام کرد و بر این اساس بازی های آسیایی اینچئون هم با همین قوانین و البته با شرایط سنی لحاظ شده، برگزار می شود.

بعد از تغییر قوانین در سال 2011، از سه سال قبل صحبت از تغییرات جدید در فدراسیون جهانی شنیده می شد که سرانجام این قوانین در سال 2014 و در تاریخ اعلام شده، یک بار دیگر تغییر کرد.

موضوع تغییر قوانین مسابقات تکواندو در بازی های آسیایی اتفاق جدیدی نیست که مسئولان فدراسیون تکواندو صراحتا از آن به عنوان بی قانونی یاد کرده اند!

بازی های آسیایی یا محلی؟

فراموشی و یا بی اطلاعی مسئولان شاید عامل این اتفاق آن هم در آوردگاه بزرگ المپیک آسیایی، شانس کسب یک مدال را از ایران کرفت در حالیکه می شد با صرف هزینه های هنگفت برای آماده سازی یک بازیکن نوجوان، آن را برای تکواندوکاربزرگسال که شرایط بازی های آسیای را دارد، استفاده کرد. در کنار این مورد نباید از صرف زمان یک مربی و سایر امکانات نیز گذشت!

همچنین این نکته هم حائز اهمیت است که بازی های آسیایی، مسابقات قهرمانی کشور و بازی های محلات نیست که بتوان به راحتی در آن قوانین را تغییر داد، حتی اگر میزبان کره ای ها باشند.

سواد بالای 18 سال

متاسفانه با وجود بخش های مختلف در فدراسیون تکواندو از جمله کمیته روابط بین الملل، کمیته تشریفات، کمیته فنی، کمیته روابط عمومی و سازمان تیم های ملی که از سال قبل به تشکیلات اداری فدراسیون و با مدیریت یک نفر اضافه شده این بی اطلاعی در نوع خود جالب توجه و سوال برانگیز است که به واقع نقش این بخش ها و مدیریت آنها در فدراسیون چیست و چرا باید این اتفاق نادر برای تکواندو ایران رخ دهد؟

فدراسیون تکواندو که از لحاظ نظم و انضباط اداری و مدیریتی همیشه زبانزد اهالی ورزش بوده در چند سال اخیر مشکلات حاشیه ای فراوانی را همراه داشته که اشتباه مسلم بین المللی آن در لحاظ نکردن شرایط سنی بازی های آسیاییف اشتباهی جبران ناپذیر برای ورزش ایران به دنبال داشت. چرا که از علیزاده به عنوان یکی از مدال آوران ایران در این بازی ها هم نام برده می شد.

بعد از این اتفاق اما زهرا سروی نایب رییس بانوان فدراسیون تکواندو هم این محرومیت را نادرست عنوان کرده و می گوید: ما پنج بازیکن دیگر در بخش بانوان در بازی های آسیایی داریم که به فکر آنها هستیم!

اپیزودهای تکراری

اتفاق کم نظیر در بخش مدیرتی و اداری فدراسیون تکواندو ما را به دوران مدیریتی مقداد نجف نژاد در باشگاه استقلال تهران می اندازد. زمانی که که با اشتباه مسلم اداری چند سال قبل، تیم استقلال به عنوان نماینده ایران در لیگ قهرمانان فوتبال آسیا به خاطر دیر اعلام شدن اسامی نفراتش از حضور در این مسابقات محروم ماند.

در هر صورت قصه تکراری مدیران سهل انگار این بار برای در تکواندو رخ داده و بادی فکری برای مدیریت پنبه ای و چشم های غیر مسلح کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار