محمد‌علي معلم‌دامغاني، رييس فرهنگستان هنر در پاسداشت مقام استاد محمود فرشچيان هنرمند نگارگر و عضو پيوسته فرهنگستان هنر، يادداشتي منتشر كرد.

به گزارش حوزه تجسمی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي فرهنگستان هنر، متن اين يادداشت به اين شرح است:
 
بسم الله الرحمن الرحيم
 
جناب استاد فرزانة گرانسنگِ والا. هنرمند صاحب سبك متعهد به آنچه بالاتر از آن مرتبتي نيست. حضرت آقاي محمود فرشچيان عضو پيوسته فرهنگستان، ارادتمندان و خدمتگزاران و هنرمندان فرهنگستاني را در نيم روز يوم دوشنبه 31/6/93 به حضور خود مشرف گردانيدند. عمر و عزتشان پاينده باد كه در فنون دلبري و دلنوازي يگانة روزگارند. صميمانه و بي‌تعارف گاه اندازة كسي از سلسله بني آدم خصوصاً از اهل هنر حدود متعارف را ميگذارد و به مرتبتي راه مي‌يابد كه به قول مشهور «لا تَسئَل» مپرس.
 
استاد فرشچيان بي هيچ شايبه يكي از مصاديق اين سخن است.
 
اصولاً چنانكه مشهور است:
 
هر كس به زباني صفت حمد تو گويد بلبل به غزلخواني و قُمري به ترانه
 
عصر رسانه بر همه كس آشكار كرد كه مردمان از ابتداي تاريخ تا به امروز در هر دوره‌اي و به اقتضاي آنچه در انديشه داشته‌اند، شيوه‌اي را براي ابلاغ و تبليغِ سخن خويش برگزيده و آن سخن را چنانكه بايست به مخاطبان آن رسد «كد گزاري» كرده‌اند. شاعر و نويسنده، پيام خويش را با كلمات ارسال مي‌كنند، نقاش با طرح و رنگ پيغام خود را مي‌گذارد. هنرمندان عرصة هنرهاي تجسمي، شيوه خود را دارند و در زمان ما حتي عكاسان كه لحظه‌ها را به اصطلاح روز «فريز» مي‌كنند و آنات را به سنگ سخت بدل مي‌سازند اينگونه مطلب خود را به مخاطبانشان مي‌رسانند‌.
 
اينك گفتگو در انواع كدها نيست، بلكه به تناسب مسئله، هنر گرانماية نگارگري پيش چشم است و مورد نظر .
 
صورتگر نقاش چين رو صورت يارم ببين يا صورتي بركَش چنين يا ترك كن صورتگري
 
حقاً كه استاد محمود فرشچيان همان است كه حوالت به ديدار او و آثار او رفته است.
 
محمود فرشچيان در يك كلمه نگارگر بهشت خداي متعال در زمينِ سوخته است. او طرح را چنان مي‌شناسد و محاكات مي‌كند كه جز به قوة ولايت چنين هنري نمي‌توان و سِحر رنگ‌ها و تاثير آنها را به مصابتي مي‌شناسد كه حقيقت در عالم طبيعت طرح‌هاي خود را با آن رنگ‌ها آراسته است و طرح و رنگ محض چشم آدميان است وگرنه ساير موجودات جز در موارد خاص از چنين سرمايه‌هايي بهره نمي‌گيرند و اما لطيفه والاتر، فرشچيان در جهان خاكي رنگ‌ها و نيرنگ‌ها دل در گرو عالم بي‌رنگي دارد. او راوي معراج است، روايتگر غدير است، مرثيه خوان ظهر عاشوراست. محمود فرشچيان هنر و اخلاق را كمندي مي‌پندارد و نردباني مي‌خواهد كه با آن بر بام بلند آسمان فراتوان رفت و از آن بلند جاي به تماشاي دو جهان ايستاد و براي عالميان از هر دو عالم سخن گفت. هم‌اكنون فرهنگستان در صدد چاپ و انتشار مجموعة شعري از شعراي جوان سرزمين شعر «ايران» در وصف و تقدير محمود فرشچيان است. اين مجموعه در معني و محتوا حكايتگر حقيقت نگارگري است كه از همگنان به واسطة حقايق و دقايقي در گذشته و به جايي رسيده است كه به زبان نقش و تصوير، حكمت و فلسفه تدريس مي‌كند و معارف ديني و مذهبي مي‌آموزد‌. او را در آينه شعر شاعران خواهيد ديد كه آنان پيام نقاش‌گران مرتبه روزگار ما را آنچنانكه او پيغام كرده است فهميده‌اند و در باز خورد مسئله او را به صفاتي كه از نقش و رنگ والاتر است و نه به جهان رنگ كه به عالم بي‌رنگي تعلق دارد، ستوده‌اند. آنها مي‌گويند كه تو عزيزي زيرا روايتگر قصة عزيزاني. باش كه در سايه هدايت و عنايت آنان از سعادت اين عالم و عالم ديگر برخوردار گردي و نيكا كساني كه چون تو باشند و ما ستايشگر چون توئي براي بيداري تو و دلالت تو به عالم نوريم تا نگويند كه كوريم و آنچه را كه در روزگار ما روشن است و روشنگر در نمي‌يابيم و نيافتيم.
 
عمرت دراز باد و جان و روانت از خاكيان و عالم خاكيان به مدد افلاكيان بي‌نياز باد.
 
اي خجسته مرد هنر آفرين، قرين هنر باش تا آنگاه كه جهان، جهان است.




انتهای پیام/
برچسب ها: تجسمی ، نقاشی ، دامغانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.