شهرستان سراب واقع در استان آذربایجان‌شرقی از معدود شهرهای کشور است که در آن هیچ مورد طلاقی ثبت نمی‌شود و تاکنون هیچ دفترخانه‌ای با تابلوی دفتر ثبت طلاق در سطح این شهرستان دیده نشده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،خانواده مهم‌ترین و مقدس‌ترین نهاد در جوامع اسلامی محسوب می‌شود و ازدواج به عنوان نقطه آغازین خانواده از قداست و حرمت بالایی در جامعه ایرانی برخوردار است.

همزمان با دوره گذر از سنت به مدرنیته بسیاری از مفاهیم و ارزش‌ها دچار دگرگونی و تحول شدند اما نهاد خانواده همچنان محبوب و مقدس در بین مردم مانده است.

در این بین طلاق به عنوان آخرین راهکار قانونی و شرعی در پایان دادن به اشتباهات زوجین در انتخاب پیش‌بینی شده اما از همین طلاق به عنوان حلال منفور نام برده شده است که در روایات متعددی نیز طلاق مورد نکوهش قرارگرفته و حتی از به لرزه درآمدن عرش الهی با هر طلاقی یاد شده است.

حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی حسینی کارشناس مسائل دینی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سراب اظهار داشت: عدم پذیرش عمومی نسبت به طلاق ناشی از پیروی مردم از سفارشات دینی و هم ناشی از رویکرد منفی جامعه نسبت به مقوله طلاق می‌تواند باشد.

حسینی ادامه داد: اما علت صدور مجوز طلاق در اسلام ناشی از ضرورت‌هایی است که در برخی موارد اجتناب ناپذیر است که اگر انجام نگیرد ممکن است لطمات جبران ناپذیری داشته باشد و البته طلاق نیز همچون قصاص فی‌النفسه مطلوبیت ندارد.

یکی از دفترخانه‌داران سرابی که برحسب اتفاق از بستگان مرحوم حجت‌الاسلام کاظم امکانی از پیشکسوتان و دفترداران ازدواج در سراب بود در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه مرحوم امکانی که خودشان یک روحانی بودند هرگز راغب به ثبت طلاق نشدند اظهار داشت: حتی معدود زوجینی را که برای طلاق معرفی می‌شدند ارشاد و توصیه به تداوم زندگی می‌کردند.

وی ادامه داد: با وجود اینکه در سطح شهرستان سراب دفترخانه ازدواج وجود دارد اما به نظر می‌رسد رغبتی از سوی دفترداران برای دایر کردن دفترخانه طلاق وجود ندارد.

این دفتردار گفت: واقعیت آن است که طلاق امر مذموم و ناپسندی است و به اصطلاح نان در آوردن از ثبت فروپاشی یک خانواده را خوب نمی‌دانند.

یک شهروند سرابی نیز در همین رابطه گفت: با توجه به قبح طلاق در شهرستان کوچکی مثل سراب احتمالا نبود دفترخانه طلاق شاید به آن علت باشد که هیچ زوجی حاضر نشود به دفترخانه‌ای برود که در آن همزمان جدایی نیز ثبت شود.

رحمان خاطری رئیس دادگستری سراب نیز در همین زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه هیچ قاضی دادگستری از صدور حکم طلاق خوشحال نمی‌شود گفت: برعکس رویه و روش ما آن است که با هدایت زوجین به مراکز مشاوره و هیئت‌های حل اختلاف تا حدامکان سازش و تفاهم را جایگزین اختلاف و تصمیم به جدایی کنیم.

این مقام ارشد قضایی شهرستان سراب در عین حال گفت: واقعیت آن است که طلاق در سال‌های اخیر افزایش یافته و اگر بخواهیم این معضل را آسیب‌شناسی کنیم در شهرستان سراب ازدواج در سنین پایین و نداشتن مهارت‌های زندگی حرف اول را می‌زند.

حجت‌الاسلام علی اکبری رئیس اداره تبلیغات اسلامی سراب نیز در این زمینه اظهار داشت: طلاق موجب آسیب‌های مختلف اجتماعی و روانی می‌شود و در سوره نساء هم به حل مشکلات از طریق حکمیت بزرگان توصیه شده است.

این کارشناس مسائل دینی داوری و حکمیت ریش سفیدان خانواده را مهم‌ترین حلقه مفقوده یک طلاق عنوان کرد و افزود: قبل از رجوع به محاکم قضایی باید راه‌های ممکن آزموده شود تا کار به جدایی کشیده نشود.

  سراب با مساحت 3 هزار و 560 کیلومتر مربع در جنوب‌شرقی استان آذربایجان‌شرقی واقع شده ‌است که از شمال به شهرستان‌های مشکین‌شهر و هریس، از شرق به استان اردبیل، از جنوب به شهرستان میانه و از غرب به شهرستان بستان‌آباد محدود است.

براساس آخرین تقسیمات کشوری سراب دارای دوبخش (مرکزی و مهربان) 9 دهستان و 4 نقطه شهری به نام‌های سراب، مهربان، شربیان و دوزدوزان است؛ تعداد آبادی‌های دارای سکنه این شهرستان 128 است.

برچسب ها: شهری ، بدون ، دفتر خانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار