کتاب خطی شهنشاه نامه صبا یادگار دوره فتحعلی شاه قاجار اثری ماندگار و ارزشمندی است که در موزه باستان شناسی زنجان نگهداری می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان ؛مسئول موزه باستان شناسی مردان نمکی(عمارت ذوالفقاری) زنجان با اعلام این خبر گفت: شهنشاه نامه صبا از دیوان های مشهور دوره قاجار توسط فتحعلی خان کاشانی متخلص به صبا سروده شده است؛ از این کتاب نسخه هایی در کتابخانه ملک، کتابخانه مجلس شورای اسلامی، موزه بریتانیا، کتابخانه ملی وین و یک نسخه هم در موزه باستان شناسی و مردان نمکی زنجان موجود است.

قاسمی اندرود افزود: اشعار تعدادی از نسخه ها به قلم میرزا عبدالوهاب نشاط موسوی اصفهانی ملقب به معتمدالدوله کتابت شده است. این دیوان بر وزن شاهنامه فردوسی با 40هزار بیت در سه سال به نظم در آمده که در ارتباط با فتحعلی شاه قاجار و فرزندان ذکور ایشان و حوادث این دوره است؛ فتحعلی خان صبا شاعر درباری فتحعلی شاه و سر آمد شاعران آن دوره بود که هنگام جلوس فتحعلی شاه قاجار بر مسند فرمانروایی عنوان ملک الشعرایی را دریافت نمود.

وی ادامه داد: صبا در سال 1238 ه ق در 60 سالگی در گذشت ملک الشعرا بهار و ابوالحسن خان صبا از خاندان وی هستند و از کتابهای ایشان می توان به خداوند نامه ، عبرت نامه ، گلشن نامه و شهنشاه نامه که بزرگترین کتاب مثنوی صبا و منظومه ای حماسی بر وزن شاهنامه است.

باستان شناس و مسئول موزه باستان شناسی و مردان نمکی متذکر شد: کتاب شهنشاه نامه صبا موجود در این موزه در اندازه 23*35 سانتی متر با جلد لاکی منقوش گیاهی به تاریخ 1246 هـ ق که در قریه نشل آمل در دارالمرز طبرستان کتابت شده است

مسئول موزه باستان شناسی مردان نمکی(عمارت ذوالفقاری) زنجان خاطر نشان کرد: متن کتاب با خط نستعلیق در 364 برگ و 728 صفحه تعداد ابیات آن 306/12 هزار بیت و با وزن 3 کیلو گرم است و همچنین این کتاب در بخش دوره اسلامی موزه باستانشناسی زنجان در معرض دید بازدیدکنندگان است.



انتهای پیام/ش

برچسب ها: کتاب ، شهنشاه ، صبا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.