باراک اوباما تلاش میکند بدنبال شکست هایی که واشنگشتن در حوزه سیاست خارجی خورده است موضوعات بین المللی را از این مسئله منحرف نماید .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از پایگاه خبری هیل ؛ باراک اوباما ،‌رییس جمهوری آمریکا نمی تواند از هجمه گسترده ای که در اذهان عمومی و رسانه های بین المللی علیه سیاست خارجی و امنیت ملی وی در سال 2014 ایجاد شده ،‌فرار کند . هجمه ای که به وضوح نشان دهنده افت بی سابقه مقبولیت و مشروعیت وی در داخل آمریکا و حتی بعضا در سطح بین الملل می باشد . 

یک نظرسنجی اخیر نشان می دهد که افکار عمومی مردم آمریکا در قبال عملکرد باراک اوباما در حوزه سیاست خارجی بسیار ناراضی بوده و آن را با حاشیه های زائد و فراوانی همراه دانسته اند . 

نظرسنجی دیگری که توسط نشریه اکونومیست و یوگاو در اواسط سپتامبر سال جاری میلادی انجام گرفته نشان می دهد که تنها 33 درصد آمریکایی ها از عملکرد شغلی اوباما در زمینه سیاست خارجی ابراز رضایت کرده اند . در مقابل 53 درصد نیز عدم رضایت خود را درباره سیاست های بین المللی رییس جمهور خود اعلام کردند . 

نکته حائز اهمیت اینکه نظرسنجی های دیگر اوضاع بدتری را برای کاخ سفید رقم زده است و نشان می دهند که بخش اعظمی از سیاست های اوباما با شکست های جبران ناپذیر همراه بوده است . 

یکی از نمایندگان دموکرات کنگره درباره مقابله با داعش و انتقاد از سیاست های دولت واشنگتن اظهار داشت : این تصمیم گیری های اوباما در هیچ زمانی بدتر از اکنون نمی توانست انجام گیرد . حقیقت این است که رییس جمهور زمان بسیار اندکی را به تغییر سیاست های اشتباه خود اختصاص داده است . 

برخی از سیاست مداران آمریکایی اعلام کردند که انتظار دارند که رییس جمهور تغییراتی را هم در زمینه اقتصاد داخلی اعمال کند و هم در حوزه سیاست خارجی . این دو زمینه نقاط عطف سیاست های کاخ سفید به شمار می آیند که طی سالیان گذشته نه تنها موفقیتی به همراه نداشته بلکه با شکست های پیاپی نیز همراه بوده است . 

جولیان زلیزر ، استد تاریخ و امور اجتماعی دانشگاه پرینستون در این باره تصریح کرد : برای اوباما دشوار است که از بار مسئولیت داخلی و بین المللی این مسائل فرار کند . بهترین شانس برای اوباما طی سالهای 2015 و 2016 می تواند این باشد که در انتهای دوره دوم ریاست جمهوری خود بر روی اصلاح سیاست خارجی خود و نیز بهبود اوضاع اقتصادی تمرکز نماید . 

وی همچنین افزود : تفاوتی نمی کند که اکثریت نمایندگان کنگره دموکرات باشند یا جمهوری خواه ، آمارها نشان می دهد که هر دو حزب با سیاست های اوباما در سطح بین الملل که منجر به شکست های متعدد و تضعیف موقعیت واشنگتن در دنیا شده مخالف هستند . 

در انتهای این مقاله آمده است :‌ به گفته بسیاری از کارشناسان اگرچه باراک اوباما در سخنان خود مدعی ایجاد صلح و آشتی میان کشورهای دنیاست اما اصلی ترین مسبب آتش افروزی و اختلاف افکنی در میان دولت ها و ملت ها سیاست های اشتباهی است که واشنگتن اعمال کرده و می کند . 

شایان ذکر است آنچه واشنگتن و هم پیمانان آن بعنوان سیاست مبارزه با تروریسم مطرح می کنند نه تنها نتوانسته اهاف حقیقی این شعار را محقق سازد بلکه شواهد و واقعیات روی زمین نشان میدهد که حاصل این سیاست آمریکایی تقویت و تشدید تروریسم در متطقه و جهان بوده است . 




انتهای پیام /
برچسب ها: انحراف ، شکست ، آمریکا ، عمومی ، دنیا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار