بش قارداش یکی از جاذبه های طبیعی و گردشگری شهرستان بجنورد است که از لحاظ واژه در زبان ترکی به معنی پنج برادر است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران،بش قارداش یکی از جاذبه های طبیعی و گردشگری شهرستان بجنورد است که از لحاظ واژه در زبان ترکی به معنی پنج برادر است. این مکان در ۷ کیلومتری شهر بجنورد (مرکز استان خراسان شمالی) در مسیر جاده بجنورد اسفراین قرار دارد.





 
آب چشمه بش قارداش از کوهی سنگی و از پنج شکاف بزرگ و کوچک در پایین کوه بیرون می ریزد. که در روزگار دیرین آب چشمه در سمت بالا و میانه کوه بیرون می زده و هم اکنون شکافها و مسیرهای آب نیز برروی کوه جای مانده است. در پایین کوه یک شعار سنگ تراشیده ای وجود دارد.



آب این چشمه بر اختلالات دستگاه گوارش معده، کبد، لوزالمعده و روده موثر است،در اثرات سوخت و سازکلوسیدها، پروتیدها، کلسترول به ویژه اسید اوریک. در اعمال تغذیه در مورد بیماریهای معده خاصیت قلیایی این آبها به سبب خنثی کردن اسیدیته و وجود سیلیس اثر حفاظتی و تسکین دهنده دارد. در مورد روده ها بطور مستقیم نیروبخش و بطور غیر مستقیم در اثر سهولت ترشحات صفرایی و لوزالمعده سبب تغییر محتویات شیمیایی و میکروبی محیط می گردند.



 باید متذکر شد اینگونه آبها در تورم روده ها در اثر تخمیر اثرات نیکویی دارند. در مورد کبد و لوزالمعده از نظر تجربی گذشته از ازدیاد خاصیت، آمیلار، آب دهان و لوزالمعده نیروی اسیدزا، اوره آز، ساکاراز، آنزیمهای کلوتامیک و پیرودیک را بالا می برند. آب بش قارداش چندی پیش توسط شرکت چشمه طبیعت بجنورد به بهره برداری رسید و به صورت آب معدنی ابتدا با نام سحا و چندی بعد با نام گلستان وارد بازار ایران شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار