"مجتبی کاویان" گفت: چارت درسی رشته مرمت بناهای تاریخی که در دهه هفتاد تنظیم شده است، ابهامات و حفره‌هایی داشت که موجب تضعیف برخی دروس شد.

مجتبی کاویان مدیر گروه مرمت بناهای تاریخی دانشکده معماری دانشگاه حکیم سبزواری در گفتگو با خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران با ابراز امیدواری از فعال شدن و اهمیت رشته مرمت بناهای تاریخی توسط بخش خصوصی گفت: فعالیت بخش خصوصی با تحرک بخش‌های مرتبط با مدیریت بافت تاریخی در شهرداری‌ها و سازمان‌های نوسازی و بهسازی همراه بوده است. تاکیدات برنامه پنجم توسعه برای ایجاد الگوی معماری اسلامی ایرانی هم می‌تواند فرصت‌های کاری و پژوهشی خاصی در اختیار متخصصین قرار دهد که این کار را با همکاری دانشجویان رشته مطالعات معماری ایران انجام خواهند داد.  
 
وی ادامه داد: چارت درسی این رشته ابهامات و حوزه‌هایی داشت و به همین دلیل سرفصل‌های دوره کارشناسی این رشته در دانشگاه اصفهان مورد بازنگری قرار گرفت و داریوش حیدری و همکاران وی رشته جدیدی را به نام مرمت بناهای تاریخی در دوره کارشناسی به وزارت علوم ارائه کردند که تصویب شد.  
 
کاویان افزود: نام رشته قبلی مرمت و احیای بناهای تاریخی بود که کلمه "احیا" در رشته جدید حذف شده و محتوای درسی آن به رشته ارشد انتقال یافت. جدیدا هم دوره ارشد این رشته به گرایش‌های میراث شهری و میراث معماری تقسیم بندی شده است و نشان از تقسیم بندی و تفاوت قائل شدن بین بافت و بنا دارد.
 
وی تاکید کرد: به نظر من هنوز مشکلاتی در این رشته وجود دارد. از جمله روش‌های حفاظت از میراث معماری مدرن است که نیاز به مطالعه و محتوای درسی در زمینه ترمیم سازه‌های مدرن دارد.
 
کاویان گفت: این رشته ابتدا به عنوان یک گرایش ارشد در دانشگاه هنر اصفهان پایه‌گذاری شد. مرمت آثار و بنا تقریبا با هم آمد. تا سالها اصفهان تنها پذیرنده دوره ارشد مرمت بنا بود تا اینکه دانشگاه تهران، علم و صنعت و شهید بهشتی هم به این مجموعه اضافه شدند.  
 
وی گفت: ویژگی دانشکده معماری دانشگاه شهید بهشتی این است که با محیط بیرون از دانشگاه کار می‌‌‌کند. اهمیت دانشگاه هنر اصفهان،‌ به محیط تاریخی شهر اصفهان و فرصت‌های کاری موجود در آن برای دانشجویان و فارغ التحصیلان این رشته است. تمرکز دانشگاه اصفهان نیز به دلیل تخصص‌های کادر علمی آن بیشتر روی مباحث سازه‌های سنتی است. اهمیت دانشگاه تهران نیز به تمرکز روی بافت‌های تاریخی و تئورسین‌های آن در این دانشگاه است.  
 
کاویان در خصوص تدریس این رشته در دانشگاه‌های سایر کشورها گفت: در دنیا نیز مکاتب مانند بخش‌های مختلف ایران متفاوت است؛ ایتالیا بیشتر روی تک بناها در حال کار است. حتی بافت را از دریچه کالبد تک بناها می‌بینند در حالی که در انگلستان بحث‌های توان بخشی‌های اجتماعی و اقتصادی بافت مطرح است.  
 
وی در پایان گفت: هر دانشگاهی که این رشته را برگزار کرده است و به ویژه دانشگاه‌های به نحوه درگیر اصلاح مواد آن هستند ما نیز در دانشگاه حکیم سبزواری چنین دغدغه‌ای داریم و حداقل می‌خواهیم از این اختیار 30 درصد تغییراتی که هر دانشگاه از طرف وزارت علوم دارد استفاده کنیم و برخی از مواد درسی مورد نیاز را برای دانشجویان فراهم کنیم.


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار