محمد حسینی مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: غار نخجیربا قدمتی 70 میلیون سال وبه عنوان دومین غار زیبای جهان نیاز به بهره‌برداری بیشتر دارد.

سید محمد حسینی، مدیر کل میراث فرهنگی استان مرکزی در خصوص غار نخجیر که به عنوان یکی از زیبا‌ترین غار‌های دنیا از آن یاد می‌شود در گفتگو با خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگارانگفت: هر غاری جذابیت و زیبایی خاص خود را دارد، اما غار نخجیر در شهرستان دلیجان از توابع استان مرکزی با قدمت 70 میلیون سال در سال 1381 به سازمان ایران گردی و جهانگردی واگذار شد و در این سال نیز به ثبت فهرست آثار ملی رسید.

وی اظهار داشت: انتهای غار هنوز مشخص نشده و به طور تخمینی 8 الی 12 کیلومتر طول دارد که با این وجود شاید بیشتر از این  نیز باشد زیرا خروجی غار مشخص نیست.

وی عنوان کرد: روز دوم مهر ماه هر سال از سوی انجمن خود جوش غار نوردان روز غار پاک معرفی شده است، که خواسته‌ی غار نوردان همزیستی و دوستی با طبیعت است، وبه  همین دلیل روز دوم مهر ماه روز نماد غار پاک خوانده و  نامگذاری شده است.

مدیرکل میراث مرکزی افزود: طی جلسه‌ای با حضور شهروندان نراق و دلیجان، مسئولان میراث فرهنگی استان و همچنین هیئت 30 نفره غار نوردان کشورمان در دلیجان با مدیریت جواد نظام دوست تشکیل شد.

حسینی بیان کرد: محور این نشست نقشه برداری غار توسط گروه نقشه‌ برداران این هیئت، ارائه‌ی راهکار و پیشنهاد، به منظور بهره برداری مناسب از غار صورت گرفت.

رئیس میراث مرکزی تصریح کرد: هزارودویست متر از این غاربه بهره برداری کامل رسیده که اقدامات صورت گرفته در این زمینه شامل کف سازی و نور پردازی کامل است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: که حضور غار نوردان می‌تواند به جذب سرمایه‌گذار واختصاص اعتبارات بیشتر کمک کند.

تلاش می‌شود؛ که در آینده از این میزان بهره‌برداری شده را به چندین هزار متر بیشتر افزایش دهیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار