یک روانشناس گفت: درک شرایط سنی نوجوان و ایجاد یک گفتگوی می تواند در کنترل رفتاری نوجوان مؤثر واقع شود.

مهین عوض‌زاده روانشناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران در رابطه با مرز دوستی و قاطعیت با نوجوانان گفت:‌برقراری تعادل میان عشق و انضباط، قاطعیت و مهر ورزی در خانواده از اهمیت زیادی برخوردار است ، والدین باید از همان دوران کودکی تبعیت از قوانین نانوشته خانواده را به فرزندان خود بیاموزند تا در بزرگسالی با مشکل رو به رو نشوند.

وی تصریح کرد: از یک سنبه بعد والدین صرفا وظیفه راهبردی دارند و نه کنترل کنندگی. اگر وضع قوانین یک طرفه باشد ضمانت اجرایی آن کاهش می‌یابد اما اگر فرزندان نیز در ایجاد قوانین خانوادگی سهیم باشند خود را در انجام آن مسئول می‌دانند و نسبت به اجرای آن رعایت آن راغب‌ترند.

عوض‌زاده در ادامه افزود: در تربیت فرزندان پاره‌از برخوردها مقطعی است و برخی دیگر نیاز به فرآیند طولانی‌تر دارند.والدین باید نحوه برخورد با فرزند خود از همان کودکی سازمان دهی کنند. در صورتی که رابطه والدین و فرزندان از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد؛ نوجوان نیز با افزایش سن راحت‌تر می‌تواند مرز بین آزادی‌های لازم و غیر ضروری را از یکدیگر تشخیص دهند ، در غیر این صورت وجود یک نفر سوم که توانایی نفوذ در ذهن نوجوان را دارد، همچون یک مشاور، لازم به نظر می‌رسد.

وی در پایان خاطرنشان کرد:‌در صورتی که والدین بخواهند روابط با نوجوانشان را بهبود ببخشند ، اولین راه حل، شیوه گفتگو است که هم خواسته‌های والدین و هم نوجوان مورد توجه قرار بگیرد. والدین باید توجه داشته باشند که فرزند آن‌ها در سنی است که خواهان استقلال است و عقایدی دارد که از دید خود او کاملا درست و منطقی است. برای ایجاد آرامش در زندگی هر دو طرف باید "ما" بودن را بپذیرند و نخواهند که حتما حرف خودشان اجرا شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار