عسل یک محصول غذایی مفید و یک اکسیر پرارزش است. از قرن‌ها پیش به عنوان عالی‌ترین و مقوی‌ترین غذاها شناخته شده و همچنین به‌واسطه برخی ویژگی‌های شفابخش خود، به عنوان دارو در درمان اکثر بیماری‌ها کاربرد دارد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ،عسل، گرده‌گل که غنی از پروتئین بوده و برای تولید انواع قرص‌ها و داروهای با ارزش مورد استفاده قرار می‌گیرد، بره‌موم که ماده‌ای است برای مومیایی کردن، موم زنبور که خواص مثبتی برای دستگاه گوارش انسان دارد و نیش زنبور که از رسوب کلسترول در عروق جلوگیری می‌کند از جمله محصولات زنبور است که در نهایت این حشره‌ی کوچک را ارزشمند کرده و افرادی معاش خود را از راه نگهداری از آن تأمین می‌کنند.

زنبورداران ساوجی نیز از این منبع غنی درآمد غافل نشده و در راستای تولید این محصول ارزشمند اقدام می‌کنند اما، به گفته‌ی معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی ساوه با اشاره به مشکلات زنبورداران این شهرستان گفت: عدم وجود نقدینگی به عنوان اصلی‌ترین مشکل بر سر راه تولید عسل، زنبورداران را با مشکل مواجه کرده است.

محمودرضا خلیلی اظهار کرد: عدم توزیع نهاده‌های یارانه‌ای مانند شکر و دارو از طریق تعاونی‌ها، پرداخت نکردن تسهیلات سهل‌الوصول به زنبورداران، رعایت نکردن قوانین کوچ و اسکان توسط زنبورداران و پدیده مهاجرت، از دیگر مشکلات زنبورداران است.

وی بیان کرد: زنبورداران به منظور خرید و نگهداری کلنی زنبور عسل و تأمین نهاده‌هایی مانند شکر و دارو و نیز مبارزه با آفات و پرداخت دستمزد کارگران نیازمند برخورداری از منابع مالی کافی هستند ولی از نبود تسهیلات بانکی رنج می‌برند.

وی با بیان اینکه ساوه یک شهرستان مهاجرپذیر است، افزود: به دلیل این ویژگی برخی زنبورداران از شهرهای همجوار به ساوه مهاجرت کرده و به لحاظ عدم رعایت قوانین، مشکلاتی از قبیل بیماری و غارت کندوها را به زنبورداران این شهر تحمیل می‌کنند.

معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی ساوه در ادامه با اشاره به برداشت عسل در این شهرستان از 15 مردادماه لغایت 15 شهریورماه گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال جاری با احتساب میانگین شش کیلو برداشت از هر کندو، 40 تن عسل از پنج هزار کلنی زنبور در بخش‌های مرکزی و نوبران این شهرستان بدست آید.

وی با بیان اینکه محصول تولیدی عسل به صورت مستقیم در بازار ساوه و تهران عرضه می‌شود، گفت: مرحله دوم برداشت عسل در این شهرستان از اوایل زمستان انجام می‌شود.

وی با اشاره به افزایش 30 درصدی میزان تولید عسل در سال جاری نسبت به سال قبل اضافه کرد: مناسب بودن وضعیت بارندگی و بارش به موقع در فصل بهار، کاهش ریزگردها در منطقه نسبت به سال قبل و ارائه‌ی آموزش‌ها توسط مدیریت جهاد کشاورزی به زنبورداران از جمله عوامل افزایش تولید 30 درصدی عسل در این شهرستان است.

خلیلی با بیان اینکه هم‌اکنون 140 بهره‌بردار در شهرستان ساوه به حرفه زنبورداری مشغول هستند، افزود: از این میزان 70 نفر دارای پروانه هستند.

انتهای پیام/م
منبع: ایسنا
برچسب ها: اراک ، عسل ، زنبورداران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.