باغ و خانه ملک که از دوره قاجار به یادگار مانده فرصتی برای نمایش خود به علاقمندان را ندارد.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران: با اتفاقات چند ماه گذشته که بر سر خانه‌های تاریخی شهر‌های مختلف آمده تصمیم گرفتم نگاهی به یکی از خانه‌های تاریخی بیاندازیم که مالک آن نامی آشنا برای اهل فرهنگ و تاریخ است.

مجموعه علمی- فرهنگی و هنری شامل کتابخانه و موزه ملک که محل آن در ضلع جنوبی وزارت امور خارجه است بنام مرحوم حاج حسین ملک است.

حاج حسین ملک، فرزند حاج محمد کاظم ملک التجار یکی از رجال صاحب مال مقام قاجاری بوده است.

حاج حسین،  صاحب ثروت فراوانی از جمله املاک مزروعی،‌ باغ، و مزارع و مستغلات بود که از پدر خود به ارث برد.

و بیشتر دارایی ‌های خود را وقت آستان قدس رضوی کرد، این موقوهات فراوان جنبه‌های فرهنگی،‌ عمرانی و خدماتی گسترده‌ را به خود اختصاص داده است.

خانه قاجاری ملک سابقا در دل باغی با صفا به همین نام در حاشیه کوچه معروف به نام باغ ملک در خیابان شهید محمد‌فدایی (هلال احمر) واقع شده است.

امروزه به جمعیت هجوم ساخت و ساز‌ها از چهار طرف چنان عرصه را به این بنا تنگ کرده است که هیچ کس فکر آن هم نمی‌کند که این فضا باغ و امارتی با شکوه بوده است.

به هر روی امروزه خانه ملک در فضای تقریبا هزار متر مربعی با بقایای دو بنای شرقی و غربی کاملا تغییر یافته قابل مشاهده است.



عمارت شرقی نمای تقریبا سالمتری از بنای غربی دارد هر دو بنا به صورت اشکوبه و نمای ستون‌ دار هستند ستون‌های طبقه بالا مدور و آجری و در طبقه همکف سنگی هستند این بنا با اینکه در سال 1382 در فهرست آثار ملی ثبت شده است ،‌ اما متاسفانه در این چند ساله دخل  و تصرف‌های فراوانی در هر دو بنای شرقی و غربی آن رخ داده به گونه ای که بنا هویت اصلی خود را از دست داده است شایسته است با توجه به اینکه عمده بافت تاریخی شهر ری از بین رفته است وتنها  معدودی خانه‌های قدیمی برای معرفی به نسلهای آینده باقی مانده است مسئولین به نجات بخشی ، مرمت و احیاء آن همت گمارند.


انتهای پیام/ اس
برچسب ها: باغ ، خانه ملک ، شهر ری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار