سناتورهای آمریکایی: به اوکراین سلاح بدهید!

چند نفر از سناتورهای برجسته کنگره آمریکا از کاخ‌سفید خواسته‌اند با ارسال اسلحه به اوکراین در نبرد با جدایی‌طلبان در شرق کمک کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازخبرگزاری فرانسه ؛ به گفته وی، این گزینه ای است که کاخ سفید احتمال دارد از اکنون مد نظر قرار دهد. 

وی در کیف در مصاحبه ای تلویزیونی گفت:  موضوع اصلی شورشیان جدایی طلب که در شرق اوکراین می جنگند نیست بلکه تهاجم مستقیم روسیه با هزاران سرباز، موشک و تانک است . 

این سناتور جمهوری خواه گفت: من فکر می کنم دولت باراک اوباما ( رئیس جمهور آمریکا ) از هم اکنون می تواند این گزینه ( تهیه سلاح برای اوکراینی ها ) را بررسی کند . 

آمریکا، اروپا و ناتو تاکنون برای کمک به اوکراین که شامل سلاح باشد، متقاعد شده اند اما به گفته سناتور منندز، « تغییر اوضاع را باید در نظر گرفت .» 

وی افزود: « روسیه بعد از جنگ سرد نظم بین المللی ایجاد شده را نقض می کند و همه تلاش هایی را که با این هدف صورت می گیرد که مسکو و دیگر کشورها برای حل اختلافات خود به کشور دیگر حمله نکنند و بخشی از خاک آن را تصرف و به خاک خود ضمیمه نکنند، نادیده می گیرد .» 

رابرت منندز با مخالفت با اعزام نیروهای آمریکایی و ناتو به اوکراین تاکید کرد:  من فکر می کنم اتحادیه اروپا، ناتو و همچنین آمریکا باید در نظر بگیرند اوضاع کاملا متفاوت است و به اوکراینی ها امکان جنگیدن و دفاع از خود را بدهند . 

وی همچنین تحریم های بیشتر را علیه بخش های کلیدی اقتصاد روسیه مثل انرژی و مالی خواستار شد. 

به گفته این سناتور آمریکایی، بحران اوکراین فراتر از این کشور بعد جهانی گرفته است:  در صورتی که روسیه برای تهاجم به اوکراین هزینه سنگینی پرداخت نکند آمریکا در برابر چین در جنوب دریای چین، ایران که تلاش می کند به سلاح هسته ای دست پیدا کند و کره شمالی چه چیزی برای گفتن خواهد داشت .

رابرت منندز گفت: « بنابراین ما باید ضمن در نظر گرفتن امنیت ملی خود برای حفظ نظم بین المللی تلاش کنیم .

مک‌کین هم که روز یکشنبه در یک گفتگوی تلویزیونی با شکبه سی.بی.اس شرکت کرده بود گفت: "ولادیمیر پوتین یک سرهنگ سابق ک.گ.ب (سرویس امنیتی جاسوسی شوروی سابق) است و می‌خواهد دوباره امپراتوری روسیه را بر پا کند."

این جمهوریخواه کهنه‌کار و نامزد سابق ریاست جمهوری آمریکا همچنین در سخنان خود خواستار کمک تسلیحاتی آمریکا به دولت اوکراین شده و گفت "اسلحه‌هایی که نیاز دارند را به آنها بدهید. تسلیحاتی که احتیاج دارند را به آنها برسانید. بگذارید برای جنگیندن توانمند شوند."

ایهور دولهوف، رئیس نمایندگی اوکراین در ناتو روز جمعه با بیان اینکه « اوکراین به کمک بیشتر از جمله کمک نظامی نیاز دارد  از این موضوع که ناتو تاکنون از تهیه سلاح خودداری کرده ابراز تاسف کرد. 

وی ابراز امیدواری کرد ناتو در نشست چهارم و پنجم سپتامبر در ولز به  نتایج عملی  برسد. 

ناتو شمار سربازان روس را که در شرق اوکراین در کنار جدایی طلبان می جنگند 1000 نفر و کسانی که در مرز مستقر شده اند 20 هزار نفر اعلام کرده است. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار