"علیرضا قزوه" در دومین سال درگذشت استاد سید محمود گلابدره‌ای:

"گلابدره‌ای" راوی صادق انقلاب بود/ او جلال زنده‌ عصر ما بود

"گلابدره‌ای"بهترین داستان نویس و شخصیت بزرگ عصر ما و شاگرد زنده‌ی جلال آل احمد بود.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران حاضر در دومین سالگرد درگذشت استاد سید محمود گلاب‌دره‌ای که با حضور "یوسفعلی میرشکاک" نویسنده، "فرهاد توحیدی" رئیس هیئت مدیره خانه سینما، "عباس خلیلی"، "علیرضا قزوه" و "محسن مومنی شریف"، ریاست حوزه هنری در تالار مهر در حال برگزاری است؛ "علیرضا قزوه" مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی گفت: محمود گلابدره‌ای نویسنده و شخصیت ادبی بزرگی بود که از جمع ما رفته و ادیبان در دومین سالگرد نبود او دور یکدیگر جمع شدند و این روز را عزیز می‌دارند.

وی ادامه داد:روزهایی که نویسندگان و شاعران در فرهنگسراها جلسه می‌گذاشتند حدود 4 و 5 هزار تومن بیشتر نمی‌گرفتند که در آن روزها گلابدره‌ای با روحیه‌ای متفاوت کلاس‌هایی را تشکیل می‌داد و تازه از خارج از کشور برگشته بود. او مشتاق بود به نسل جوان بیاموزد.

قزوه تصریح کرد: محمود گلابدره‌ای مربوط به نسلی است که نویسندگان مردمی بوده‌اند؛ او شاگرد همراه جلال آل احمد بود و روحیات شمس را با خود یدک می‌کشید این روحیات شمسی او را من همیشه دوست داشتم؛ زمانی که می‌خواستم برای او خانه‌ای را تهیه کنم توان آن در شمیرانات نبود ولی می‌توانستم در جنوب تهران برای او خانه‌ی بسیار کوچکی در حد 50 متر تهیه کنم ولی می‌دیدم که او متولد همان خانه باغ‌های خیلی کوچک در شمیرانات است.

وی ادامه داد: قرار بود کتابی از او در انتشارات سوره مهر به چاپ برسد که به دلیل قوانین خاص آنجا کتاب باید یک شرایطی را برای کارشناسی می‌گذارند او 33 کتاب داشت.

بعضی نوشته‌های او به دلیل بی‌پروایی در خصوص صحبت با مقامات چاپش غیر ممکن است. با توجه به آشنایی که با او داشتم بخش کمرنگی از شخصیت ایشان را برای شما گفتم.

* او راوی صادق انقلاب بود

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی تصریح کرد: امیدوارم بتوانیم بخشی از آثار او را چاپ کنیم. او نثر بسیار پخته و گیرایی داشت و فکر می‌کردیم با یک جلال زنده مواجهیم؛ او با فقر دست و پنجه نرم کرد و امیدوارم بتوانیم با برگزاری بزرگداشت‌ها او را از فقر در بیاوریم. در حد توان خود ادای دین می‌کنیم برای نویسنده‌ای که امروز نیست.

در ادامه این مراسم یوسفعلی میرشکاک ضمن یادو خاطره‌ای از محمود گلابدره‌ای گفت: سال  58 آشنایی میان  من و محمود شکل گرفت، هر دو در رادیو که زمانی  در میدان ارگ بود فعالیت هایی داشتیم، در آن زمان شهید بزرگوار مجید حداد عادل ریاست رادیو را عهده دار بود و به طور کلی یک شبکه رادیویی بود که همه ایران را تغذیه می‌کرد و او سرپرست رادیو بود،یک روز او مرا صدا زد و گفت؛ "نکند جایگاه مرا بگیری! "بعدها محمود رفت و من مجبور بودم که آن برنامه را  روی آنتن ببرم .

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران ؛ یوسفعلی میرشکاک نویسنده کشورمان خاطرات بسیاری را در خصوص ابعاد مختلف شخصیت محمود گلابدره ای تعریف کردند و پس از آن قسمت‌هایی از مستند "دیدار آشنا"به کارگردانی عباس رافعی پخش شد.

در ادامه این مراسم فرهاد توحیدی رئیس هیات مدیره خانه سینما گفت: از محمود گلابدره‌ای آثار متفاوتی به چاپ رسیده است ولی فقط یکی  از آثار او در سال 56 اقتباس شد و  از دیگر آثار او  هیچ اقتباسی  صورت نگرفت ،می توان  رمان "پر کاه" او  را سند جامعه شناختی بزرگی  دانست.

وی افزود: شخصیت هر نویسنده ای را می توان در آثار او پیدا کرد،‌ او شخصیت ویژه‌ای داشت ،او یک ناظر دقیق بود و در دوره ای دست به قلم شد که ادبیات ملتزم برای او خیلی مهم بود.

توحیدی تصریح کرد: ادبیات برای او هدف نبود ابزار روشنفکری بود، امروز دوست دارم از کتاب "لحظه‌های انقلاب" او بخش‌هایی را بخوانم این کتاب بسیار ارزشمند است و لحظه به  لحظه انقلاب را روایت می‌کند.

وی ادامه داد: گلابدره ای در رمان‌هایش گاه از آن فرم ادبی خارج می شد و به بازی زبان می‌پرداخت، دنبال مترادف‌ها می گشت ، آثار او بیشتر مضمون محور است، آثار مضمون گرا قابلیت آن را دارد که نویسنده در نقطه اوج گره های درام را باز کند و در واقع نقطه اوج زاویه نگاره بوده و خواننده می تواند روانشناسی نویسنده را در آنجا بفهمد.

* گلابدره ای نویسنده‌ای اندیشمند و قابل تحسین بود 

 در ادامه این مراسم جهانگیر الماسی بازیگر صاحب نام کشورمان گفت: احتیاج داریم که در جامعه، جوانان معنای با هم بودن و جمعی بودن را بفهمند و به این منظور همگی حق حیات داریم و باید با یکدیگر گام برداریم.

وی افزود: ابتدای دهه 50 با محمود گلابدره ای دوست شدم، در آن زمان من تازه به خوزستان آمده بودم و بیشتر اوقات به منزل او می ر‌فتم و شاهد تلاش‌های بی‌شایبه او بودم ،او از آگاهی به رندی رسید.

جهانگیر الماسی خاطر نشان کرد: محمود گلابدره ای نویسنده ای اندیشمند،شجاع و قابل تحسین بود.

انتهای پیام/





اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار