علی انسانی، شاعر از "علیرضا قزوه" درخواست کرد تا در صورت توان درباره ادبیات عاشورایی اقدامی انجام دهند.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران مراسم بزرگداشت محمدعلی مجاهدی، عصر دیروز در حوزه هنری با حضور همایون امیرزاده، مشاور معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرتضی امیری اسفند قر شاعر، علیرضا قزوه مدیر دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، محمدعلی مجاهدی شاعر، علی انسانی شاعر و اهالی ادب برگزار شد.
 
در این مراسم حسین قرائی،‌فعال فرهنگی عنوان کرد، جایگاه بلند استاد پروانه در تکوین شعر آیینی جایگاهی والاست استاد مجاهدی سال‌ها در قم به تقویت گروه مومن فرهنگی می‌پردازد. در حقیقت در 2حوزه شعر و شعور سرآمد به شمار می‌رود یادمان نرود که مجاهدت‌های مجاهدی‌ها فرهنگ ما را ساخته است.


 
همایون امیرزاده، مشاور معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیانیه سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی را به شرح ذیل قرائت کرد، شعر آنگاه شعر می‌شود که به وجه نامکشوف عالم دست یابد و رازهای نهفته‌ای که نمی‌توان در روزمرگی به آنها رسید را بگشاید، شعر عالمی است کمی مرتفع تر از این جایی که ما زندگی می‌کنیم شعر ساحتی است کمی وسیع‌تر از دنیای صفر و یک این روزهای ما.
 
وی افزود: خانه شعر کمی آنسوتر از روستای فطرت ماست چیستی شعر را بیان فن به گونه‌های مختلفی بیان کردند اما شعر گونه‌ای از وحی است که بر شاعران، یعنی پیامبران واژه‌ها نازل می‌شود رحمت خداوند موجب شده است که لطافت‌های وحی و شمیم دلنواز ملکوت در نسیم شعر به دل شاعران نازل شود.
 
مشاور معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: نکته مهمتر این است که آیا هر شعری گونه‌ای از وحی است شعری عطر وحی را ساطع می‌کند که به طور یقین متصل به آیند جمال و جلال خداوند باشد. اینگونه است که تعیین جلالت و جمالت خداوند در شعر ظهور کرده است.

امیرزاده اظهار داشت: اگر شعر بخواهد و حیانی باشد هیچگاه امکان ندارد مفاهیم پیش پا افتاده به آن نازل شود به طور قطع آنچه در مقام شعر وحیانی نازل می‌شود چیزی متصل به ذات احدیت است در دنیای ما نزدیکترین مخلوقات به جمال و جلال خداوند معصومین هستند یعنی اگر شعری بخواهد به مقام وحیانی برسد باید خود را به ملکوت کرامت معصومین برساند.

وی عنوان کرد: این خیال خامی است که فکر کنیم هر آنچه شعر است می‌تواند وحیانی باشد هر آنچه تا امروز شاعران سروده‌اند و با خواندن آن سبکبال خود را در عرش الهی می‌بینیم همه و همه عنایت‌های اهل بیت(ع) است شاید بتوان اینگونه گفت که از قرن  47 تاکنون هر شعری که ماندگار شده است پهلویی به محبت کوثری زده است.
 
مشاور معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: استاد محمدعلی مجاهدی بیش از 50سال از عمرش را در فضای اهل بیت تنفس کرده است و چه خوش است هم نفسی با جبرئیل امین و خاکساری خاندان نورانی وحی که بقیة الله اند در زمین از این استاد فرهیخته همین انتظار می‌رفت که تاکنون بسیاری از شاعران و نویسندگان ادبیات آیینی شاگردی او را کرده‌اند.

امیرزاده خاطرنشان کرد: امیدواریم پس از این همه چون گذشته آثار نابی به خصوص در حوزه پژوهش شعر آیینی و ولایی خلق گردد.

در ادامه هر اسم محسن مومنی شریف، رئیس حوزه هنری اظهار داشت: مجاهدی در همه عرصه‌های حوزه سرودن، پژوهش و از همه مهمتر شاگرد پروری در زمینه شعر سرآمد بودند و شمع وجودشان برای شاعران جوان الهام بخش بوده است. در کنار تمام این موارد پاسدار و معلقی صادق در این کار به شمار می‌روند.
 
وی افزود: مجاهدی هر جا کاستی دید به رخ کشید و درزمان مشاهده قوتی در شعر برای شاعر آن را بیان کردند همه دوستان آشنا با مجاهدی معتقدند وی در پرتو اعتقادش اهل عمل صالح بود.
 
در ادامه مراسم هنری عنوان کرد: مجاهدی از حیث سن و سال از سایر شاعران اهل بیت بزرگتر است به همین دلیل نسبت دادن لقب پدر شعر آیینی به وی درست است، غیرت مجاهدی را در زمینه تحریفات در شعر آیینی مشاهده می‌کنیم.

یکی از منتقدان ادبیات عاشورایی درباره واژه پیر غلام اظهار کرد: که امام حسین(ع) آمده تا ما را آزاد یا غلام کند.

وی افزود: تمام شاعران بزرگ ما اخلاق مدار بودند ما شعر آیینی متوسط وضعیت را شعر هیئت می‌گوییم امروز شعر آیینی بسیار خوب داریم و این برکت دو شاخه ادبیات آیینی، دفاع مقدس و اعتراض است.
 
در ادامه مراسم محمدرضا سنگری، نویسنده بیان کرد: بعضی به اشتباه به شاعری وارد می شوند و توان خود را هرز می دهند فهم جایگاه خویش برای انسان بالاترین فهم است برخی  به اشتباه و تعدادی به دلیل انتخاب دیگران شاعر می شوند به حضور صالح حائری مازندرانی به همراه  پدر رسیدم، وی قران را منظوم می کرد این نکته را به من بیان کرد که نیما یوشیج نزد من درس خارج را خوانده است خود نیما تنها شاعری را که شعر نو را درک کرد محمد صالح حائری مازندرانی عنوان می کرد.
 
وی افزود: هیچ از شاعران تاریخ سرودن شعر خود را ذکر نکردند معتقدم چند گونگی غزل‌های حافظ متعلق به خود اوست ای کاش استاد مجاهدی در کنار شعرهای خود اتفاق مربوط به سرودن آن شعر را ذکر می کرد، مجاهدی اهل الاوائل است وی در برخی  زمینه ها از اول هاست مجاهدی مبدع شعر آیینی به شمار می رود.
 
این نویسنده اظهار داشت: به اندازه کتاب گینس می توان از مجاهدی الاوائل نوشت دو، دو تا کردن در شعر، شعر کش است اگر  کسی شاعر شد خیلی نباید انتظار رفتار عقلانه از وی داشت استاد مجاهدی به جهت تمام آثار پژوهشی اش عاقل و به همان میزان عاقل بودنش، عاشق است.
 
سنگری ادامه داد: حوزه عاشق مجاهدی سرسپردگی وی به اهل بیت است، شعر هیئت یک مرحله وجودی دارد یک شاخه آن شعرهای علی انسانی و شاخه دیگر آن شعری است که برای هیئت سروده می شود مجاهدی  حریم عاشورا را حفظ می کند تا حدی که سبب آزردگی دوستان می شد.
 
در ادامه مراسم احمد علوی شاعر و ولی الله کلامی، شاعر به شعر خوانی پرداختند، همچنین علی انسانی در ادامه مراسم گفت: بسیاری از شاعران شعر مذهبی ندارند اما به مذهب ارادات دارند با مجاهدی از طریق آقای فتادوست شدم در آن زمان هم وی با مذهب، دین و شعر ولایی آشنا بود.
 
وی اظهار داشت: درباره واژه پیرغلام باید گفت غلام آزادی است اما غلام اهل بیت سرور جهانیان است دغدغه های قزوه و پروانه ها محسوب می شود، دغدغه های این افراد وجود داشته باشد بی تفاوت هیچ اثری در این زمینه نمی گذارد.
 
 این شاعر تصریح کرد: پروانه جوانان را تربیت می کند این مسئله که آثارشان جزء برترین های مذهبی است برای نمی شود انکار کرد اگر خط قرمزی در زمینه ادبیات عاشورا لحاظ نمی شود بدون تحقیر، تخریب اقدامی در این زمینه صورت گیرد آقای قزوه در صورتیکه توان دارند کار ریشه ای در زمینه ادبیات عاشورایی انجام دهند. یوسف علی میر شکاک شاعر در ادامه مراسم به شعر خوانی پرداخت.

 مرتضی امیری عنوان کرد: نمی‌توانم باور کنم یک نفر شاعر باشد اما مذهبی نباشد از مجاهدی در هنگام انجام کار داروی‌ام مطالب زیادی آموختم هنگامی‌که انتخاب من در شهری غلط بود با لطافت به من تذکر می داد.
 
وی افزود: وی در شب‌های شعر، شعرهای داستان جوان را که بعضا سست هم بودن از 12 شب تا اذان صبح می شنید بدون آنکه ابرو در هم بکشد و ناراحت شود در مشهد  هنگامی‌که وی درباره ادبیات صحبت می کرد همسرش وارد شد مجاهدی تمام قد و مودب در برابر وی بلند شد.
 
این شاعر تصریح کرد: اگر قرار باشد نامت به عنوان شاعر آیینی مطرح شود باید در برابر همسرت خاکسار باشی.
 
در پایان مراسم محمد علی مجاهدی، شاعر اظهار داشت: اگر خداوند آبرو و اعتباری به من داده است براساس اهل بیت (ع) است هر مومنی مسلم به شمار می رود اما هر مسلمی مومن نیست مومن کسی است که از عمق دل به ولایت حضرت علی(ع) اعتقاد داشته باشد برخی مسائل تجربه های فردی و شهودی است.
 
وی افزود: شاعران جوان هر شب برای خود خلوتی داشته باشند و همیشه این خلوت را به مدت یک ربع تا نیم ساعت ادامه دهند پس او دو سه روی جوانه‌هایی را در دل خود احساس میکنید.
 
این شاعر ادامه داد: فیض خداوند در حال بارش است اما من چتر به دست خود را کنار می‌کشم در زمان جوانی ام شیخ جعفر مجتهدی بود  کور دل ما و وی سر ساعت کار می‌کرد در آن زمان  مانند امروز نبود و جعفر یک کولی صحرا گرد آواره بود تا زمانیکه ارتباط انسان با ذات های مقدس برقرار نشود شاکله وجودی وی شکل واقعی به خود نمی‌گیرد به دلیل آنکه شعر و تحقیق را امانت و موهبت الهی می دانستم بدون وضو دست به قلم نبردم.
 
مجاهدی خاطر نشان کرد: شاعر آیینی باید قدر خود را بداند و  به امام اعتقاد راسخ داشته باشد در پایان این مراسم از محمد علی مجاهدی تقدیر شد.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار