مدیرعامل بانک مسکن در پاسخ به باشگاه خبرنگاران:

تسهیلات مسکن مهر افزایش نمی‌یابد / تکلیف لیزینگ مسکن هنوز مشخص نیست

مدیرعامل بانک مسکن گفت: تسهیلات بانک مسکن نیازمند مجوزهای شورای پول و اعتبار است و این درخواست با مخالفت‌های بانک مرکزی روبرو شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، بت شکن مدیر عامل بانک مسکن در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه تسهیلات اعطا شده در سال 92، 274 هزار میلیارد ریال بوده است گفت: از این میزان تسهیلات 12.7 درصد آن به بخش مسکن اختصاص یافته است.

وی در ادامه افزود: تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در خرداد ماه سال گذشته 12 هزار واحد با قیمت متوسط 4 میلیون تومان در خرداد ماه بوده است.

بت شکن در ادامه اظهار داشت: در اردیبهشت ماه سال 93، تعداد معاملات به 24 هزار تعداد رسید.

مدیر بانک مسکن در ادامه تصریح کرد: علت اصلی افزایش معاملات هدفمندی یارانه‌ها و اثرات احتمالی آن است.

بت شکن در ادامه توضیح داد: تعداد معاملات صورت گرفته در 3 ماه سال 92، 37 هزار مورد بود که در 3 ماه جاری امسال به 48 هزار مورد رسید.

مدیرعامل بانک مسکن در ادامه تصریح کرد: چشم انداز مسکن در دو سال گذشته یعنی در سال 91 نشان داد که در بخش مسکن افزایش قیمت داشتیم ولی از خرداد ماه امسال حجم معاملات ماهانه یک روند محسوسی داشت و تعداد معاملات 40 درصد افزایش یافت.

بت شکن گفت: تسهیلات بانک مسکن نیازمند مجوزهای شورای پول و اعتبار است و این درخواست با مخالفت های بانک مرکزی روبرو شده است.

وی با اشاره به اینکه بانک مسکن مصوبه شورای پول و اعتبار در خصوص تسهیلات خرید مسکن در اواخر سال گذشته (دی ماه) را از 20 میلیون به 35 میلیون تومان افزایش داد، گفت: همین امر زمینه ساز افزایش تقاضا در بازار مسکن شد.

وی افزود: این امر هیچ افزایش قیمت مسکنی را در بازار ایجاد نکرد و قیمت مسکن در هر متر مربع به طور میانگین 3 میلیون و 800 هزار تومان رسید.

مدیر عامل بانک مسکن در ادامه به عملکرد بانک مسکن در یک سال گذشته اشاره کرد و گفت: بانک مسکن سپرده‌های خود را 338 هزار میلیارد ریال افزایش داد و با رشد 30 درصدی به 78 هزار میلیارد ریال رساند.

بت شکن در ادامه اظهار داشت: مانده‌های سپرده این بانک در 31/5/92 ،259 هزار میلیارد ریال بوده که با رشد 30 درصدی امسال به 338 هزار میلیارد ریال رساند.

وی در ادامه توضیح داد: مانده تسهیلات بانک از 854 هزار میلیارد ریال به 990 هزار میلیارد ریال رسیده که این برابر با رشد 16 درصدی است.

بت شکن در ادامه با اشاره به اینکه بانک مسکن از حیث مانده تسهیلات بزرگترین بانک کشور به شمار می‌رود، گفت: ما در سال گذشته 84 هزار میلیارد ریال تسهیلات غیر مسکن مهر پرداخت کرده‌ایم.

وی در ادامه افزود: بانک مسکن 307 هزار فقره تسهیلات مسکن در سال گذشته اعطا کرده که این میزان تسهیلات برابر است با 86 هزار میلیارد ریال.

مدیرعامل بانک مسکن در ادامه توضیح داد: 40 درصد از تسهیلات پرداخت شده مربوط به ساخت مسکن و 40 درصد دیگر آن مربوط به تسهیلات خرید مسکن است و مابقی تسهیلات مربوط به جعاله‌هایی است که پرداخت کرده.

بت شکن با اشاره به اینکه بانک مسکن تا کنون 2 میلیون و 366 هزار قرارداد مسکن مهر را پرداخت کرده است، گفت: مبلغ این قراردادها 477 هزار میلیارد ریال است که تا کنون 427 هزار میلیارد ریال از آنها را پرداخت کرده است.

وی در ادامه توضیح داد: تعداد فروش اقساطی مسکن مهر تا امروز یک میلیون و 213 هزار واحد است که این خود رقم بسیار بزرگی است که بانک مسکن آن را پرداخت کرده است.

بت شکن در ادامه توضیح داد: بانک مسکن تا کنون 7 میلیون تسهیلات بانک مسکن را پرداخت کرده است و رابطه بسیار خوبی با بانک مرکزی دارد.

مدیرعامل بانک مسکن در ادامه به صندوق پس انداز مسکن اشاره کرد و گفت: در صورتی که متقاضی 30 میلیون تومان پس انداز در این صندوق داشته باشد، بعد از یکسال تسهیلات وی دو برابر می‌شود و می‌تواند 90 میلیون تومان تسهیلات دریافت کند.

وی در ادامه به قیمت اوراق تسهیلات مسکن اشاره کرد و گفت: قیمت این اوراق به ثبات رسیده و با تدابیری که با فرابورس انجام شده، هیچ متقاضی نمی‌تواند بیش از 90 امتیاز در طول روز خریداری کند و حق فروش این اوراق را تا دو ماه ندارد. این امر بیش از 99 درصد از واسطه‌گری‌ها را در بازار کنترل کرده‌ است.

مدیرعامل بانک مسکن با بیان این که برنامه فروش اقساطی ما 700 هزار واحد مسکن مهر از محل دوره تنفس سه ساله است، بیان کرد: در طرح آقای آخوندی پیش بینی شده صندوق های پس انداز به بانک مسکن منحصر نشود و ما هم از این ایده استقبال می کنیم. در فاز اول بانک مسکن به عنوان بانک تخصصی دولتی پیش روی این موضوع است.

بت شکن ادامه داد: عدم انطباق زمانی در سررسیدها و سپرده ها را در صندوق ها خواهیم داشت. این نوع فعالیت به ذات خودش دچار کسری منابع است که این کسری همواره  توسط دولت تامین شده است.

وی با بیان این که جنس این تسهیلات با سررسید 12 سال به بالاست اما سپرده گذاری در آن یکسال است، تاکید کرد: کمک دولت از طریق تامین کسری صندوق ها از محل بودجه های عمومی در ادوار قبلی هم وجود داشته و پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی یک پیشنهاد جدید نیست. پیشنهاد شده که مردم در یک دوره خاص با سپرده گذاری پس از یک سال با یک فرمول تسهیلات لازم را به استناد سپرده و کسری از محل وجوه اداره شده در اختیار آنها قرار گیرد.

به گفته وی، به عبارتی همه کارکرد این صندوق ها به دو عامل سپرده گذاری و تامین کسری توسط دولت برمی گردد و اقساط این تسهیلات زیر یک میلیون تومان خواهد بود. پیشنهاد هفته آینده برای تایید مفروضات به بانک مرکزی ارائه می شود.

مدیرعامل بانک مسکن با بیان این که پیش بینی می کنیم برای ساخت 150 هزار واحد مسکونی حدود 20 هزار میلیارد تومان نیاز است، بیان کرد: در قالب صندوق های پس انداز با سپرده گذاری  30 میلیون تومان پس از یک سال 60 میلیون تومان تسهیلات به متقاضی پرداخت می شود.

بت شکن در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: سقف تسهیلات مسکن مهر افزایش نمی‌یابد و این پیشنهاد با مخالفتهای بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار روبرو شده است.

وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگر گفت: لیزینگ مسکن نیازمند مجوزهای خاص خودش است و بانک مرکزی تا کنون اجازه راه‌اندازی لیزینگ مسکن را نداده است.

انتهای پیام/
برچسب ها: تسیهلات ، مسکون ، نشست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار