وزیر نیرو در پاسخ به باشگاه خبرنگاران:

صادرات آب در تهاتر آب و گاز منتفی است / تهران کم‌آب‌ترین استان کشور

چیت چیان گفت: در بحث تهاتر آب و گاز، صادرات آب از کشورمان به دیگر کشورها منتفی و واردات آب در حال بررسی است.

حمید چیت چیان وزیر نیرو در حاشیه دهمین نمایشگاه بین‌المللی انرژی در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ مبنی بر اینکه تنش آبی کلان شهرها به پاییز هم کشیده می‌شود، گفت: خوشبختانه برای تأمین آب شهرهایی که با مشکل کم‌آبی در تابستان روبرو بودند با شروع پاییز مشکلی نخواهیم داشت.
 
وی ادامه داد: اما در تهران محدودیت و کمبود منابع آبی همچنان پایدار است.

وی تصریح کرد: باید به امید شروع سال آبی پربارانی باشیم تا کمی از محدودیت‌هایمان کاسته شود.

چیت‌چیان همچنین در پاسخ به سوال دیگر باشگاه خبرنگاران مبنی بر تهاتر آب و گاز گفت: کشورمان از نظر ذخایر گازی دارای منابع غنی است.

چیت چیان ادامه داد: در بحث تهاتر آب و گاز مسئله صادرات منتفی است اما مجامع علمی و پژوهشی به طور تخصصی در حال بررسی واردات آب هستند.
 
* افزایش بدهی‌های وزارت نیرو

چیت چیان با اشاره به اینکه از ابتدای شروع به کار دولت یازدهم پرداخت بدهی‌ها جدی شده است، افزود: این بدهی‌ها نه تنها کاهش پیدا نکرده بلکه افزایش نیز پیدا یافته به طوری که 16 هزار میلیارد تومان بدهی وجود دارد که این امر به دلیل وضعیت رشد تعرفه‌های برق بوده است.
 
وزیر نیرو با بیان اینکه مجلس در برنامه پنجم و اصل 44 قانون اساسی مشخص کرده که اگر دولت بنگاه‌های اقتصادی را مکلف کند که محصولات خود را با قیمت تکلیفی ارائه می‌کنند، مابه‌التفاوت سوخت را پرداخت می‌کنند، افزود: با اجرای هدفمندی یارانه‌ها از سال 89 این دو اصل قانونی اجرا نشده است و به دنبال آن هستیم که با مکانیزم‌های مناسب این خلأ را پر کنیم.
 
* توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر بدهی وزارت نیرو را  کاهش می‌دهد

چیت چیان افزود: توسعه انرژی‌های تجدید‌پذیر کمکی برای کاهش بدهی‌های وزارت نیرو است.

وی تصریح کرد: توسعه انرژی‌های تجدید‌پذیر موجب نمی‌شود تا سوخت صرفه‌جویی شده در تولید برق صادر شود.
 
وزیر کابینه دولت یازدهم با اشاره به محدودیت منابع آبی در کشور گفت:‌ با احداث سد شبکه‌‌های انتقال آب و پروژه‌های سنگین آبرسانی، این موضوع را تا حدودی حل خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: در این مسیر نیازمند مدیریت مصرف تمام مشترکین هستیم و اگر مشترکین پرمصرف اقدام به کاهش مصرف نکنند با سیاست‌های جریمه‌ای برخورد خواهیم کرد.

چیت چیان با بیان اینکه میزان متوسط مصرف آب در کشور روزانه 250 لیتر است، افزود: این رقم در کشورهای صنعتی و پیشرفته 159 لیتر است که با مقایسه این دو رقم نتیجه می گیریم که الگوی مصرف در کشور بالاست و این امر نتیجه‌ای جز از بین رفتن منابع آب شرب را به دنبال نخواهد داشت.
 
* همکاری با وزارت جهاد برای تعییر الگوی کشت

چیت چیان همچنین در پاسخ به این سوال که 92 درصد منابع آبی کشور در بخش کشاورزی میسر می‌شود آیا برنامه‌‌ای برای مدیریت مصرف در بخش کشاورزی با همکاری وزارت جهاد دارید؟ گفت: وزارت جهاد کشاورزی اعتبارات مرتبط با تبدیل روش‌ آبیاری به آبیاری تحت فشار را افزایش داد که این امر می‌تواند کمک بزرگی به کاهش مصرف آب کند.

وی تصریح کرد:‌ همکاری خوبی در زمینه کشت محصول متناسب با منابع آبی شهرها صورت گرفته که این امر نیز به تدریج اجرا خواهد شد.
 
انتهای پیام/

برچسب ها: صادرات ، تهاتر ، مصرف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار