کارشناس گردشگری استان کرمانشاه گفت: روستای هدف گردشگری چرمله علیا یکی از دیدنی ترین نقاط استان کرمانشاه به ویژه در فصل گرم تابستان است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه؛کارشناس گردشگری استان کرمانشاه گفت: روستای هدف گردشگری چرمله علیا یکی از دیدنی ترین نقاط استان کرمانشاه به ویژه در فصل گرم تابستان است.

منوچهری پاشایی در این باره گفت: این روستا از توابع بخش مرکزی شهرستان سنقر در فاصله 100 کیلومتری مرکزاستان کرمانشاه و در فاصله 32 کیلومتری شمال شرقی شهر سنقر قرار دارد.

وی گفت: این روستا اقلیمی کوهستانی سرد و خشک دارد. آب و هوای آن در بهار و تابستان معتدل و در زمستان سرد است. بر اساس سرشماری سال 1390 جمعیت روستا 412 نفر شامل 203 نفر مرد و 209 نفر زن می باشد.

پاشایی گفت: چرمله علیا از روستاهای قدیمی استان است و سابقه سکونت نسبتا طولانی دارد. یک حمام قدیمی که تاریخ ساخت آن به دوره قاجار مربوط است بیانگر قدمت و سابقه تاریخی این روستاست که این حمام هنوز مورد استفاده می باشد.

 کارشناس گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: آبشار پریشان یکی از زیباترین و دیدنی ترین آبشارهای استان است که از ارتفاعات پریشان سرچشمه می گیرد. ارتفاعات پریشان در شمال غرب روستا با چشمه ساران فراوان و آبشار زیبای پریشان زیستگاه گونه های متنوع گیاهی از قبیل گیاهان دارویی گل گاوزبان شاتره، گل سفید، شیرین بیان، گل ختمی، آویشن، خاکشیر و گون است. همچنین زیستگاه حیواناتی همچون شغال، گرگ، روباه، خرگوش، کبک و تیهو می باشد.

وی افزود: یکی از با شکوهترین مراسم در این روستا مراسم جشن سده تحت عنوان «کوسه کوسه» یا «کوسه ناقلدی» اجرا می شود. این جشن در روزگاران قدیم مخصوص چوپانان و گله داران بوده است. از معروفترین بازیهای ورزشی روستای چرمله علیا می توان به بازی گرزان اشاره کرد. این بازی معمولا بین افراد قوی روستا و با چوب های خاصی انجام می شود و نوعی ورزش رزمی بحساب می آید.

پاشایی گفت: روستای چرمله از طریق راه های شهرهای همدان، اسد آباد، سنقر و قروه قابل دسترسی است این روستا دارای دهیاری، خانه بهداشت و شرکت تعاونی روستایی می باشد که آمادگی پذیرایی از میهمانان و گردشگران اقصی نقاط کشور را دارد.

برچسب ها: کرمانشاه ، دیدنی ، چرمله
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.