دیناروند در جمع خبرنگاران عنوان کرد

اصلاح مجوز استفاده از پالم در 8 محصول لبنی از ابتدای مهر ماه

استفاده از روغن پالم در 8 نوع محصول مجوز استفاده داشته که به توافق رسیدیم پروانه این 8 محصول از اول مهرماه اصلاح شود و به هیچ عنوان روغن پالم در آنها استفاده نشود.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران،رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو در جمع خبرنگاران در خصوص مجوز استفاده از روغن پالم در برخی محصولات لبنی گفت:در چند هفته اخیر با موضوع استفاده از روغن پالم در لبنیات مواجه بودیم که با متخلفین این امر از طریق قانونی برخورد لازم صورت گرفت.

دیناروند ادامه داد: باید توجه داشت که حساسیت مردم به حوزه سلامت گاهی اوقات مورد سوء استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند باعث سلب آرامش مردم در خصوص مواد غذایی داخل شود همچنین در فرآورده‌های غذایی که تحت نظارت تولید می‌شود فرض بر این است که این مواد غذایی مورد تایید می‌باشند و این فرض درست است البته گاهی اوقات تقلب در برخی محصولات دیده می‌شود که این موضوع دلیل نمی‌شود که در همه محصولات تقلب وجود دارد.

وی با بیان اینکه دستگاه نظارتی اهرم نظارتی دارد و با این اهرم روی مواد غذایی کنترل دارد گفت: اما مهم این است که در حوزه اطلاع رسانی رسانه نقش خود را به درستی ایفا کنند یعنی جهت گیری مخرب را اصلاح کنند و واقعیت را به مردم گزارش دهند.
 
وی ادامه داد: حوزه غذا از حوزه دارو مهم تر است چرا که غذا در ارتقای سلامتی مردم و پیشگیری از اطلاع آنها به بیماری‌های مختلف نقش به سزایی دارد بنابراین حوزه امنیت غذایی نیاز به تحول دارد چرا که با ابزارهای آزمایشی گذشته امروز نمی‌توانیم پاسخگوی مردم باشیم.

رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: مردم باید بدانند روغن پالم یک روغن گیاهی است که مصرف آن در ایران و هیچ کشور دیگری ممنوع نیست بلکه مصرف آن نیاز به فرهنگ‌سازی دارد بنابراین باید مصرف آن محدود شود.
 
البته مردم باید بدانند که روغن پالم علاوه بر استفاده از آن در لبنیات در مواد غذایی دیگری همچون روغن سرخ کردنی، شیرینی،چیپس و مواد غذایی دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد بنابراین باید مردم میزان مصرف این مواد غذایی را کاهش دهند چرا که ما نمی‌توانیم کارخانه‌ها را مجاب کنیم که از این روغن استفاده نکند در غیر اینصورت این کارخانجات به مصرف روغن جامد هیدروژنه روی می‌آورند که اثرات مخرب آن از روغن پالم بیشتر است.
 
دیناروند ادامه داد: طی جلسه‌ای  که با مسئولین کارخانه لبنی کشور داشتیم استفاده از روغن پالم در 8 نوع محصول مجوز استفاده داشته که به توافق رسیدیم پروانه این 8 محصول از اول مهرماه اصلاح شود و به هیچ عنوان روغن پالم در آنها استفاده نشود.

وی خاطر نشان کرد:میزان واردات روغن پالم تا پایان سال 400 هزار تن خواهد بود که اگر این مقدار در کشور مصرف شود سرانه مصرف روغن پالم در کشور ما مانند سایر کشورها خواهد بود.


انتهای پیام/ 
برچسب ها: محصول ، پالم ، مجوز ، سلامت ، غذا ، نظارت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار