به گزارش
خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در سی و یکمین اجلاس روسای آموزش و پرورش که در سالن همایشهای رازی در حال برگزاری است گفت: ارتقای کیفیت، راه برد استراتژی امروز آموزش و پرورش است.
زمانی در آموزش و پرورش 19 میلیون دانش آموز داشتیم و حتی در اطراف تهران مدارس چند شیفته وجود داشت که در آن جا بحث کیفیت مطرح نبود در حالی که امروز 19میلیون دانش آموز به 12 میلیون رسیده و حدود دو سوم آن زمان شده است ولی تجهیزات و امکانات آموزشی 1.5 برابر رشد داشته است.
وی در ادامه افزود: استراتژی آموزش و پرورش ارتقای کیفیت است و چنانچه این فرصت را از دست بدهید به طور یقین ظلم بزرگی به آموزش و پرورش کشور کرده ایم بنابراین، این استراتژی را قبول میکنیم.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در دولت هشتم سند تحول به تصویب هیئت دولت رسیده است و در آن زمان این سند به نام سند ملی آموزش و پرورش بود.
فانی با اشاره به سه مرحله ای بودن سند تحول گفت: تدوین و تصویب سند وجود نقشه راه، که نیاز به اجرای برنامه و تمهید مقدمات دارد و همچنین اجرای این سند سه مرحله سند تحول است.
وی بااشاره به 21 میلیارد تومان اعتباری که در اختیار آموزش و پرورش است تصریح کرد: اموزش و پرورش با 5 میلیارد تومان با کسری اعتبار روبه رو است که سیر اعتبارات تخصیص یافته به آموزش و پرورش در 35سال پس از انقلاب به ما این نکته را اشاره میکند که همه ساله با کسری اعتبار مواجه بودیم.
فانی با اشاره به این که آموزش و پرورش هزار مسئله دارد افزود: منطق ایجاد میکند که در این سازمان پر مسئله اولویت گذاری نماییم. حدود 750مسئله را همکاران احصا و طبقه بندی و اولویت گذاری نمودند که سبب شد سیاستهایی برای مدیریت آموزش و پرورش اتخاذ نماییم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به سیاستهای آموزش و پرورش گفت: ساماندهی و بهسازی منابع انسانی یکی از سیاستهای آموزش و پرورش است که دنبال میشود زیرا آموزش و پرورش با در اختیار داشتن یک میلیون کارمند رسمی بزرگترین وزارت خانه کشور است.
فانی ادامه داد: نیروی انسانی در آموزش و پرورش به لحاظ رشتههای تحصیلی، جنسیت و موقعیت جغرافیایی درست توزیع نشده است و ما در برخی از مناطق به شدت با کمبود نیروی انسانی در برخی دیگر از مناطق با تورم نیروی انسانی مواجه هستیم.
فانی با اشاره به مازاد بودن سه هزار نیروی انسانی خانم در شهر تهران افزود: ساماندهی نیروی انسانی مسئله بزرگ، سنگین و زمان بر است و سال ها طول میکشد که ساماندهی نیروی انسانی با نیازهای آموزش و پرورش شکل گیرد. بر همین راستا پذیرش ما در دانشگاه فرهنگیان از بوم برای بوم است یعنی کشور را به بومهای تقسیم کردیم و امسال برای نخستین بار از نیروهای همان بوم برای خدمت در همان بوم استفاده خواهیم کرد.
فانی با اشاره به تحصیل 12.5میلیون دانش آموز که حدود یک میلیون آنها در مدارس غیر دولتی هستند افزود: در بخش دولتی 11.5 میلیون دانش آموز و یک میلیون کارمند داریم که به ازای هر 11.5 دانش آموز یک نیروی انسانی وجود دارد. همچنین حدود 34درصد نیروی انسانی ما بیرون از کلاس هستند و 658 هزار نیروی انسانی در داخل کلاس مشغول فعالیتند که این نسبت درستی نیست. امسال پیش بینی ما این است که بیش از 99 درصد بودجه آموزش و پرورش صرف حقوق کارمندان شود و تنها یک درصد بودجه به کیفیت بخشی اختصاص پیدا کند. بنابراین روسای آموزش و پرورش میبایست به این یقین برسند که ما به هیچ وجه نباید کارمندان آموزش و پرورش را بیش از این افزایش دهیم.
فانی با اشاره به این که توسعه مشارکت دومین سیاست آموزش و پرورش است گفت: همه بزرگان کشور به توسعه مشارکت اعتقاد دارند اما ما میبایست توسعه مشارکتی را تعریف کنیم که ذهن فقط منحصر به مدارس دولتی نشود.
فانی با اشاره به این که تعدادی از مدیران مدارس اعتقادی به شوراهای دانش آموزی ندارند و این نگرش میبایست اصلاح شود عنوان کرد: شوراهای دانش آموزی یک زینت برای مدرسه نیست بلکه یک کار عملی است و برای این که دانش آموزان در عرصه دانش آموزی بتوانند به مسئله یابی و ارائه راه حل برای آن و مدیریت کردن و انتقاد کردن عادت کنند، ایجاد شده است.
وی ادامه داد: نظام آموزشی باید به صورتی خودش را بازسازی کند که معلمین در برنامه ریزِیهای داخل مدرسه مشارکت داشته باشند.
فانی اضافه کرد: متأسفانه در سالهای اخیر نقش انجمن اولیا و مربیان به شدت کاهش پیدا کرده و ما امیدواریم در این دولت بتوانیم انجمن اولیا و مربیان را تقویت کنیم.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: مدیران مدارس باید باور کنند که مردم و اولیای دانش آموزان میتوانند کمک ما باشند و امروز 8.5درصد دانش آموزان در مدارس غیر دولتی تحصیل میکنند که این درصد تا 2 سال آینده حداقل به 12درصد میرسد.
فانی با اشاره به این که عملیاتی کردن بودجه آموزش و پرورش سومین سیاست است تصریح کرد: امروز مدیران مدارس هیچ اختیاری در سازمان و هزینه مدرسه ندارند و این سبب گردیده بهره وری پایینی که در مدرسه اتفاق میافتد با مشکل جدی مواجه شود.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: امسال به پیشنهاد دولت و مجلس شورای اسلامی طرح بودجه ریزی عملیاتی را در نیم درصد از مدارس کشور عنوان میکنیم همچنین امسال طرح تعالی مدرسه در 5700مدرسه سراسر کشور ایجاد میشود که این طرح گامی در راستای مدرسه محوری و ارتقای مدیریت آموزشگاهی است.
وزیر آموزش و پرورش در پایان از تمرکز زدایی به عنوان پنجمین سیاست خبر داد و افزود: آموزش و پرورش یک سازمان به غایت متمرکز است که میزان بخشنامهها و دستور العملها در آن بالاست و بنابراین امیدواریم که آموزش و پرورش در دولت یازدهم بتواند با ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی به عنوان راهبرد اصلی و سیاست های پنج گانه دین خود را نسبت به تعلیم و تربیت ادا کند.
انتهای پیام/