کارشناس مسئول توسعه باغات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی داشت: کارشناسان کنترل اندازه درخت، حفظ قدرت رشد و باردهی سيخکها، توليد شاخه های جديد برای جايگزينی شاخه های پيرتَر و کم بارورتَر و حذف شاخه هاي ضعيف خشک و مزاحم و ايجاد تسهيلات براي عمليات زراعي را از مهم ترین اهداف هرس درختان بارده گردو می دانند.

مسعود جعفرنژاد در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز ضمن معرفی شهرستان های برتر تولیدکننده گردو در آذربایجان شرقی افزود: شهرستان های آذرشهر، عجب شیر و اسکو به عنوان قطب تولید این محصول در سطح استان محسوب می شوند.

وی ضمن بازگو نمودن عوامل تاثیرگذار در عملکرد درختان گردو تشریح کرد: عملکرد درختان گردو بسته به سن و اندازه درخت، نوع خاک تغذيه و مقدار آبياری متغير است يک درخت بزرگ 40 ساله می تواند تا 175 کيلوگرم ميوه توليد کند در حالی که متوسط عملکرد آن 40 کيلوگرم است.

کارشناس مسئول توسعه باغات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: تعیین دقیق میزان آب مورد نیاز یک هکتار باغ گردو از کاشت تا برداشت گردو کار آسانی نیست، زیرا عوامل متعددی مثل سن، قدرت رشد، عملکرد و تراکم درخت نیز در این امر دخالت دارد.

جعفرنژاد از کاهش کیفیّت مغز گردو با تاخیر در برداشت گفت و  تاکید کرد: تاخير در برداشت موجب تيره تَر شدن رنگ مغز و کاهش کيفيّت آن مي شود.
 
 
انتهای پیام/ش/ن
برچسب ها: هرس ، درختان ، گردو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.