روانشناس گفت: عدم رعایت حریم خصوصی در زندگی زناشویی منجر به از بین رفتن احترام میان زوجین می‌شود.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، هر برگی از  تاریخ کشور‌ها را ورق بزنیم، البته با چشم پوشی از زیاد خواهان تاریخ، بسیاری از صف‌‌آرایی ملت‌ها در مقابل یکدیگر، برای دفاع از تمامیت ارضی، هویت، مرز و حریم خود و کشورشان بوده و بس، تا مرز خود را بر نقشه‌های جغرافیایی ترسیم کنند و پرچم افتخار را بر مرز قدرت خود بر افراشته نگاه دارند حریم، مسئله‌ای نیست که فقط در سیاست مطرح شود بلکه رعایت حریم در روابط انسانی نیز بسیار مهم ارزیابی شده و حتی رعایت حریم خصوصی در زندگی مشترک نیز از  اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زندگی مشترکی که از نگاه بسیاری  باید اشتراک در همه موضوعات داشته باشند اما این طور نیست حتی زوجین نیز میتوانند حریم خود را در زندگی مشترک حفظ کنند.

حال سوال مطرح شده این است که شما چه میزان به حریم خود حساس هستید چه میزان به رعایت  حریم خصوصی در زندگی مشترک اشنایی دارید؟

ربابه غفار تبریزی روانشناس در رابطه با حریم خصوصی زوجین اظهار داشت: حریم شخصی به مجموعه اختیارات و علایق فردی گفته می شود که برای افراد ارزش محسوب شده و در آن زمینه لزومی به پاسخگویی به دیگران نمی‌بینند.
 
 
 وی تصریح کرد: همان طور که در چارچوب مسائل خانوادگی دیگران نباید دخالت کرد در حریم خصوصی افراد خصوصا زوجین نیز این حق تعریف شده و نباید به چارچوب حریم آنها تجاوز شود.
 
این روانشناس افزود: با توجه به اینکه وفاداری در زندگی مشترک اصل محسوب می‌شود و این خصیصه از سوی زوجین رعایت می‌شود بهتر است که وسایل شخصی آنها از جمله موبایل، ایمیل و دیگر موارد شخصی وی از سوی دیگری مورد بازرسی قرار نگیرد.
 
وی در ادامه بیان کرد: اگر این حریم از سوی افراد رعایت نشود قوانین ارتباطی افراد مختل می‌شود و زمینه‌ساز توهین، خشونت و حتی برخوردهای فیزیکی میان آنان افزایش پیدا می‌کند.
 
غفار تبریزی در پایان خاطرنشان کرد: اگرچه این فرهنگ هنوز بین زوجین رایج نشده است اما بهتر است که با آشنایی با قوانین ارتباطی میزان سواد فرهنگی خود را در این زمینه افزایش دهیم تا کمتر شاهد مشاجرات بین زوجین باشیم.
 
البته بسیاری از مسائل فرهنگی و اجتماعی است که از نظر بسیاری از ما دور مانده است و با توجه به اینکه در برهه‌‍‌‌ای از زمان هستیم که دیگر نمی‌توان بر طبق رسم و رسوم پیشینیان زندگی کرد و قوانین گذشته پاسخگوی نیاز امروز نیست پس بهتر است زوجین قبل از ازدواج و به جای توجه بیش از حد به مسائل مالی، از فرهنگ جدید اطلاعات بیشتری کسب کنند و با سلایق همدیگر بیشتر آشنا شوند و بر اساس نیاز جامعه امروز رفتار کنند تا میزان مشاجره، طلاق‌های حاصل از این فقر اخلاقی فرهنگ در جامعه کمتر شود که این هم برای زوجین و هم برای جامعه تبعات مطلوب‌تری خواهد داشت.

گزارش از شبنم رخ ‌فیروزگرانی

انتهای پیام/
 

برچسب ها: هویت ، برافراشته ، زندگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار