یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: در جریان کودتای مصر و به قدرت رسیدن السیسی رژیم آل‌سعود نقش پررنگی در برخورد با گروه اخوان‌المسلمین ایفا کرد، اما این رژیم برای مقابله با حوثی‌های یمن در حال تطمیع شبه نظامیان وابسته به اخوان‌المسلمین است.

"احمد کاظم‌زاده" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه از ابتدا قرار بود که روند تحولات در یمن بر اساس مذاکره فی‌مابین گروه‌های مخالف و دولت انتقالی پیش رود، گفت: روند مصالحه و آشتی در دوره انتقالی به گونه‌ای پیش رفت که حوثی‌ها چنین تصور کردند که دولت "منصور هادی" سیاست تفرقه میان گروه‌های اپوزیسیون را در پیش گرفته است و به برخی احزاب در مقابل حوثی‌ها امتیازات بیشتری می‌دهد. 

وی در ادامه افزود: در ایالت‌بندی جدید که در قانون اساسی یمن طراحی شده، دسترسی حوثی‌ها به منابع دریا محدود شده است که اگر در آینده ساختار فدرال بر حاکمیت یمن مستقر شود، سهم حوثی‌ها از منابع زیرزمینی و کشاورزی و محدود می‌شود.
 
این کارشناس مسائل خاورمیانه تاکید کرد: به دلیل مشکلات نامبرده جنبش انصارالله بعد از چند سال مذاکره تلاش دارد تا با برگزاری تظاهرات اعتراض آمیز به حقوق حقه خود دست پیدا کنند.
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر رویکرد رژیم آل سعود در برخورد با تحولات داخلی یمن گفت: سیاست این رژیم همواره بر دخالت استوار بوده است، این دخالت از سال‌های قبل هم بوده و صرفا مربوط به اتفاقات اخیر در یمن نمی‌شود، این دخالت‌ها همواره به صورت پیش دستانه صورت گرفته و هیچ گاه رژیم آل سعود منتظر اتفاقات نمی‌ماند.
 
وی در پایان با اشاره به اینکه رژیم آل‌سعود با توجه به منافع خصمانه خود سیاستش را در قبال اخوان‌المسلمین تغییر می‌دهد، اظهار داشت: در جریان کودتای مصر و به قدرت رسیدن السیسی رژیم آل سعود نقش پررنگی در برخورد با گروه اخوان‌المسلمین ایفا کرد، اما شاهد هستیم که این رژیم برای مقابله با حوثی‌های یمن در حال تطمیع شبه نظامیان وابسته به اخوان‌المسلمین است.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: حوثی ، یمن ، کودتا ، مصر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار