مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: 12 بقعه متبرکه این استان در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

سیدحمید موسوی اصل در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج افزود: بیشتر این بقاع متبرکه در شهرستان کهگیلویه واقع شده است.
وی از تهیه طرح مرمت و احیای بقعه امامزاده محمود طیار(ع) مربوط به دوره قاجاریه در شهرستان دنا از سال 1387 خبر داد و گفت: کارهای مرمتی آن شامل پی بندی، تقویت سازه ای، تقویت و احیای گنبد، احیای مقرنس های داخلی، اندودکاری فضای داخلی، کف سازی، بام سازی، احیای شبستان و تعمیر نمای بیرونی بنا از جمله اقداماتی بوده که تاکنون انجام شده است.
موسوی اصل اظهار کرد: اعتبار مرمت این بنا از سال 88 تاکنون 350 میلیون ریال بوده و تکمیل محوطه سازی این بقعه نیز در دستور کار است.
وی عنوان کرد: تهیه طرح بقعه امامزاده علی (ع) در شهرستان کهگیلویه مربوط به قرن هفتم و هشتم هجری قمری در سال های 82 انجام شد.
موسوی اصل با اشاره به اینکه کار مرمتی این بنا در سال های 82 تا 89 به صورت متوالی با موضوع تثبیت، نجات بخشی، حفاظت و ساماندهی محوطه انجام شد، گفت: در سال 90 با اعتبار 900 میلیون ریال عملیات احیا و استحکام بخشی فضاهای داخلی، گنبدخانه و بام سازی به پایان رسید و عملیات محوطه سازی آن در دست طراحی و اجراست.
وی با بیان اینکه امامزاده معصوم (ع) در دهدشت مربوط به دوره صفوی است که طرح مرمت و احیای آن در سال 85 انجام شد، افزود: در سال 90 اعتباری افزون بر 500 میلیون ریال برای تعمیر و اندودکاری فضای داخلی، کف سازی، بام سازی و ساماندهی محوطه این بنا هزینه شده است.
موسوی اصل بیان کرد: عملیات ساماندهی محوطه و کاوش محوطه های اطراف بقعه امامزاده معصوم در برنامه های آتی و در دست کار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد است.
وی یادآور شد: عملیات مرمتی، حفاظتی و اجرایی پیرغازی در دهدشت مربوط به دوره ایلامی در سال های 90 با موضوع احیای گنبد و گنبدخانه، کف سازی و بام سازی، احیای شبستان و محوطه سازی با اعتباری افزون بر یک میلیارد ریال انجام شد.
موسوی اصل اظهار کرد: احیای اتاق های جانبی، محوطه سازی و اجرای دیوار محوطه و نور پردازی که برنامه های آینده اداره کل میراث فرهنگی استان برای تکمیل آن است.
مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد گفت: بنای امامزاده ابراهیم (ع) در دهدشت مربوط به دوره صفویه است که عملیات مرمتی آن در سال 90 با موضوع تقویت پی بنا، احیای گنبدخانه، تقویت سازه ای بنا، تکمیل نمای بیرونی بنا و کف سازی، بام سازی بنا انجام شد.
وی عنوان کرد: محوطه سازی، نور پردازی ، اجرای تأسیسات و اندودکاری فضای داخلی این بنا نیز در دستور کار قرار دارد.
موسوی اصل ادامه داد: عملیات اجرایی احیای شبستان، تقویت سازه ای بنا، پی بندی، بام سازی و احیای گنبدخانه امامزاده سلطان مهدی در دهدشت انجام شده است.
وی گفت: در سال 90 عملیات محوطه سازی بخشی از این بنا با اعتباری افزون بر 350 میلیارد ریال انجام شد که تکمیل آن نیز در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد است.
موسوی اصل افزود: امامزاده بی بی شهر بانو (س) مربوط به دوران صفویه و در روستای چنگلوای شهرستان کهگیلویه واقع شده که در سال 90 عملیات ساماندهی و خاکبرداری اطراف بنا، تقویت سازی (گنبدخانه)، احیای گنبدخانه، اندود فضای داخلی، بام سازی و تقویت طاق های پشت بام و ساماندهی اتاق های جانبی اطراف بنا با اعتباری افزون بر450 میلیون تومان انجام شده است.

وی بیان کرد: کار خرید زمین های اطراف بنا، تکمیل اتاق های جانبی، اندودکاری، تهیه و نصب درب های چوبی و نورپردازی آن در برنامه های آینده است.
مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی کهگیلویه وبویراحمد اظهار کرد: امامزاده بابا احمد(ع) مربوط به دوره سلجوقی و در شهرستان کهگیلویه قرار دارد که عملیات ساخت شبستان الحاقی به گنبد خانه ان با اعتباری افزون بر 500 میلیون ریال انجام گرفت.
موسوی اصل عنوان کرد: کار تقویت پی بنا، اندود فضای داخل، بازگشایی درب های شبستان به گنبدخانه، مرمت تزیینات ورودی و داخلی، محوطه سازی و نماسازی بنا از برنامه های کاری آینده اداره کل میراث فرهنگی استان در زمینه این بنا است.
موسوی اصل ابراز داشت: بقعه متبرکه امامزاده عبدالله بی منجگان و امامزاده شهسوار مربوط به دوره صفویه در شهرستان کهگیلویه و امامزاده پیرپلنگ در دیشموک از دیگر آثار ثبت شده ملی در کهگیلویه و بویراحمد است./ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.