تبریز/

نگهداری 190 اثر قرآنی درموزه قرآن تبریز

از بین 2200 اثر قرآنی در تبریز 190 اثردر موزه قران تبریزنگهداری می شود.

مدیر موزه قرآن تبریزدرگفتگو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، گفت: از بین 2200 اثر قرآنی در تبریز 190 اثر در موزه قرآن در معرض نمایش گذاشته شده است و  بقیه آثار در گنجینه موزه آذربایجان  تبریز نگهداری می شود.

ایوب ناظری افزود: درموزه قرآن و کتابت مجموعه نفیسی از نسخ قرآن مجید مربوط به ادوار مختلف تاریخ و قطعات زیبایی از آثار خوشنویسان بنام ایران به نمایش گذاشته شده است.

وی با اشاره به بنای تاریخی موزه قرآن تبریز اظهار کرد: بنای این موزه  در واقعه  مسجد شاه طهماسب صفوی معروف به مسجد صاحب‌الامر بوده که در شرق میدان صاحب‌آباد در قلب شهر تبریز در کنار مهران‌رود قرار دارد.بنای تاریخی یک گنبد و دو مناره بلند دارد و در ابتدا مسجد ویژه شاه طهماسب اول صفوی بوده است.

وی ادامه داد: ‌حجاری‌های زیبایی از نقوش گل و بوته، اسلیمی و ختایی از جمله تزئینات معماری این بنا بوده و سنگ نبشته مرمرینی هم در کنار یکی از طاق‌های آن نصب شده است.

مدیر موزه قرآن تبریز تصریح کرد: این بنا پس از مرمت توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با توجه به قداست مسجد به عنوان موزه قرآن و کتابت تجهیز ودر سال 1380 افتتاح شد.

 وی با بیان اینکه  آثار نفيس مربوط به ادوار مختلف تاريخ  در این موزه به نمايش گذاشته شده است، خاطر نشان کرد: نسخ خطي، انواع قلمدان هاي مقوايي مذهب داراي نقوش مينياتوري و روکش لاکي، همچنين انواع پلاک هاي فلزي منقوش به منقوش به ادعيه و اوراد، ظروف چيني، سفالي، برنجي مزين به آيات قراني و بسياري از آثار و تصاوير بزرگان ديني در اين موزه به نمايش در آمده اند.

وی افزود: در موزه قرآن و کتابت نسخه هايي از قرآن مجيد به خط ائمه و خوشنويسان معروف جمع آوري و در معرض تماشاي علاقمندان گذاشته شده است از جمله اين نفايس مي توان به يک صفحه از قران کريم منسوب به دستخط مبارک حضرت امام رضا (ع) اشاره کرد که بر روي تکه اي از پوست نوشته شده است.

ناظری ادامه داد: همچنين آثاري از خوشنويسان بزرگ تبريزي مانند ملا عبدالباقي تبريزي استاد خط ثلث، ميرزا محمد شفيع تبريزي، ميرزا طاهر خوشنويس از اساتيد خط نسخ و آثاري از محمد حسين تبريزي، عليرضا عباسي، علا الدين بيک تبريزي، درويش عبدالمجيد و مير عماد حسني را نيز در اين موزه مي توان ديد.

وی اظهار کرد:ازآثاربرجسته ديگر مي توان به لباس قسم منقوش به کل آيات قران، کوچکترين قران خطي مطلا، جام شفابخش و کتيبه سنگي ميخي اشاره کرد.

وی در ادامه  از دیگر آثار برجسته و تاریخی این موزه کتاب ذادالمعاد را عنوان کرد و گفت: جلد این کتاب لاکي، صفحات اول و دوم مذهب و مطلا و دور خطوط مطلا بوده وکلمات با مرکب مشکي نوشته شده و حاشيه آن با طلا تذهيب کاري گرديده با طرح گل و بوته در زمينه و درحاشيه گل و بوته بر روي زمينه قرمز،خط آن نسخ و شکسته نستعليق است در سال 1245 ه.ق بدست محمدحسين تبريزي تحرير شده و بعضي از صفحات مطلا و تذهيب شده است.

مدیر موزه تبریز با بیان اینکه قرآن مجيد به خط نسخ غبارکوچکترين قرآن با مرکب مشکي نوشته شده  نیز جز آثار نفیس این موزه است تشریح کرد: صفحه اول و دوم این کتاب مذهب و مطلا و بين آيات طلاکاري شده، تمام صفحات کادربندي به رنگ قرمز و طلايي کار شده، جلد آن لاکي و طلا و تذهيب دار است. نشان جزء و حزبها تذهيب و طلاکاري گرديده است، داخل جلد کتاب زمينه قرمز رنگ با گل و بوته طلايي کار شده که بدست مسيح الطالقاني در سنه 1293 ه. ق تحريرشده است

وی ادامه داد:کاسه برنزي حکاکي شده مزين به آيات قرآني،لباس قسم پيران قرآني که کل قرآن به خط نسخ غبار نگاشته شده،صفحه اي از قرآن مجيد به خط کوفي روي پوست آهو با مرکب مشکي،منتسب به حضرت امام رضا (ع)مربوط به اوايل قرن سوم هجري قمري وسنگ بسم الله  که در مصر تراشيده شده تا در حرم پيامبر اسلام(ص) نصب شود ولي صاحب آن در راه عربستان در تبريز فوت مي‌كند و سنگ نيز در تبريز باقي مي‌ماند ازجمله دیگر آثار نفیس و برجسته موزه قرآن تبریز می باشد.

ناظری با اشاره به اینکه قرآن‌هاي نفيس خطي موزه فوق‌العاده ارزشمند بوده و غالب آنها ضمن خطي بودن، طلاكوب و مربوط به دوره قاجار و صفوي و حتی پاره‌اي نيز داراي پيشينه‌‌اي همپاي كتابت قرآن در اسلام مي‌باشند گفت: با توجه به اینکه بخشی از موزه نیاز به مرمت دارد،براي حفاظت بهتر و پايدار از كتب به شرايط و موقعيت ويژه و بهتر نياز است تا قرآن‌هاي نفيس موجود در موزه در شرایط بسيار مناسبي نگهداري شوند بنابراین در این راستا مسئولین فرهنگی استان باید اقدامات لازم را انجام دهند.
 انتهای پیام/ ب
برچسب ها: موزه ، قرآن ، تبریز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.