پولیپ‌ها بافت‌های قارچی شکلی بوده از جمله مهمترین آنها پولیپ‌های کلون هستند و این پولیپ در طول مسیر روده باریک بیشتر دیده می‌شود.

شهرام آگاه فوق تخصص گوارش و کبد در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: پولیپ بافت‌های قارچ شکلی بوده که به صورت نا به جا در قسمت مخاطی اعضای مختلف بدن رشد می‌کند.

وی ادامه داد: پولیپ ممکن است التهابی، پیش بدخیم و بدخیم باشد و بیشتر خود را در بینی، ریه و دستگاه گوارش نشان می‌دهد.

همچنین پولیپ‌ها ممکن است در دستگاه ادراری نیز دیده شوند مهمترین پولیپ‌هایی که از نظر بالینی اهمیت دارند، پولیپ‌های کلون هستند.

وی خاطر نشان کرد: پولیپ‌های کلون در طول مسیر روده باریک بیشتر دیده می‌شوند و ممکن است روده کور تا راست روده ادامه داشته باشند اهمیت پولیپ‌های روده بزرگ براین است که در مرحله اول بسیاری از آنها پیش بدخیم هستند و اگر برداشته نشوند تبدیل به بدخیمی می‌شوند.

آگاه افزود: اهمیت دوم پولیپ‌های روده بزرگ این چنین بوده که درمانی هستند و پیشگیری از ایجاد سرطان روده بزرگ می‌کند از زمانی که در کشورمان مسئله تشخیص و برداشتن پولیپ‌ها با شیوه آندوسکوپیک رواج پیدا کرده است توسط همکاران فوق تخصص گوارش، ریسک سرطان گوارش به دلیل پولیپ کاهش قابل توجهی یافته است.

وی تصریح کرد: توصیه می‌شود افرادی که سابقه فامیلی سرطان روده بزرگ دارند تحت غربالگری قرار گرفته و کلونوسکوپی شوند و اگر پولیپی تشخیص داده شد این پولیپ برداشته شود دومین توصیه این بوده، افرادی که در گذشته سابقه سرطان داشته و درمان شده‌اند تحت نظر باشند تا به این صورت جلوگیری از عود پولیپ و تومور در آنها شود.

وی اذعان داشت: توصیه سوم در خصوص پولیپ‌ها به این صورت است اشخاصی که بیماری های دیگری داشته‌اند و زمینه ساز خطر سرطان هستند و یا سرطان‌های اعضای دیگری داشته‌اند که همراهی با سرطان روده بزرگ دارند بهتر است تحت نظر قرار بگیرند و در صورت لزوم کلونوسکوپی شوند.

انتهای پیام/
برچسب ها: پولیپ ، کلون ، سرطان روده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار