پایگاه اینترنتی گلوبال ریسرچ در گزارشی به قلم "کورت نیمو" نوشت: باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا روز شنبه، عملکرد بسیار ضعیف دستگاههای اطلاعاتی را عامل پیشروی "داعش" در عراق دانست.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از گلوبال ریسرچ، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا روز شنبه، عملکرد بسیار ضعیف دستگاههای اطلاعاتی را عامل پیشروی دولت اسلامی عراق و شام (داعش) در عراق دانست. این سخنان یادآور نتیجه بررسی «گروه تحقیق درباره عراق» است که در آن سعی شده بود بهانه ای برای تهاجم سال 2003 جرج دبلیو بوش، رئیس جمهور وقت آمریکا به عراق تراشیده شود. 

به موجب این گزارش که تابستان سال 2012 از طبقه بندی محرمانه خارج شد و هم اکنون در بایگانی امنیت ملی آمریکا نگهداری می شود، محاسبات احتمالی بود که منجر به جنگ، ویرانی و کشته شدن بیش از یک میلیون نفر در عراق شد. 

در حال حاضر نیز آمریکا در تلاش است از بهانه ای برای توجیه پیشروی سریع داعش را در عراق و سوریه استفاده کند. 

علاوه بر این، دولت آمریکا سعی می کند این ایده را تلقین کند که خروج نظامیان آمریکایی از عراق اقدام درستی نبود. 

با اینکه اوباما در مبارزات انتخاباتی خود به منظور جلب حمایت اعضای ضدجنگ حزب دموکرات، تبلیغات زیادی برای خروج نظامیان آمریکایی از عراق به راه انداخته بود، هم اکنون مدعی است سران عراق مسئول خروج نظامیان آمریکایی از این کشور و در نتیجه پیدایش و پیشروی داعش در این کشور هستند. 

اوباما هفته پیش گفت: دلیل اینکه ما دیگر در عراق نیرو مستقر نکردیم این بود که اکثر عراقی ها با حضور نظامیان آمریکایی در کشورشان مخالف بودند، و از نظر سیاسی هم آنها قادر به تصویب قوانینی نبودند که برای حفاظت از نظامیان ما در این کشور لازم است.

"جاش روگین" روز شنبه در روزنامه دیلی بیست نوشت: بنا بر اعلام منابع آگاه، اوباما در بحث با مقامات آمریکایی در برابر پیشنهاد استفاده از نیروی نظامی در عراق مقاومت کرد، زیرا اطمینان نداشت اطلاعات دستگاههای اطلاعاتی درباره اوضاع عراق کافی باشد. وی همچنین تمایلی به استقرار مجدد نظامیان آمریکایی در عراق نداشت.
 
در واقع، همانطور که پایگاه اینترنتی اینفووارز Infowars ماهها پیش در گزارشی اعلام کرد داعش- همان القاعده سابق در عراق-  گروهی است که توسط سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) طراحی و تشکیل شده است و اعضای آن توسط ارتش آمریکا آموزش دیده اند. این گروه تروریستی از حمایت مالی عربستان و امیرنشین های منطقه خلیج فارس ، و ترکیه برخوردار است، و ماموریت آن تداوم طرح آمریکا برای نابودی خاورمیانه و تجزیه هر چه بیشتر این منطقه است. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار