رئیس کل بانک مرکزی در ادامه در خصوص مبلغ بدهی دولت به بانک مرکزی و بانکها گفت: بدهی دولت به بانک مرکزی حدود 25 هزار میلیارد تومان است و بدهی به کل سیستم بانکی و بانک مرکزی جمعا حدود 80 هزار میلیارد تومان است.

 به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ولی اله سیف در حاشیه همایش تبیین سیاستهای اقتصادی دولت برای خروج از رکود در خصوص بدهی دولت به نظام بانکی  و بانک مرکزی گفت: اگر میزان بدهی افزایش یابد طبیعتا آثار تشدیدی خود را بر تورم خواهد داشت و خوشبختانه از این محل توانستیم وضعیت فعلی را حفظ کنیم.

یکی از جهت گیریهایی که در بسته سیاستی شده این است که برای کاهش بدهی دولت به نظام بانکی چاره‌ای  اندیشیده شده و امیدواریم این جهت گیری زمینه‌ای برای متوقف کردن شکل گیری مجدد استفاده از منابع بانکی توسط دولت باشد.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه در خصوص مبلغ بدهی دولت به بانک مرکزی و بانکها گفت: بدهی دولت به بانک مرکزی حدود 25 هزار میلیارد تومان است و بدهی به کل سیستم بانکی و بانک مرکزی جمعا حدود 80 هزار میلیارد تومان است.

وی در ادامه افزود: در این بسته در حد 40 هزار میلیارد تومان برنامه ریزی شده و امیدواریم در سایر موارد هم با روشهای مشخص دیگری که برای هر کدام باید به صورت جداگانه چاره‌ای اندیشید.

سیف در ادامه تصریح کرد: خوشبختانه یکی از شانسهای ما باورهای دقیق و تخصصی رئیس جمهور است و آثار منفی استفاده از منابع بانک مرکزی را به خوبی واقف است.

وی دستاوردهای نظام بانکی، سیستم اقتصادی کشور و شاخصهای اقتصادی را مرحون نوع نگاه با تفکر رئیس جمهور دانست و در ادامه گفت طبیعتا ما هم به عنوان اعضا دولت باید در این مسیر خود را هماهنگ کنیم و در مسیر انضباط و تحقق اهداف حرکت کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص صندوق پس انداز مسکن خاطر نشان کرد: بانک مرکزی کاملا موافق است و هماهنگی ویژه‌ای بین بانک مرکزی وزیر راه و شهر سازی وجود دارد و باید تدارک ابزارهای جدید را برای تجهیز منابع بیشتر و هدایت به بخش مسکن ایجاد کند.

وی در ادامه گفت: در برخی از زمینه‌ها برای کمک به اقشار متوسط و زیر متوسط باید منابعی از بودجه تامین شود که به کمک این طرح بیاید و برنامه‌ریزی‌های شده یک تحرک ویژه از سمت مسکن به اقتصاد ایجاد شود.

ولی اله سیف رئیس کل بانک مرکزی در خصوص فاینانس چین توضیح داد: معاون بین‌المللی بانک مرکزی در حال حاضر در مسافرت چین است و مطمانا مذاکرات با شرکت چینی وضعیت ما را مشخص خواهد کرد و در آینده جزئیات بیشتری در این خصوص ارائه می‌شود.

وی در پایان افزود: پتانسیل‌های زیادی برای همکاری اقتصادی ایران و چین وجود دارد که درآینده انجام خواهد گرفت.

انتهای پیام/
برچسب ها: همایش ، دولت ، رکود ، تورم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار