مجموعه مستند خانه امن به کارگرداني مرتضي خرم دشتي و تهيه کنندگي محسن بخارايي از شبکه مستند پخش می شود.

به گزار شحوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران ؛ این مجموعه هفت قسمتی، مرور و روایتی است از شکل گیری تمدن در فلات مرکزی ایران با محوریت منطقه کاشان و بررسی مفهوم خانه در میان ساکنان گذشته این منطقه  با تکیه بر اصول معماری و زندگی شهری.
 
چشمه زندگي، اقليمِ فين، شهرِ مردم، خانه عباسيان، خانه طباطبايي، خانه بروجردي و زندگي ايراني نام قسمت‌هاي مختلف اين مجموعه است.

در اولین قسمت خانه امن چشمه جاودانی سلیمانیه و رازهای تمدن هفت هزار ساله‌ی سیلک بیان می‌شود. دومین قسمت باغ ایرانی فین و زیبایی‌هایش را به تصویر می‌کشد. در قسمت بعدی، زندگی شهری کاشان در زوایای اقتصادی، مذهبی و خدمات اجتماعی در گذشته بررسی شده و گذری کوتاه در شهرقدیم کاشان دارد.

 در ادامه خانه‌های تاریخی کویر را با تمامی نمادها و رازهای زندگی در آن می‌بینیم و در قسمت هفتم این مجموعه  سبک زندگی ایرانی در خانه‌های کویری را به تماشا می‌نشینیم. زندگی آرام و امنی که در هیاهوی شهری فراموش شده‌است.

"خانه امن" می‌خواهد دریچه‌ای به دنیای امن و آرام گذشته باشد و نشان دهد مفهوم خانه در طی سالیان دستخوش تغییرات فراوانی شده است. این مجموعه به سراغ خانه‌هاي کويري و اقليم کاشان رفته و سعی می‌کند با اشاره به نکات خاص معماري کوير و سبک زندگي کويرنشينان تصوير جامعي از زندگي و خانه‌هاي مردم کوير ارائه کند.

تحقیق و نگارش متن مجموعه توسط مطهره حاجی زاده صورت گرفته و همچنین گفتار متن آن توسط جلال مقامی، دوبلور پیشکسوت سینما و تلویزیون در استودیو بهاران و زیر نظر محمد حقیقی ضبط گردید. مراحل تحقیق، نگارش و تولید مجموعه «خانه امن» از اسفند 91 تا شهریور 92 در شبکه مستند سیما صورت گرفته است.

اين مجموعه هفت قسمتی جمعه‌ها ساعت 19:30 و به مدت 40 دقیقه از شبکه مستند پخش خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار