با نگاه موزه‌ای و با ثابت کردن بخشنامه‌های رنگارنگ نمی‌توان به آموزش تئاتر رو حوضی پرداخت.

نغمه رفیعا کارگردان تئاتر در گفتگو با خبرنگار تئاتر باشگاه خبرنگاران ضمن اشاره به محدودیتهای موجود درتئاتر رو حوضی گفت: زبان نمایش‌های سنتی علی‌الخصوص سیاه بازی و تحت حوضی تیز و گزنده است، اگر آزادی و نقد بی پروا از این گونه نمایش گرفته شود در این ویترین جز ادبیات کاذب برای عرضه کردن به مخاطب چیزی باقی نمی‌ماند. 

وی افزود: بنابراین یکی از موانع برای رسیدن به این گونه‌ی نمایشی‌، ندادن آزادی به هنرمندان این عرصه است البته محدودیت‌های دیگری نیز وجود دارد که با توجه به این مقاله جای کارشناسی آنها نیست. 

رفیعا ضمن اشاره به خصوصیات بارز تئاتر روحوضی گفت: هنرمندی که در این عرصه کار می‌کند با زیر ذره بین گذاشتن مشکلاتی که در جامعه مردم با آن دست به گریبان هستند به صورت هنرمندانه و البته نقادانه به طرح آنها در نمایش‌های سیاه باز می‌پردازد. 

وی ادامه داد: بنابرانی بی پروا طرح کردن مشکلات جاری در جامعه از خصوصیات بارز این گونه نمایش است. 

وی با اشاره به اینکه تئاتر روحوضی نسبت به گذشته پیشرفت چندانی نداشته است اظهار داشت: متأسفانه با از دست دادن هنرمندان مردمی در این عرصه همچون ذبیح ماهری، مهدی مصری، سعدی افشار و .. . آموزش این هنر ناب مردمی به نسل جوان با سکته همراه بوده است. 

وی افزود: تا زمانی که همت عالی برای زنده نگه داشتن این هنر ناب در میان مسئولان کلان فرهنگی و همچنین هنرمندان و خانواده هنر وجود نداشته باشد نمی‌توان انتظار داشت که چراغ این نمایش‌ها روشن باقی بماند. 

رفیعا تصریح کرد: با برگزاری یک یا چند جشنواره نمی‌توان سیاست گذاری‌های لازم را برای زنده نگه داشتن این نوع از نمایش‌ها انجام داد چرا که این هنر مردمی است و نباید نگاه موزه‌ای به آن داشت. 

وی در پایان اظهار داشت: هنرمندان نمایش‌های سیاه بازی از دل مردم بیرون می‌آیند و آیینه‌ی تمام نمای آنچه که در جامعه به وقوع می‌پیوندند، هستند،‌ بنابراین با نگاه موزه‌ای و با ثابت کردن بخشنامه‌های رنگارنگ نمی‌توان به آموزش و زنده نگه داشتن این هنر ناب مردمی پرداخت. 


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار