کارشناس بهداشت خانواده دانشگاه علوم پزشکی همدان، گفت: آغاز تغذیه با شیر مادر ظرف یک ساعت اول تولد، نخستین و حیاتی‌ترین گام برای کاهش مرگ و میر شیرخواران و کودکان است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران،، "بنفشه شریفیان" اظهار کرد: همزمان با شناخت ارزش تغذیه با شیر مادر و نقش بی‌نظیر آن در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها و مرگ و میر شیرخواران و تأمین سلامت آنان، فعالیت‌ سازمان‌های بین‌المللی بهداشتی برای احیای موضوع تغذیه با شیر مادر گسترش یافت.

وی افزود: تغذیه با شیر مادر، روشی بی‌نظیر برای تغذیه شیرخواران با بهترین غذای ممکن است. سال‌هاست که توصیه جهانی برای تغذیه شیرخواران و کودکان خردسال، نشان از اهمیت شروع تغذیه با شیر مادر در ساعات اول زندگی، تغذیه انحصاری با شیر مادر برای شش ماه اول زندگی و استمرار تغذیه با شیر مادر به همراه غذاهای سالم و مناسب کمکی تا دو سالگی و حتی بیشتر دارد.

شریفیان تصریح کرد: تمام شیرخواران تا شش ماهگی باید با شیر مادر تغذیه شوند تا از رشد، تکامل و سلامت مطلوب برخوردار شوند. تغذیه انحصاری با شیر مادر؛ تغذیه شیرخوار فقط با شیر مادر بدون مصرف هر نوع ماده غذایی دیگر حتی آب است.

وی با بیان اینکه شیر مادر دارای مزایای بی‌شماری است، افزود: شیر مادر حاوی تمام مواد مغذی مورد نیاز کودک بوده و محرک تکامل سیستم ایمنی است و اختلال رشد به همراه اختلالات روحی و روانی در کودکانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند، دیده نمی‌شود، شیر مادر حاوی انواع مختلف عناصر ضد عفونت است، همچنین شیر مادر بهترین غذا برای پرورش جسم و روح و روان کودک است.

شریفیان، تصریح کرد: مادری موفق به تغذیه کامل و انحصاری شش ماهه با شیر مادر می‌شود که مهارت عملی کافی، اعتماد به نفس و کمک‌گیری از متخصص صاحب نظر را در اختیار داشته و از مراقبت‌هایی که به ترتیب توضیح داده می‌شوند، برخوردار باشد.

وی ادامه داد: مادر باید با آمادگی وارد دوره بارداری شود و از تغدیه مناسب دوران بارداری برخوردار باشد همچنین برای شیردهی آمادگی داشته و دانش کافی را درباره مزایای تغذیه با شیر مادر داشته باشد، از مداخله زایمانی مناسب برخوردار باشد، بلافاصله پس از زایمان تماس پوستی با نوزاد خود داشته و شیردهی را در ساعت اول تولد، آغاز کرده باشد، رابطه مادر و شیرخوار به نحو رضایت بخش برقرار شده و وضع شیردهی صحیح داشته باشد و برای رفع مشکلاتی که در خلال شیردهی رخ می‌دهند، از مشاوره‌های بهنگام و کارآمد برخوردار باشد.

او گفت: زنان باید به منظور لحاظ کردن برنامه‌های آینده خود در مورد داشتن فرزندان بیشتر، برای مراقبت دوران بارداری ترغیب شوند و اطلاعات و خدماتی دریافت کنند که آنها را در رسیدن به اهدافشان کمک کند.


انتهای پیام/م

منبع: ایسنا
برچسب ها: نوزادان ، شیر ، همدان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.