مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: اجرای طرح های انتقال آب با لوله، ایجاد کانال های آبیاری عمومی، پوشش انهار سنتی و زهکشی در پایاب سدها از دیگر طرح های اجرا شده برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی و اصلاح اراضی در کنار سامانه های تحت فشار است.

کامران یوسفی راد در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: اجرای طرح های آبیاری تحت فشار با توجه به وضعیت نامناسب ابی استان ضروری است چرا که بهره وری در بخش کشاورزی با اجرای سامانه آبیاری بارانی 20 درصد و با اجرای آبیاری قطره ای 40 درصد افزایش می یابد.

وی از اقدامات انجام گرفته برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی گفت و تشریح کرد: بر اساس برنامه پنجم توسعه باید 60 هزار هکتار از اراضی و شبکه های پایاب سدهای استان به سامانه تحت فشار مجهز شود که بر همین اساس 26 هزار و 849 هکتار از اراضی استان به سامانه آبیاری بارانی و 20 هزار و 673 هکتار به سامانه آبیاری قطره ای مجهز شده اند.

 یوسفی راد ادامه داد: ادامه داد: وسعت اراضی آبی و دیم استان به ترتیب 412 هزار و 808 هزار هکتار و در مجموع یک میلیون و 220 هزار هکتار است و آبیاری بیش از 40 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان از طریق سفره های زیرزمینی و یک هزار و 560 رشته قنات موجود صورت می گیرد.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: آشنایی با استفاده صحیح از آبیاری قطره‌ای باعث می‌شود آب کافی به اندازه و به موقع به گیاه برسد و حداکثر تولید با حداقل آب مصرفی حاصل شود.

وی اظهار داشت: برخلاف روش‌های آبیاری سطحی، آبیاری قطره‌ای باعث فرسایش خاک بر اثر جریان آب نمی‌شود.

یوسفی راد تاکید کرد: آبیاری قطره‌ای در استفاده سودمند از آب، عملیات زراعی و مهندسی و همچنین از نظر اقتصادی دارای مزایای اقتصادی و ارزشمند است.
انتهای پیام/ز
برچسب ها: اجرای ، طرح ، انتقال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.