‌نانو داروی درمان سالک به همت محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد تولید شده است.

رئیس مرکز تحقیقات نانو فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد به خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، گفت : دانش فنی ساخت ‌نانو داروی درمان سالک با نام تجاری سینا آمفولیش به همت محققان این دانشگاه کسب و نمونه صنعتی آن در شرکت اکسیر نانو سینا تولید شده است .

دکتر جعفری افزود: این نانو دارو پس از طی مراحل تایید نهایی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ماه آینده وارد بازار می شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر برای درمان سالک از داروی تزریقی گلوکانیتم استفاده می شود که عوارض جانبی برای فرد به همراه دارد، گفت: ‌نانو داروی درمان سالک، داروی نانو لیپوزومی موضعی است که آثار موثرتر و عوارض کمتری برای بیمار دارد.

کارشناس محیط زیست شهری شهرداری مشهد نیز گفت: 313 کانون سالک و نقاط مستعد شیوع این بیماری در شهرستان مشهد شناسایی شده بود که این تعداد با انجام اقدامات پیشگیرانه اکنون به 23 نقطه کاهش یافته است .

شورایی افزود: شهرداری مشهد برای جلوگیری از شیوع این بیماری امسال بیش از یک میلیارد و 280 میلیون ریال اعتبار اختصاص داده و در بین مناطق شهرداری توزیع کرده است .

وی تصریح کرد: مشهد یکی از مناطقی است که یک سوم جمعیت آن در حاشیه شهر و سکونت گاه ‌های غیر رسمی ساکنند و افزایش روزافزون حاشیه نشین ها در مناطق شمالی و جنوبی مشهد و مسائل دیگری از جمله موارد بهداشتی، زمین های پر از نخاله های ساختمانی و وجود سگ های ولگرد سبب شده تا برنامه های اجرای مبارزه با سالک در این شهر روند مطلوبی نداشته باشد.

سالک یک بیماری پوستی انگلی تک یاخته است که براثر نیش پشه به سطح پوست منتقل می‌شود واین بیماری در برخی از نواحی کشور به شدت شایع است .

طبق آمار موجود 350 میلیون نفر در جهان درمعرض خطر ابتلا به سالک قرار دارند و 12 میلیون نفر تاکنون به این بیماری مبتلا شده‌اندکه سالانه یک میلیون و 500 هزار نفر به آمار مبتلایان افزوده می‌شود.

3هزار و 158 فرد مبتلا به سالک در خراسان رضوی شناسایی شده اند.

//انتهای پیام /ش/

برچسب ها: نانو ، دارو ، سالک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مجتبي
۲۰:۲۵ ۲۳ دی ۱۳۹۳
سلام .ببخشيد ميشه شماره تماس براي داروي سالك بنويسيد توي خانواده ما پدرم و برادرم و مادرم را گرفته آمپول هم زدن تاثيري نگذاشته كه هيچ بدتر هم شده پدر مادر من اهل روستا هستند در خراسان شمالي ممنون ميشوم آدرس مي خواهم براي درمان پدرم ومادرم و برادرم خواهشان آدرس بفرستيد تشكر