معاون فنی مرکز بهداشت استان کرمانشاه گفت: میزان مرگ و میر نوزادنی که در 24 ساعت اول تولد با شیر مادر تغذیه می‌کنند، بسیار کمتر از دیگر نوزادان است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران،رامین رضایی‌زنگنه اظهار داشت: سازمان بهداشت جهانی شعار هفته تغذیه با شیر مادر امسال را "تغذیه با شیر مادر، یک عمر سلامتی" اعلام کرده است.

رضایی‌زنگنه ترویج تغذیه با شیر مادر به‌دلیل اهمیت آن به‌عنوان نخستین و حیاتی‌ترین تغذیه نوزاد را مهم‌ترین هدف بزرگداشت هفته تغذیه با شیر مادر عنوان کرد.

به گفته وی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه امسال نیز برنامه‌های متنوعی برای این موضوع براساس شعار سال پایه‌ریزی کرده و تمام برنامه‌ها برای ارتقای آگاهی عمومی، به‌ویژه در بین مادران دارای کودک شیرخوار تدارک دیده شده است.

*افزایش آگاهی خانواده‌ها برای حمایت‌های عاطفی از مادران دارای نوزاد شیرخوار

معاون فنی مرکز بهداشت استان کرمانشاه بیان داشت: افزایش آگاهی خانواده‌ها برای حمایت‌های عاطفی و روانی از مادران دارای نوزاد شیرخوار در سمینارهای جداگانه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رضایی‌زنگنه نخستین و مهم‌ترین برنامه‌های هفته تغذیه با شیر مادر را مربوط به حیطه آموزش و تبلیغات دانست و گفت: آموزش را ابتدا از کارکنان و پرسنل مراکز بهداشتی و درمانی شروع خواهیم کرد.

وی ارائه آموزش به مادران در سمینارهای محلی برگزار شده در مراکز بهداشتی و درمانی سطح استان کرمانشاه را از برنامه‌های در نظر گرفته شده برای این هفته عنوان کرد.

*تقدیر از مادرانی که دو سال کامل نوزادان خود را شیر داده‌اند

این مسئول افزود: در این سمینارها از مادران با شیردهی‌های موفق و مادرانی که دو سال کامل نوزادان خود را شیر داده‌اند با اهدا هدایایی تقدیر می‌شود.

معاون فنی مرکز بهداشت استان کرمانشاه به فعالیت رابط‌های مراکز درمانی در استان با خانواده‌ها اشاره کرد و بیان داشت: این افراد بدون هیچ مزایایی آموزش‌ها را دریافت و به خانواده‌ها، به‌ویژه مادران منتقل می‌کنند.

رضایی‌زنگنه توزیع بروشورهایی با مضمون شعار هفته تغذیه با شیر مادر بین مادران دارای نوزادان شیرخوار را مورد اشاره قرار داد و گفت: ارائه برنامه‌های آموزشی با حضور پزشکان متخصص از دیگر اقدامات تدارک دیده شده در این هفته است.

به گفته این مسئول، برنامه‌های دیگری به‌صورت بسیج همگانی در پارک‌ها، فرهنگ‌سراها و... با توجه به تجمعات در چنین اماکنی بسته به فرهنگ هر منطقه‌ای انجام می‌شود.

وی هماهنگی بین‌بخشی و بین‌دستگاهی برای اجرای برنامه‌های این هفته را متذکر شد و خاطرنشان کرد: برگزاری کلاس‌های آموزشی در مهد کودک‌ها برای مادران دارای نوزاد شیرخوار با همکاری بهزیستی و برنامه‌های دیگر برای مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) استان از برنامه‌های پیشنهادی است.

معاون فنی مرکز بهداشت استان کرمانشاه بیان داشت: براساس تحقیقات انجام شده میزان مرگ و میر نوزادانی که در 24 ساعت اول تولد با شیر مادر تغذیه می‌کنند، بسیار کمتر از دیگر نوزادان است.

*شیر مادر تمام نیازهای تغذیه‌ای کودک را فراهم می‌کند

رضایی‌زنگنه شیر مادر را برای نوزاد یک تغذیه کامل عنوان کرد و بیان داشت: شیر مادر تمام نیازهای تغذیه‌ای کودک را پا به‌پای رشد وی فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: به جز مولتی ویتامین‌هایی که مراکز بهداشتی درمانی به‌عنوان مکمل برای کودک تجویز می‌کنند، حتی دادن آب هم به نوزاد هم توصیه نمی‌شود.

*تپل بودن نوزادانی که شیر خشک مصرف می‌کنند به‌معنای تغذیه کامل نیست

این مسئول در مورد باورهای نادرست در مورد تغذیه با شیر مادر نیز گفت: در فرهنگ ما به غلط چاق و تپل بودن نوزادانی که شیر خشک مصرف می‌کنند را به‌معنای تغذیه کامل می‌پندارند.

معاون فنی مرکز بهداشت استان کرمانشاه بیان داشت: چاقی دوران کودکی زمینه بیماری‌هایی همچون دیابت، بیماری‌های قلبی و... در دوران بزرگسالی است.

*میزان کالری بالای شیر خشک موجب چاق‌تر شدن نوزادان می‌شود

رضایی‌زنگنه تداوم تغذیه با شیر مادر در یک‌سال اول و در سال دوم با اولویت مکمل‌های غذایی را مورد تأکید قرار داد و گفت: میزان کالری بالاتر در هنگام استفاده از شیر خشک موجب چاق‌تر شدن نوزادان می‌شود.

*90 درصد بیمارستان‌های کرمانشاه دوست‌دار کودک هستند

وی با بیان اینکه در ایران از زمان برنامه ترویج تغذیه با شیر مادر، میزان مرگ و میر 40 درصد کاهش پیدا کرده، گفت: بیش از 90 درصد بیمارستان‌های استان کرمانشاه جزو بیمارستان‌های دوست‌دار کودک هستند.

معاون فنی مرکز بهداشت استان کرمانشاه یکی از فعالیت‌های مهم این هفته را پایش و ارزیابی بیمارستان‌های دوست‌دار کودک براساس شاخص‌های تعیین شده عنوان کرد.

وی اهداف هزاره توسعه مشخص شده توسط سازمان بهداشت جهانی را هشت محور ریشه‌کنی فقر و گرسنگی، دست‌یابی به آموزش ابتدایی همگانی و تشویق مساوات بین جنسیت‌ها و توانمند ساختن زنان عنوان کرد.

رضایی‌زنگنه افزود: کاهش میزان مرگ و میر کودکان، بهبود بهداشت مادران، مبارزه با ویروس ایدز، بیماری مالاریا و سایر بیماری‌های خطرناک، تضمین پایداری محیط زیست و ایجاد مشارکت جهانی برای توسعه را از دیگر محورها عنوان کرد.

انتهای پیام/م
برچسب ها: کرمانشاه ، نوزاد ، تغذیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.