شاید بسیاری معتقد باشند مهم‌ترین وظیفه‌ی والدین در قبال فرزندانشان تهیه‌ی مسکن، پوشاک و خوراک مناسب باشد اما در این بین نباید فراموش کرد که کودکان بیش از هر چیزی به خوراک روح نیاز دارند و زمانی که روح پاک آنها پذیرای هر نوع پرورش است والدین باید در تربیت صحیح و دینی فرزندان خود اهتمام بورزند.

سروش علیزاده روانشناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، گفت: در تربیت اخلاقی، تربیت دینی از جایگاه ویژه و رفیعی برخوردار است. تربیت دینی در افراد تضمین‌کننده‌ی سلامت روانی در اشخاص و داشتن یک جامعه‌ی هنجار است.

عادت‌ها و فضائل نیکو باید از کودکی در آدمی نهادینه شود تا همواره در طول زندگی از آن بهره‌مند باشند و استفاده کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: کودکان پاک و بی‌گناه به دنیا می‌‌آیند و قلبشان چون لوح سفیدی است که هر آنچه بر آن حکاکی شود تا پایان عمر خود از آن بهره می‌برند پس والدین باید تلاش کنند انواع سجیه‌های اخلاقی را در دل آنها پرورش دهند.

وی در ادامه افزود: والدین باید آگاه باشند که تحمیل دین و اخلاق به فرزندان کار درستی نیست آنها باید در بستر مناسب این فضائل را به آنها آموزش دهند به طوری که فرزند آنها دلزده نشوند.

خانواده‌ها باید سعی کنند آموزه‌های مذهبی در کودکانشان با احساسات خوشایند شکل بگیرد.
علیزاده در ادامه اظهار داشت: والدین باید بدانند رفتار و اعمال آنها به طور قطع در فرزندان آنها تأثیرگذار است والدین در انتقال ارزش‌های دینی به فرزندان خود به نوعی الگو هستند.

این موضوع در کودکان خردسال به خوبی دیده می‌شود. کودکان در سنین خردسالی به نوعی آیینه‌ی تمام‌نمای اعمال و رفتار والدین خود هستند.

وی در ادامه گفت: اگر والدین به نماز و حجاب توجه و علاقه نشان دهند در رفتار فرزندان نیز این اهمیت دیده می‌شود.

والدین موظف هستند به کودکان خود بیاموزند که در امور دین و مذهب هیچ شوخی و سهل‌انگاری در کار نیست و اجرای قوانین آن نیز بر همگان واجب است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تشویق فرزندان به دیدن برنامه‌های مذهبی می‌تواند در علاقه‌ی آنها به امور دینی تأثیرگذار باشد گرچه در این میان از نقش مدارس که فرزندان ما قسمت مهمی از طول زندگی خود را در آن می‌گذرانند نباید فراموش شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: کودکان ، اخلاق ، دینی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.