مدیر کارگروه انرژی خورشیدی ستاد انرژی‌های نو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: تجهیز آزمایشگاه‌های مرجع و دستیابی به دانش تولید انواع سلول‌های خورشیدی اولویت کارگروه در سال جاری است.

به گزارش خبرنگار فناوری‌های نوین باشگاه خبرنگاران و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ستاد انرژی‌های نو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تير ماه 1387 با اهداف فعال کردن کليه منابع موجود انسانی و مالی کشور، پرهيز از موازی کاری، شفاف سازی و ايجاد امکان نقد و ارزيابی فعاليت‌ها، تعيين ظرفيت‌های موجود در کشور و نهايتاً تجاری سازی نتايج حاصل از تحقيقات به عنوان مهمترين حلقه زنجير نوآوری در زمينه انرژی‌های نو و تجديدپذير تأسيس شده است. 8 کارگروه تخصصی برنامه‌ریزی و سیاستگذاری، خورشیدی، آب، باد، زمین گرمایی، زیست توده، هیدروژن و پیل سوختی در ستاد مشغول به فعالیتهای تخصصی حوزه خود هستند.

عبدالله سلیمان، مدیر کارگروه انرژی خورشیدی ستاد انرژی‌های نو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره فعالیت‌های این کارگروه بیان کرد: کارگروه انرژی خورشیدی فعالیت خود را از سال 87 آغاز کرده است، اعضای کارگروه از ارگان‌های مختلف همچون وزارت نفت، نیرو، سازمان انرژی‌های نو و سازمان حفاظت محیط زیست هستند، هدف از راه اندازی این کارگروه متمرکز و هدفمند کردن طرح‌ها و پژوهش‌های محققان در این حوزه است.

وی ادامه داد: ایران در منطقه‌ای واقع شده كه به لحاظ دريافت انرژی خورشيدی در بين نقاط جهان در بالاترين رده‌ها قرار دارد اما از این پتانسیل به علت فراهم نبودن زیر ساخت‌های صنعتی و تولیدی در حد انتظار استفاده نشده است. البته فعالیت‌هایی بسیاری در اشل آزمایشگاهی و نمونه سازی انجام شده است و طرح‌های زیادی نیز به مرحله اجرایی و تجاری سازی رسیده اما نسبت به انتظاری که وجود دارد، کم است. 

اولویت با تولید انواع سلول خورشیدی و تجهیز آزمایشگاه‌های مرجع است

مدیر کارگروه انرژی خورشیدی ستاد انرژی‌های نو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: تجهیز و حمایت از آزمایشگاه‌های مرجع که در بحث انرژی خورشیدی فعال هستند خصوصا راه‌اندازی آزمایشگاهی مرجع در بحث فتوولتاییک حرارتی از جمله اقدامات و اولویت‌های ما در سال جاری است.

مدیر پیشین گروه توسعه صنایع نوین مرکز پژوهش و توسعه فناوری و صنایع نوین اظهار کرد: تولید انواع سلول خورشیدی سیلیکونی اولویت دیگر کارگروه در سال جاری است تا با حمایت به راندمانی بالاتر و در نهایت دانش این فناوری دست پیدا کنیم.

سلیمان افزود: در حال حاضر نیز با حمایت ستاد، دکتر سلیمانی در دانشگاه تهران بر روی پروژه تولید سلول خورشیدی مشغول فعالیت هستند و تا سال آینده فناوری تولید سلول خورشیدی در داخل کشور بومی می‌شود.

سلیمان عنوان کرد: میزان حمایت از پروژه‌ها در کارگروه مشخص نمی‌شود تنها طرح‌ها تایید و به معاونت ارسال می‌شوند و در معاونت میزان حمایت مالی تعیین می‌شود.

وی عنوان کرد: انرژی خورشیدی انرژی آینده ما خواهد بود، موضوعات انرژی و آب دو بحث مهم دنیا برای سال‌های آتی است. از آنجا که سوخت‌های فسیلی رو به اتمام هستند، ضرورت حرکت به سمت استفاده از انرژی‌های نو احساس می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.