پرداخت سومین قسط از بدهی های نفتی ایران توسط هند

خبرگزاری رویترز از پرداخت سومین قسط از بدهی های بلوکه شده ایران در هند خبر داد .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز ؛‌ به گفته سه منبع صنعتی ،‌ هند بر اساس توافق موقت هسته ای میان ایران و کشورهای 5+1 موظف شد قسط سوم از بدهی های نفتی بلوکه شده تهران را به این کشور پرداخت کند . 

صبق اعلام این منابع مبلغ این قسط 550 میلیون دلار می باشد . بر اساس توافق شش ماهه هسته ای که در ماه نوامبر به امضای نمایندگان هیات ایرانی و نیز نمایندگان قدرت های جهانی رسید ،‌مبلغ 4/2 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی ایران که در کشورهای مختلف بلوکه شده بود ،‌به تهران تحویل داده می شود . 

طرفین مذاکره کننده در گفتگوهای هسته ای مفاد توافق نامه موقت را تا تاریخ 20 ژوئیه معتبر اعلام کرده بودند در حالی که نتوانستند پیش از پایان این موعد مقرر به توافق نهایی و جامع دست پیدا کنند . این مهلت تا چهار ماه دیگر تمدید شد و در این مدت چهار ماهه نیز مبلغ 2/8 میلیارد دلار از دارایی های نفتی ایران که به سبب تحریم های غربی بلوکه شده بود ،‌ به دولت جمهوری اسلامی ایران مسترد می گردد . 

بر این اساس ،‌ پنج شرکت نفتی هند با نام های پالایشگاه پتروشیمی منگلور ،‌شرکت نفتی اسار ،‌ شرکت "‌ایندین اویل"‌ ،‌ شرکت پترولیوم هندوستان و شرکت انرژی "نتال اچ پی سی ال " شرکت هایی هستند که پیشتر از ایران نفت خام خریداری کرده و بخش هایی از بدهی خود را پرداخت نکرده بودند . بخش اول و دوم این بدهی ها پیشتر پرداخت و اکنون قسط سوم آن تحویل داده شد . 

هزینه کلی خریدهای نفتی هند از ایران مبلغ 4/6/ میلیارد دلار است که تاکنون حدود 1/65 میلیارد دلار آن پرداخت شده است . این سومین قسط از هشت قسطی است که در توافق نامه موقت هسته ای میان ایران و غرب به امضا رسیده است . 

گفتنی است از زمان امضای توافق نامه موقت هسته ای در نوامبر هند و چین میزان خرید نفتی خود از ایران را به شدت افزایش داده اند . 


انتهای پیام /
برچسب ها: هند ، ایران ، بدهی ، قسط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار