در حال حاضر برای 28 میلیون مترمکعب آب در خراسان جنوبی مجوز برداشت و پروانه بهره برداری صادر شده است.

صدور مجوز برداشت 28 میلیون متر مکعب آب در خراسان جنوبی

در حال حاضر برای 28 میلیون مترمکعب آب در خراسان جنوبی مجوز برداشت و پروانه بهره برداری صادر شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بیرجند ؛مدیرعامل آب و فا‌ضلاب روستایی خراسان جنوبی با بیان این مطلب گفت: در چشم انداز 1404 بیش از 32 میلیون مترمکعب آب برای شرب و بهداشت مردم استان مورد نیاز است که در حال حاضر برای 28 میلیون مترمکعب مجوز برداشت و پروانه بهره برداری صادر شده است.

بسکابادی افزود: به دلیل خشکسالی های چند ساله و کمبود نزولات آسمانی هم اکنون ظرفیت برداشت آب از سفره های زیرزمینی در استان 18 میلیون مترمکعب است.

بسکابادی به سرشماری سال 90 اشاره کرد و افزود: براساس این سرشماری یک هزار و 936 آبادی در سطح استان وجود دارد که از این تعداد 909 آبادی بالای 20 خانوار جمعیت دارند.

وی یادآور شد: هم اکنون هزار و 27 آبادی کمتر از 20 خانوار جمعیت در استان وجود دارد که از مجموع روستاهای استان تنها 525 روستای استان مشکل کم آبی ندارند.

بسکابادی به اشاره به دو هزار و 907 کیلومتر شبکه توزیع آبرسانی در استان، افزود: در حال حاضر به ازای هر مشترک در استان 28 مترمکعب خط انتقال و 21 متر شبکه توزیع وجود دارد.

وی با بیان اینکه در استان 28 بخش وجود دارد، اظهار کرد: در حال حاضر جمعیت روستایی استان 92 هزار و 614 خانوار است.

بسکابادی شاخص و ضریب بهره مندی از آب شرب مناسب در روستاهای استان را 69.97 دانست و افزود: بشرویه با 97.89 بیشترین درصد و شهرستان طبس با 42.7 از کمترین ضریب بهره مندی برخودار است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه هم‌اکنون 91.1 درصد از روستاهای استان دارای شبکه آبرسانی هستند، تصریح کرد: دراستان 38 روستای دارای شبکه آبرسانی وجود دارد که در حال حاضر به دلیل کمبود آب از این شبکه ها استفاده نمی شود.

بسکابادی خاطرنشان کرد: درحال حاضر 21 درصد روستاهای استان بدون آب هستند.

وی جمعیت تحت آبرسانی شرب و بهداشتی استان را 264 هزار و 94 نفر دانست و گفت: در حال حاضر به 431 روستای خراسان جنوبی آبرسانی سیار انجام می شود که هم اکنون 16 هزار و 297 خانوار در قالب 58 هزار و 759 نفر تحت مدیریت آبرسانی سیار قرار دارند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی تصریح کرد: شهرستان درمیان با 752 سرویس در روز و شهرستان بشرویه با 26 سرویس به ترتیب بیشترین و کمترین ضریب بهره مندی از آبرسانی سیار را دارند.

بسکابادی با بیان اینکه در حال حاضر سه هزار و 675 کیلومتر خط انتقال در استان وجود دارد، اظهار کرد: این میزان به ازای هر مشترک 28 متر است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی همچنین یادآور شد: در حال حاضر سرانه مصرف هر مشترک روستایی در استان 149.7 لیتر در روز است که شهرستان طبس با 269 لیتر در رتبه نخست و فردوس با 265 لیتر در جایگاه بعدی قرار دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.