افزایش نرخ سود بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باید این نرخ با نرخ سپرده‌گذاری مردم متناسب باشد و شرایطی را ایجاد کند که بنگاه‌های فعال اقتصادی داخلی و خارجی بتوانند به فعالیت بپردازند.

با توجه به اعلام شورای پول و اعتبار و تعیین نرخ 22 درصدی سود تسهیلات عده‌ای از کارشناسان موافق و عده‌ای دیگر مخالف این طرح بودند.   
 
در همین خصوص، لطفعلی بخشی، کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: افزایش نرخ سود تسهیلات از چند منظر قابل بررسی است؛ اول این که نرخ پایین سود تسهیلات باعث ایجاد فساد و انحراف می‌شود زیرا نسبت به نرخ واقعی موجود در جامعه بسیار متفاوت است و به دنبال خود ایجاد رابطه‌بازی و رانت را خواهد داشت، چراکه بنگاه‌های ضعیف با پایین آمدن نرخ تسهیلات می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.   
 
وی افزود: از طرفی هنگامی که نرخ تسهیلات افزایش می‌یابد بخش رانتی کمتر و بخش واقعی بیشتر می‌شود و شرکت‌ها خواهان این موضوع هستند که بتوانند نرخ جدید را بپردازند و در نتیجه حاشیه سودآوری بالاتری داشته باشند.
 
لطفعلی بخشی در ادامه تصریح کرد: افزایش نرخ سود تسهیلات به رقابتی شدن اقتصاد کمک به سزایی دارد و باعث می‌شود شرکت‌هایی که ساز و کار درستی ندارند و حاشیه سود مناسبی را دارند بتوانند از این وام‌ها استفاده کنند.   
 
لطفعلی بخشی در خصوص انتقاد بعضی از کارشناسان و فعالان این عرصه گفت: عده‌ای که به دنبال نرخ پایین تسهیلات هستند و نفع خود را در این موضوع می‌دانند، معتقدند افزایش نرخ سود تسهیلات باعث افزایش تورم می‌شود، در حالی که هر چه قدر نرخ تسهیلات واقعی‌تر باشد زمینه‌های رقابتی در اقتصاد بیشتر می‌شود.   
 
* دولت در نرخ‌گذاری باید منافع فعالین اقتصادی را در نظر بگیرد 
 
در همین خصوص، فاتحی، کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران افزود: افزایش نرخ سود بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باید این نرخ با نرخ سپرده‌گذاری مردم متناسب باشد و شرایطی را ایجاد کند که بنگاه‌های فعال اقتصادی داخلی و خارجی بتوانند به فعالیت بپردازند.   
 
وی افزود: دولت در نرخ‌گذاری باید منافع فعالین اقتصادی را در نظر بگیرد و در بحث کسب و کار نگاه به درون را افزایش دهد.   
 
فاتحی در ادامه تصریح کرد: افزایش نرخ سود تسهیلات بیشتر به نفع کسانی است که سعی می‌کنند در شرایط غیر مولد اقتصادی سرمایه خود را به کار گیرند.   
 
این کارشناس اقتصادی در پایان افزود: دولت باید نرخ سپرده گذاری و نرخ استقراض را همگام با هم تنظیم کند زیرا اگر فقط به یک جنبه بسنده کند کار کارشناسی نیست.

انتهای پیام/
برچسب ها: پول ، سود ، نرخ ، ارز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار