سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت"رایگان درمان شوید" مطرح کرده بودند، توسط " دکتر محمدرضا رزاقی " پاسخ داده شده است.

گروه علمي پزشکي باشگاه خبرنگاران؛ بخشی از پاسخ سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت رایگان درمان شوید مطرح کرده بودند را منتشر كرد.  
 
شما هم می توانید با مراجعه به کلینیک باشگاه خبرنگاران و طرح سوالات خود پاسخ را از پزشکان مطرح در آن بخش دريافت كنيد.
 

اما پاسخ سوالات برخي از کاربران درخصوص "بیماری های کلیوی" كه توسط دکتر محمدرضا رزاقی متخصص اورولوژی و استاد دانشگاه شهید بهشتی داده شده است، به شرح ذیل مي باشد:


***فاطمه
سلام من خانم 33ساله هستم پارسال برای چکاف سونگرافی انجام دادم ومتوجه شدم کلیه راستم را از دست دادم ولی تا الان که به این سن رسیدم از کلیه های چکافی نکردبودم ودردی هم نداشتم به نظر شما بدونه درد ممکن است کلیه ام خاموش شده باشد ضمنا دوبارداری هم داشتم .امسال خانواده نگذاشتن روزه بگیرم در خانواده ام سابقه سنگ کلیه زیاد هست ضمنا دکتر گفته کلیه چپم هیپرتوروفی نسبی داره مرا راهنمایی کنید . برای روزه هم همین طور

پاسخ: دلیلی برای از دست دادن کلیه وجود ندارد ممکن است این بیمار از کودکی مادرزادی یک کلیه داشته و یا کلیه ی این افراد در قسمت دیگری از بدن ایشان جای گرفته است.

***نعمت
سلام من یک کلیه دارم فشار خون هم دارم سکته مغزی کردم کراتین خونم 2/2واوره خونم 24 است بقیه چیزهای من نرمال است من چه باید بکنم تا کلیه ام از کار نیفتد؟

پاسخ: فشار خون می‌تواند کلیه را از بین ببرد این یک سخن اثبات شده است و چون کراتین خون ایشان بالای 2 است باید به یک متخصص نفرولوژیست مراجعه شود و با تغذیه ی سالم و مراقبت‌های خانگی مراقب بدن خود باشد.

***مونا
با سلام
من 27 سالمه سمت راست بدنم وقتی دراز می کشم احساس درد شدیدی دارم ژنتیکی ناراحتی کلیه هم داریم بنظرتون مال همین علته؟

پاسخ: دردی کلیه هیچ ارتباطی با نوع خوابیدن و استراحت کردن ندارد زیرا اگر کلیه‌ی افراد دچار مشکل شود پهلوی فرد درد بی‌وقفه خود را ادامه می‌دهد و هیچ درمانی ندارد، این بیمار باید به یک متخصص اورولوژیست مراجعه و با انجام سونوگرافی از بیماری خود مطلع گردد.

***حسینی

کلیه بنده با کوچکترین سرما درد میگیرد و همیشه تخلیه ادرار به سختی صورت می گیرد علاوه بر ان دیابتی هستم با توجه به اینکه به پزشک مربوطه مراجعه کردم گفتند مشکل نداری پس چرا درد کلیه دارم

پاسخ: سعی شود در خوردن قند مراعات شود زیرا قند کلیه را از کار می‌اندازد علاوه بر اینکه به چشم ضرر می‌رساند با کلیه نیز دشمن است این حرف صحت ندارد و ممکن است این دردها ناشی از دردهای عضلانی کمری یا گردنی باشد.

***محمد
با سلام.. آیا هر نوع سوزشی در مجاری اداری می تواند دلیل عفونت کلیه و مجاری اداری باشد؟ 2- من چند وقت هست دچار عفونت کلیه و مجاری اداری شدم که که متخصص قرص کوتریماکسازول و در مرحله بعد سیپروفلوکساسین تجویز کرد وقتی قرص رو مصرف میکنم خوب میشم اما یه مدت بعد دوباره با کوچکترین سرماخوردگی یا عفونت قسمت دیگه ای از بدن این درد بر میگرده می خواستم ببینم باید چه دارویی مصرف کنم که واسه همیشه خوب بشم؟ 3-آیا نوع آب آشامیدنی هم می تواند روی سنگسازی کلیه اثر داشته باشد؟ با تشکر

پاسخ: خیر، در واقع یکی از علل سوزش ادرار عفونت کلیه است و روی سنگسازی خیلی کم اثر می‌گذارد اگر فرد از آب آشامیدنی کمتر استفاده کند ممکن است این بیماری دوباره عود کند.

***صادقی
با سلام خدمت دکتر عزیز.من 42 سال سن دارم سال 81 به دلیل درد کلیۀ سمت چپ به دکتر مراجعه کردم که دستور سونوگرافی دادند که یه سنگ 3میلی در کلیۀ سمت چپ دیده شد که به دلیل حرکت ،کلیه م درد گرفته بود؛اما در حین سونوگرافی یک کیست ساده در پل تحتانی کلیۀ چپ مشاهده شد که 32.62 اندازه ش بود.بعد 6 سال کلیۀ سمت راست م درد گرفت که به دکتر مراجعه کردم و بعد سونوگرافی یک سنگ 2 سانتیمتر در کلیۀ راست در حالب دیده شد که باعث هیدرونفروز شدید کلیۀ راست و سرانجام موجب جراحی باز گردید.اما چیزی که خیلی حائز اهمیت هست این بود که در هر دو کلیۀ من کیست های متعدد دیده شد که دکتر کلیۀ پلی کیستیک را عنوان کردند که سال 91 موجب افزایش فشار خون و همچنین حالات بی حسی شدید در من شد که همچنان ادامه داره و داروی فشار خون مصرف می کنم.سوال من اینه که آیا این کیست ها درمان دارند؟ چون شنیدم که منجر به از کار افتادن کلیه ها می شوند. و اینکه برای درمان بی حسی بسیار شدیدی که دارم چکار کنم؟؟به امید شفای همۀ بیماران.تشکر از شما

پاسخ: فشار خون کم‌کاری کلیه را به دنبال دارد و با زمینه‌های ارثی است و باید عروق فرد بسیار چک شود.

***حسن

جوانی هستم 25 ساله و مجرد که گاها درد نسبتا شدیدی در کلیه سمت چپم احساس میکنم با مراجعه به متخصص و آزمایش ادرار نشانه ای از عفونت یا سنگ مشاهده نشد می خواستم بدانم دلیل این درد چیست و راه درمان ان چه می باشد؟

پاسخ: تا به حال این موضوع در میان افراد بیمار مشاهده نشده و ممکن است از دردهای عضلانی ستون فقرات کمری وجود داشته باشد.


***امیرمحمد نظرزاده

سلام مادر بنده سرطان پستان داشت و دوره شیمی درمانی و پرتو درمانی رو دو ماه پیش تموم کرد اما بلافاصله بعداز اتمام درمان دچار ورم پا شد.شبا که دراز میکشه خوب میشه ولی در طول روز باز ورم داره.شنیدم دلیلش میتونه مشکل کلیوی باشه.آیا درسته؟باید چی کارکنم؟

پاسخ: عملکرد کلیه مختل باشد ممکن است خون بر نمی‌گردد که شبها موقع استراحت پای ایشان بهبود می‌یابد و یا شاید واریس پا باشد که اطراف رگ پا ورم می‌کند.

***حمید
سلام من 45 سالمه کلیه هام سنگ سازه بارها دکتر رفتم دارو مصرف می کنم اما می خواستم واسه دفع سنگ ها اب گرم بهتره یا اب سرد؟

پاسخ: آب گرم و سرد مهم نیست حجم آب مهم است.
 
***رضا
 
با سلام ....1-یه داروی گیاهی معرفی کنید که با خوردن آن بتوان از تشکیل سنگ کلیه و مثانه جلوگیری کرد .....2-رعایت چه نکاتی کمک میکند تا به سنگ کلیه و مثانه دچار نشیم...3-ایا عفونت کلیه و مجاری اداری می تواند منجر به تشکیل سنگ شود... با تشکر

پاسخ: مایعات، آب، چای کمرنگ می تواند بهترین دارو برای کاهش و یا از بین بردن سنگ کلیه باشد. بله عفونت کلیه می‌تواند بروز سنگ را در کلیه افزایش دهد.

***احمد

سلام من چند ساله که کلیه چپم درد میکنه انگار باد کرده مشکل دفع ادرار ندارم میشه بگید مشکل چیه؟

پاسخ: باد کردن کلیه یک صحبت غیرمنطقی و بی‌اثبات است فرد بیمار باید تحت مراقبت پزشک معالج قرار بگیرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: بیماری ، سوال ، کلیه ، پرسش ، درمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
رضا فیضی
۱۷:۱۰ ۲۲ مهر ۱۳۹۳
باسلام وعرض تشکر از مشاوره رایگان شما . جناب دکتر اگر ممکن است شماره تماس مطبتان را بفرمایید برایم بفرستند . باسپاس سلامت باشید