"فیزیک مهندسی" پلی میان علم و صنعت

فیزیک مهندسی با هدف ورود علم به صنعت تاسیس شد و دانشجویان این رشته در مقاطع بالاتر می‌توانند در سایر رشته‌های مهندسی نیز ادامه تحصیل دهند.

الهام دارابی، مدیر گروه فیزیک مهندسی دانشگاه علوم و تحقیقات در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران، گفت: رشته فیزیک مهندسی، یک رشته بین رشته‌ای است که با نگرش وارد کردن علم فیزیک به علوم مهندسی تامین شد. 

وی ادامه داد: این رشته برای اولین بار در دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تصویب و تاسیس شد و طی آن دانشجویان 141 واحد درسی شامل 20 واحد گرایشی، 15 واحد دروس مهندسی و مابقی دروس پایه، عمومی و اصلی است. 

دارابی با بیان اینکه جایگاه این رشته در کشور به طور دقیق تعریف نشده است، گفت: بین‌رشته‌ای بودن فیزیک مهندسی می‌تواند مفید و کارامد باشد اما متاسفانه هنوز جایگاه دقیق خود را در کشور پیدا نکرده است. 

وی افزود: با توجه به اینکه جایگاه دقیقی برای این رشته تعریف نمی‌شود، "سازمان نظام مهندسی" نمی‌تواند آن‌را زیر شاخه خود قرار دهد. 

وی تصریح کرد: فیزیک مهندسی نه علوم پایه است و نه مهندسی بلکه در جایگاهی بین این دو حوزه است البته معتقدم که باید در زمره رشته‌های علوم مهندسی قرار گیرد. 

دارابی ادامه داد: دانشجویان فیزیک مهندسی به نسبت دانشجویان علوم مهندسی از پایه علمی بهتری برخوردارند و در عین حال از دانشجویان علوم پایه نیز چیزی کم ندارند اما چون به اندازه کافی دروس مهندسی را نمی‌گذرانند بایست این کمبود را با پروژه‌های علمی و کاربردی شان جبران کنند. 

دارابی افزود: در حال حاضر از لحاظ تولید علم در جایگاه خوبی هستیم اما متاسفانه ما علم را تولید می‌کنیم و دیگران آن‌ را به فناوری تبدیل می‌کنند. 

وی ادامه داد: مساله تحریم‌های اخیر باعث کندتر شدن پیشرفت ارتباط ما با صنعت شد اما همچنان روند خروجی علمی ما خوب است. 

وی افزود: با کاربردی کردن فیزیک موقعیت شغلی بهتر از قبل فراهم می‌شود. به عنوان مثال در زمینه اپتیک شرکت‌های تولید کننده تجهیزات اپتیکی یا حتی صنایع دفاع از طریق انجام پروژه‌های دانشجویی با دانشگاه ارتباط برقرار کرده و موقعیت شغلی فراهم می‌شود. 

دارابی ضمن اشاره به گرایش‌های رشته فیزیک مهندسی گفت: دانشجویان این رشته پس از پایان دوره کارشناسی قادرند به راحتی در رشته فیزیک و یا رشته‌های مهندسی نظیر الکترونیک، مهندسی مواد،‌ اپتیک و لیزر مکانیک و ... ادامه تحصیل دهند. 

وی افزود: 70درصد از ورودی‌های این رشته نتایج مطلوبی را در قالب مقالات ISI یا اختراعات ارائه می دهند و در مرکز تحقیقات پلاسمای همین دانشگاه نیز از پروژه‌های آن‌ها در زمینه‌های تحقیقاتی استفاده می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار