رييس شرکت ها و موسسات دانش بنيان معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري و دبير کارگروه ارزيابي شرکتهاي دانش بنيان از تصويب معيارهاي کالاها و خدمات دانش بنيان خبر داد.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران  ، صاحبکار خراساني رييس امور شرکت ها و موسسات دانش بنيان معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري گفت: معيارهاي کالا و خدمات دانش بنيان به تصويب کارگروه ارزيابي و تشخيص صلاحيت شرکت ها و موسسات دانش بنيان و نظارت بر اجرا رسيده است که به همه کارگزاران ارزيابي شرکت هاي دانش بنيان ابلاغ شده و بر روي سامانه www.Daneshbonyan.ir نيز قرار گرفته است.

وي با اشاره به تقاضاي شرکت ها براي استفاده از مزاياي قانون حمايت از شرکت هاي دانش بنيان گفت: مهمترين شاخص ارزيابي شرکت ها، توليد و فروش کالاها و خدمات دانش بنيان است و بايد بر مبناي معيارهاي مشخصي، کالاها و خدمات دانش بنيان را شناسايي کرد.

صاحبکار افزود: کالاها/ خدمات مورد تأیید، باید حائز همه شرایط زیر باشند: 
1- در حوزه فناوری های بالا و متوسط به بالا باشد. 
2- دارای پیچیدگی فنی بوده و تولید آن نیاز به تحقیق و توسعه هدفمند توسط یک تیم فنی خبره داشته باشد. همچنین برای حفظ توان رقابتی آن محصول در بازار، تحقیق و توسعه باید به صورت مداوم انجام شود. 
3- عمده ارزش افزوده آن کالا/خدمات، ناشی از دانش فنی و نوآوری فناورانه باشد که ارزش افزوده عبارت است از ارزشی که در فرآیند تولید، به ارزش کالاها/خدمات واسطه‌اي (مواد اوليه و قطعات مصرفي و ...) افزوده می‌شود.

دبير کارگروه ارزيابي شرکت هاي دانش بنيان افزود: با توجه به لزوم تامين نيازهاي کشور خصوصا در شرايط تحريم، کالاها و خدماتي که بدليل تحريم هاي بين‌المللي به آن ها نياز حياتي وجود دارد به صورت ويژه مورد توجه قرار مي‌گيرد و به فهرست کالا و خدمات دانش بنيان افزوده مي‌شوند.

 صاحبکار بر لزوم حفظ پويايي در فهرست کالا و خدمات دانش بنيان تاکيد کرد و گفت: معيارهاي فوق براي همه حوزه هاي دانش بنيان مشترک است و در حوزه هاي تخصصي مانند حوزه ICT بايد معيارهاي تفصيلي تر هم تهيه شود و اين فهرست بايد بصورت مداوم و در بازه هاي زماني مشخص به روز شود.

وي ادامه داد: شرکت هاي دانش بنيان و کارگزاران ارزيابي شرکت هاي دانش بنيان مي توانند کالا و خدمات خود را با ذکر دلايل بر مبناي معيارهاي مصوب کارگروه، پيشنهاد دهند تا در صورت احراز شرايط مورد حمايت قرار گيرند.


پایان پيام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار