رئيس اداره ميراث فرهنگي و صنايع دستي و گردشگري طبس اين باغ را يکي از باغ هاي نادر در ايران اعلام کرد و افزود: ساليانه صدها هزار جهانگرد و گردشگر از اين باغ تاريخي بازديد مي کنند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بیرجند ؛

قيصري با اشاره يه اينکه باغ تاريخي گلشن طبس مربوط به دوره زنديه و قاجار است، تصريح کرد: اين اثر در تاريخ 20دي 1355با شماره ثبت 1310به عنوان يکي از آثار ملي ايران به ثبت رسيده و اين باغ باشکوه يکي از مهمترين باغ هاي ايراني به شمار مي‌رود.

رئيس اداره ميراث فرهنگي و صنايع دستي و گردشگري طبس خاطرنشان کرد: بهسازي و زيباسازي باغ گلشن طبس با اعتبار 900 ميليون ريال از محل اعتبارات ملي اجرايي مي‌شود.

وي يادآور شد: اين باغ به وسيله سومين حاکم طبس، ساخته شده و در وقف نامه‌اي که در سال 1218 هـ.ق تهيه شده اين باغ و املاک زيادي وقف اولاد و امور خيريه شده است.

وي افزود: اين باغ بر روي امتداد جريان آب چشمه هاي سرد و گرم که به جانب طبس مي آيد شکل گرفته و آب از انتهاي مجموعه وارد باغ مي شود و پس از آبياري کرتها و حرکت در جويها و فواره ها از زير هشتي ساختمان سردر مي گذرد و به شهر مي رسد.

قيصري به طراحي اين باغ بر اساس نمونه چهار باغ اشاره کرد و گفت: اين طراحي برگرفته از آيات قرآن در مورد بهشت بوده که دو نهر در آن همديگر را قطع مي کنند و درختاني که گفته مي‌شود ???سال عمر دارند سايه دل انگيزي را در کنار ديوارهاي کهن اين باغ مي گسترانند.

وي تصريح کرد: در اين راستا نظر به اهميت و ارزش اين اثر ملي قابل ثبت در فهرست باغ هاي جهاني اقداماتي از ابتداي ارديبهشت ماه سال جاري با اعتبار معادل 900 ميليون ريال از محل اعتبارات ملي آغاز شده و تا آخر تيرماه ادامه خواهد يافت.

رئيس اداره ميراث فرهنگي و صنايع دستي و گردشگري طبس همچنين ، اجراي زيرسازي و حصارکشي باغ به ارزش 250 ميليون ريال، نورپردازي سردر ورودي باغ به ارزش 400 ميليون ريال، تکميل حصار در قسمت پيشخوان با مشارکت شهرداري به ارزش 50 ميليون ريال و کف سازي راهروهاي اصلي باغ به ارزش 200 ميليون ريال از مهمترين اقدامات اين سازمان عنوان کرد/س

  
برچسب ها: طبس ، خراسان ، باغ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.