جالب است بدانید که افزایش یک فنجان لوبیا سبز به سالادها باعث می‌شود که میزان پتاسیم دریافتی‌تان به میزان 19 درصد افزایش پیدا کند. پس اگر دارید فکر می کنید که برای سفره افطار امشب چه غذا یا سالادی آماده کنید، سطرهای بعدی را بخوانید.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، اگر مروری بر خواص لوبیا داشته باشیم متوجه می شویم که این ماده غذایی سرشار از ویتامین‌های A و B بوده ضمن اینکه مواد معدنی آهن، فسفر، کلسیم و پتاسیم را نیز در خود دارد. در این میان لوبیا سبز کم کالری بوده و  بر خلاف لوبیا خشک حاوی ویتامین C و بسیار مغذی است.

 خاصیتی که می تواند ما را ترغیب کند که آن را در برنامه غذایی خود لحاط کنیم. به ویژه اینکه طبخ برخی از غذاها با این ماده غذایی نیاز به فرصت و صرف انرژی کمتری دارد و خطر ابتلا به سرطان را هم کاهش می‌دهد. اگر مبتلا به آرتروز دست‌ها و زانوها هستید باید بدانید که مصرف لوبیا سبز می تواند به کمک شما بیاید.

جالب است بدانید که افزایش یک فنجان لوبیا سبز به سالادها باعث می‌شود که میزان پتاسیم دریافتی‌تان به میزان 19 درصد افزایش پیدا کند. پس اگر دارید فکر می کنید که برای سفره افطار امشب چه غذا یا سالادی آماده کنید، سطرهای بعدی را بخوانید.
 
 سالاد لوبيا سبز

تا فرصت است قلم و کاغذ آماده کنید و روی آن نام مواد اولیه و مقدار آنها رو بنویسید. لوبیا سبزخیارشور و هویج از هر کدام 100 گرم، 200 گرم سیب زمینی، يك قاشق غذاخوري، آبليمو، سس مايونز، نمك و فلفل به میران لازم. اکنون به بازار بروید و این مواد را خریداری کنید. به خانه که بازگشتید.

ابتدا لوبياهاي شسته و از وسط دو نصف شده را در آب جوش بریزید و به مدت 15 دقيقه با حرارت ملايم بپزید. لوبيا را پس از اينكه در سبد ریختید فوری در آب سرد بریزید تا رنگ لوبياها سبز بماند. هويج را هم نيم‌پز و خرد كرده، سيب‌زميني را هم پس از پختن خرد کنید. خيارشور خردشده، هويج، لوبياسبز و سيب‌زميني را مخلوط کرده و با استفاده از سس مايونز، آبليمو، نمك، فلفل و روغن زيتون هم مقداري سس درست کنید. سپس این مواد را  روي سالاد بریزید تا خوب مخلوط شوند، سالاد را به مدت يك ساعت در يخچال گذاشته سپس سرو کنید.
 
غذای محلی تبریزی ها

کوکوی لوبیا سبز یکی از چندین غذای سنتی و محلی تبریزی‌هاست که خیلی از ما آن را شاید بارها و بارها بر اساس شنیده‌های خود درست کرده باشیم. اما اگر می خواهید برای سفره افطارتان این غذای محلی را به صورت اصولی و سنتی درست کنید باید نیم کیلو لوبیای سبز متوسط، 2 عدد هویج،2 عدد پیاز کوچک قرمز یا یک عدد متوسط ،100 گرم گوشت چرخ کرده و سه عدد سیب زمینی متوسط آماده کنید.

البته شما به نصف پیمانه زرشک، پنج عدد تخم مرغ، کمی روغن، نمک، فلفل قرمز و سیاه به مقدار لازم نیاز دارید. حالا آستین هایتان را بالا بزنید و لوبیاها را خیلی ریز حلقه حلقه کنید یا از رنده غذاساز استفاده کنید. در مرحله بعدی هویج‌ها را نگینی خرد کنید یا با خرد کن، به صورت ریز خرد کنید.

لوبیاها و هویج‌ها را یا با هم یا جدا، بخار پز کنید. می‌توانید آب پز هم بکنید ولی لوبیا خیلی به خودش آب می‌گیرد. 2 عدد از سیب زمینی‌ها را نگینی خرد کنید، یکی دیگر را خلالی و هر کدام را جدا سرخ کنید و جدا از هم روی حوله کاغذی بگذارید.

قدم بعدی این است که یکی از پیازها یا نصف پیاز متوسط را نگینی خرد کنید و یکی دیگر را خلالی. حالا خلالی‌ها را سرخ کنید و روی حوله بگذارید.
 
نگینی‌ها را هم درون تابه بگذارید و کمی سرخ کنید. بعد حرارت را کم کنید، گوشت و یکی دو قاشق آب هم اضافه کنید تا گوشت به صورت دانه دانه شود.
 
شما قدم به قدم به مرحله آخر و سرو این غذای محلی نزدیک می شوید، در این مراحل پایانی نمک و فلفل قرمز هم اضافه کنید، بعد خوب تفت دهید تا قهوه‌ای شوند.

زرشک را بشویید و کنار بگذارید. لوبیا و هویج را  هم درون الک بریزید و بگذارید تا خنک شوند.
پنج عدد تخم‌مرغ را درون کاسه استیل بشکنید، یک قاشق چای‌خوری نمک، فلفل سیاه و فلفل قرمز اضافه کنید و با چنگال خیلی خوب هم بزنید.

اگر تخم‌مرغ‌ها کوچک بود می‌توانید یکی دیگر هم اضافه کنید. ولی کمتر از این تعداد نباشد.
 لوبیاها را خوب فشار دهید تا هر چه آب دارند خارج شود. سپس آنها را به همراه هویج درون کاسه‌ی تخم‌مرغ‌ها بریزید. اگر این مواد آبدار باشند باعث می‌شود کوکو آب بیندازد و از هم بپاشد.

بعد سیب‌زمینی نگینی و گوشت که باید کاملاً بی‌روغن باشد و نصف زرشک را اضافه کنید و خوب با هم مخلوط کنید. اگر می‌خواهید درون فر بپزید می‌توانید مواد را درون قالب مربع 23* 23 بریزید. اگر از تابه استفاده می‌کنید یک تابه با شعاع 26 سانتی‌متر کافی است.

اگر می خواهید کوکوی لوبیا سبز را در فر آماده کنید باید فر را با دمای 210 درجه روشن کنید.
قالب را خوب چرب کنید. مواد را درون آن بریزید و با پشت قاشق صاف کنید. بعد زرشک، پیاز داغ خلالی و سیب‌زمینی خلالی را روی آن بپاشید و با پشت قاشق کمی فشار دهید تا روی سطح کوکو قرار نگیرد. بعد روی قالب را فویل بکشید و از چند جا سوراخ کنید.

 آن را ردیف وسط فر قرار داده و 30 دقیقه بپزید. بعد از این مدت دما را روی 190 و قالب را  کف فر بگذارید و صبر کنید به مدت 15 تا 20 دقیقه بپزد تا روی کوکو هم طلایی شود و ببندد. برای پخت در تابه هم مواد را داخل تابه‌ی چرب تفلون بریزید.
 
همان کارهایی را که در بالا گفته شد انجام دهید. بعد دم‌کنی را روی آن بگذارید و حرارت را خیلی کم کنید تا بدون شعله پخش‌کن کامل بپزد.
 
خوراک لوبیا سبز با مرغ

خوراک یکی از غذاهایی است که انواع و اقسام مختلف دارد و هر فردی با توجه به ذایقه خود و اعضای خانواده آن را تهیه می کند. پیشنهاد ما به شما خوراک لوبیا سبز با مرغ است که زمان کمتری نیز طبخ آن طول می کشد.

 اکنون اگر مصمم شده اید آن را تهیه کنید ۷۵۰ گرم لوبیا سبز، یک عدد پیاز، 2 عدد هویج، یک قاشق مرباخوری ادویه خورشت، 2قاشق غذا خوری رب گوجه فرنگی، یک پیمانه نخود فرنگی و چند حبه سیرآماده کنید که البته مقدار سیر به ذایقه شما بستگی دارد.

علاوه براین 2 عدد سیب زمینی، 250 گرم گوشت، 3 عدد گوجه فرنگی البته در اندازه متوسط، سه قاشق غذا خوری کره و 2 لیوان آب جوش نیز لازم است.
 
نمک و فلفل هم که پای ثابت همه غذاها هستند. در قدم بعدی لوبیا را پاک کرده و می‌شوییم .
 بعد پیاز و سپس سیر را تفت داده و مرغ تکه شده و هویج و لوبیاسبز خرد شده و سیب زمینی و نخود فرنگی را به آن اضافه می‌کنیم و سپس نمک وادویه زده کمی که تفت داده شد رب گوجه فرنگی را اضافه می‌کنیم و دو لیوان آب به آن اضافه می‌کنیم.  اکنون در قابلمه را گذاشته و روی حرارت ملایم  به مدت نیم ساعت ‌می گذاریم  و سپس با لیموترش یا نارنج سرو می کنیم.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار