معاون پژوهشی وزیر علوم تحقیقات و فناوری:

اختصاص مبلغ 600 میلیارد تومان از سوی صندوق نوآوری به "شرکت‌های دانش‌بنیان"

600میلیارد تومان اعتبار به صندوق نوآوری و شکوفایی جهت تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص یافته است.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران،  وحید احمدی معاون پژوهشی وزیر علوم تحقیقات و فناوری عصر امروز در نشست خبری که در سالن همایش‌های وزارت علوم برگزار شد، طی سخنرانی گفت: در ابتدا در رابطه با بحث میزان تولید علم ( تولید مقالات ) باید بگویم که از سال 2000 تا 2014 به ترتیب میزان تولید مقالات در سطح کشور 0.13 درصد، 0.16 درصد ، 0.21 درصد،‌0.28 درصد، 0.34 درصد، 0.43 درصد، 0.54 درصد، 0.73 درصد، 0.9 درصد، 1.1 درصد، 1.12 درصد، 1.38 درصد، 1.39 درصد، 1.39 درصد و 1.62 درصد بوده است. چنانچه تعداد استنادها به کلیه سال‌ها به ترتیب از سال 2000 تا 2014 نیز 1.65 درصد، 2.9 درصد، 2.9 درصد، 2.31 درصد، 2.44 درصد، 2.61درصد، 3.4 درصد، 3.11 درصد، 3.48درصد، 3.99 درصد، 4.39 درصد، 4.69 درصد، 5.94 درصد و 7.93 درصد بوده است . یعنی ما در 3 سال متوالی بر اساس استناد به پایگاه  isi رتبه هفدهم و بر اساس استناد به پایگاه اسکوپوس رتبه بیست را کسب کرده‌ایم که البته این میزان استناد بر اساس یک شاخه کیفیت است. 

وی افزود: این نکته را نیز باید اضافه کنم که خوشبختانه باخبر شدیم 10 نفر از اساتید ایرانی جزء برترین‌های جهان بر اساس پایگاه استنادی isi معرفی شدند که 4 نفر از این اساتید نیز از اساتید شهرستانی هستند. 

احمدی تصریح کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی با تخفیف اعتباری که دولت در نظر گرفته 600میلیارد تومان برای ارائه تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان داده است. 

وی در ادامه به آئین‌نامه معافیت‌های مالیاتی اشاره کرد و گفت: این آیین‌نامه به امضاء وزیر علوم رسیده و ابلاغ شده است. 

وی در ادامه به پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد اشاره کرد و گفت: در سال گذشته 15میلیارد تومان بر اساس شاخص‌ها میان پارک‌های علم و فناوری تقسیم شده و هم اکنون نیز وضعیت این پارک‌ها مورد ارزیابی و رسیدگی قرار می‌گیرد. 

وی در ادامه به ارتباط میان دانشگاه و صنعت و فعالیت‌های پژوهشی در این رابطه اشاره کرد و گفت: ارتباط ما با صنعت فعالیت گسترده ای را در بر می‌گیرد، چناچه قراردادهایی با وزارت دفاع،‌وزارت نفت و سپاه منعقد شده، همچنین با وزارت بهداشت نیز قراردادی در شرف انجام است. 

احمدی تصریح کرد: فعالیت گسترده‌ای در رابطه با فرصت‌های مطالعالتی میان اساتید و دانشجویان دکتری در نظر گرفته شده که البته در این رابطه فعالیت‌ها نیز گسترده است. همچنین در رابطه با حمایت از پایان‌نامه‌های مرتبط با صنعت نیز تفاهم‌نامه‌هایی در حال انجام است. 

احمدی تصریح کرد: در رابطه با توسعه منطقه‌ای ( کوریدور ) تسهیلات خاصی برای پارک های علم و فناوری در نظر گرفته شده، چنانچه استان‌های اصفهان، آذربایجان شرقی، بوشهر و یزد این مجوز را دریافت کردند و طی بررسی‌های صورت گرفته نیز چنین منطقه‌ای در استان تهران نیز در حال راه‌اندازی است. 

احمدی در ادامه به تسهیلات دانشجویان دکتری اشاره کرد و گفت: 40میلیارد تومان تسهیلات برای دانشجویان دکتری در نظر گرفته شده است.  

وی تصریح کرد: برای دانشجویان دکتری فرصت مطالعاتی در سال 93،  800 فرصت مطالعاتی در نظر گرفته شده است. 

وی خاطرنشان کرد: در رابطه با طرح های کلان ملی نیز باید بگویم که اعتبار 47 طرح کلان ملی 2400 میلیارد تومان بوده که طرح‌ها 70میلیارد تومان آن پرداخت شده است. چنانچه در رابطه با بحث تجهیزات آزمایشگاهی نیز تلاش‌های زیادی در رابطه با ترخیص این تجهیزات آزمایشگاهی صورت گرفته است و در رابطه با طرح‌های علوم انسانی نیز با توجه به فاصله داشتن با آن نتیجه مطلوب امیدواریم که بتوانیم این طرح‌ها را ساماندهی کنیم. 


انتهای پیام 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار