لاریجانی در همایش روز جهانی جمعیت:

سالانه 120 هزار سقط جنین غیرقانونی در کشور انجام می‌شود/ ضرورت اصلاح سیاست‌های جمعیتی

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: سمت‌گیری کلی سیاست‌های جمعیت در حال حاضر باید به سمت اصلاح شرایط حرکت کند تا بدین ترتیب جمعیت جوان کشور تغییر موضع ندهند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز دوشنبه 23 تیر در همایش روز جهانی جمعیت که در دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران برگزار شد، ضمن تشکر از وزیر بهداشت گفت: از آقای قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت و درمان که در این مدت کوتاه وزارتش گام‌های خوبی برای سلامت کشور برداشته تشکر می‌کنم و امیدوارم که با تمهیداتی که در بودجه اندیشیده شده در سال جاری پایه‌های خوبی برای سلامت کشور انجام شده و مسیر نوینی را سامان دهد.   
 
وی افزود: گزارشی که آقای سیاری در این همایش ارائه کردند تا حد زیادی نشان می‌دهد که مسئله جمعیت ما در شرایط مطلوبی است اما سمت‌گیری آن خیلی مطلوب نیست، نرخی که از نظر ازدواج در کشور است، نرخی که برای طلاق وجود دارد با فاصله باروری‌ها نشان دهنده این است که شرایط کشور از نظر جمعیت جوان کشور در حال تغییر است.   
 
رئیس مجلس تصریح کرد: ما در کشور یک مشکلی که داریم مشکل آمارها است آمارها خیلی متفاوت‌اند. گزارشی که در این جلسه درباره میزان باروری ارائه شد اعلام کرد که 1.8 درصد میزان نرخ باروری است اما گزارش ما در سال 1390 در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی داریم که برمبنای آن میزان نرخ باروری 1.61 درصد بوده؛ مناطق شهری 1.49 درصد، مناطق روستایی 1.93 درصد و در نقاط شهری استان تهران 1.18 دهم درصد است که این غیرطبیعی نیست.
 
وی افزود: با این شرایطی که درسال 90 وجود داشت  سال 91 وضع بهتر از این نیست براساس همین مسائل است که سیاست‌های کلی جمعیت در مجمع تشخیص مصلحت نظام تنظیم و توسط کارشناسان مختلف مورد مطالعه قرار گرفت و رهبر معظم انقلاب آن را ابلاغ کردند.   
 
لاریجانی با اشاره به سیاست‌های کلی جمعیت اظهار داشت: سیاست‌های کلی جمعیت 14 بند دارد که سه عامل تعیین کننده برای آن تنظیم شده است که زاد و ولد در بندهای 1 تا 5، مهاجرت در بندهای 11 و 12، مرگ و میر در بند 6 لحاظ شده است هم چنین ملاحظات مدیریتی نیز در این سیاست‌ها تعیین شده که مدیریت منابع انسانی در بندهای 2، 7 و 8، مدیریت‌های منابع استراتژیک و امنیتی در بندهای 10 و 12، مدیریت منابع آب و محیط زیست در بند 9 و رصد سیاست‌ها در بند 14 این سیاست‌های کلی جمعیت تعیین شده است علت آن نیز روشن است به طوری که مسئله جمعیت در کشور یک موضوعی است که ابعاد زیادی دارد و باید به همه ابعاد آن توجه شود.

وی ادامه داد: مسئله آب در کشور یکی از موضوعات مهم است که اگر بخواهیم به موضوع جمعیت نگاه کنیم، باید نگاهی دقیق به همه شرایط کشور و از جمله شرایط آبی کشور داشته باشیم، لذا همه ابعاد و موضوعات مختلف در سیاست‌های کلی جمعیت لحاظ شده است.
 
رئیس قوه مقننه تصریح کرد: سمت‌گیری کلی سیاست‌های جمعیت به سمت اصلاح شرایط است که این جمعیت جوان و فعال تغییر موضع ندهند. در سیاست های کلی جمعیت به تشکیل خانواده، ترویج موضوع ازدواج، سلامت جامعه و اصلاح اوضاع اقتصادی کشور و توسعه توجه و عنایت شده است.
 
نماینده مردم قم در مجلس اظهار داشت: اما در این زمینه ما چالش‌هایی نیز داریم که اولین چالش آن در بین کارشناسان و جمعیت‌شناسان است که آنها هنوز به یک اجماع روشنی دست پیدا نکرده‌اند، لذا آنها باید در زمینه جمعیت نخست تلاش‌هایی برای اغناء انجام دهند چرا که این کارشناسان و جمعیت‌شناسان افرادی هستند که با جامعه بهتر صحبت می‌کنند.
 
وی افزود: گروهی از جمعیت‌شناسان کاهش باروری در ایران را مقطعی می‌دانند و معتقدند که تحت شرایطی که در کشور از نظر اقتصادی و از نظر بیکاری وجود دارد، مشکل کاهش باروری در کشور به وجود آمده و این موضوع مقطعی است و آنها معتقدند که باروری نسلی نسبت به باروری مقطعی اعتبار بیشتری دارد و باروری نسلی در جامعه می‌تواند در آینده شرایط را اصلاح کند و معتقدند که باروری نسلی نسبت به باروری مقطعی اعتبار بیشتری دارد و این باروری در کشور مرسوم‌تر است.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کارشناسان معتقدند که جمعیت ایران در آینده به حدود 100 میلیون نفر می‌رسد و در همین مقدار می‌ایستد، که این رقم جمعیت در کشور نه نصف می‌شود و نه اینکه رقم جمعیت ایران یک رقم انفجاری نخواهد شد و همان حدود 100 میلیون خواهد ماند.
 
لاریجانی ادامه داد: به همین دلیل همچنین کارشناسان معتقدند که ما به جای حساسیتی که روی بحث جمعیت داریم، باید حساسیت بیشتری نسبت به توسعه کشور داشته باشیم، گروهی دیگر از جمعیت‌شناسان که نقطه مقابل گروه اول هستند معتقدند که روند فعلی جمعیت کاهشی است و ما شاهد یک وضع منفی از نظر رشد جمعیت خواهیم بود و اگر رشد جمعیت همین روال را ادامه دهد، با مشکلات آن مواجه خواهیم بود که این دو نظر در مقابل یکدیگر قرار دارند.
 
رئیس قوه مقننه تصریح کرد: برای هر دو گروه استناداتی نیز وجود دارد که به طور مثال در تهران آماری از خانواده‌هایی که یک فرزند دارند، بررسی شد و چند عامل را برای آن برشمردند، که عوامل آن از جمله عوامل عدم امنیت شغلی بود، یعنی افرادی که بیکار هستند حدود 7 برابر بیشتر از مردانی که شغل تمام‌وقت دارند انگیزه تک‌فرزندی دارند، که این موضوع کمک می‌کند به نظریه اول.
 
نماینده مردم قم در مجلس افزود: همچنین در یافته‌های دیگری از آمار نشان داد که خانواده‌هایی که همسران آنها به اشتغال روی آورده‌اند و موافقند که زنان اشتغال داشته باشند و تقسیم کار در منزل وجود داشته باشد، این گروه قصد تک فرزندی بیشتری دارند نسبت به کسانی که سنتی‌تر زندگی می‌کنند، که این نشان می‌دهد که مسئله تک‌فرزندی بحث مقطعی نیست، همچنین در مورد مردانی که تک فرزندی را ترجیح می‌دهند، مردانی هستند که تمایلات فردگرایی و لذت‌گرایی شخصی و راحت زندگی کردن برایشان اولویت دارد، در زنان نیز در جامعه آماری که گرفته شده، زنانی که فردگرا هستند و برای فرصت‌های پیشرفت خود سرمایه‌گذاری می‌کنند اینها به تک فرزندی بیشتر گرایش دارند و زنانی که مشارکت همسر در کارهای منزل، مخصوصا در دوران بارداری دیدند و حس کرده‌اند اینها تمایل بیشتری به فرزندآوری دارند.

لاریجانی ادامه داد: زنانی که قصد ادامه تحصیل دارند و همچنین خصوصیات فردگرایی دارند، از جمله عواملی است که تمایل به تک‌فرزندی دارند، البته در این آمارها نشان می‌دهد که افرادی که پایبندی به مقوله مذهب و دین دارند ترجیح به تک فرزندی به طور معناداری کمتر از کسانی است که پایبندی کمتری به مذهب دارند که این به لحاظ فرهنگی اهمیت زیادی دارد.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید در زمینه جمعیت مجموعه اقداماتی شکل دهیم که البته این اقدامات نباید با دستپاچگی باشد و بنده تصور می‌کنم خیلی باید حساب‌شده، دقیق و سنجیده در این زمینه گام برداشت، هم باید جهت‌گیری‌های درستی مطرح شود و هم از انجام کارهای عجولانه پرهیز کرد.
 
وی بیان کرد: چند سال پیش یک مجموعه از اقدامات در زمینه رشد جمعیت از یکی از مراجع تصمیم‌گیری شده بود که به مجلس شورای اسلامی ارجاع شد که در آن طرح مشوقاتی برای رشد جمعیت در نظر گرفته شده بود، به طوری که اگر کسی دو فرزند داشته باشد، این مقدار تشویق می‌دهیم و برای زایمان مقطع زمانی برای تشویق مرخصی تعیین شده که البته هرکدام از این تشویق‌ها سرجای خود تاثیر دارند، اما باید شرایط کشور را از دو جهت بسنجیم که یکی آنکه مشوق‌ها تا چه اندازه متناسب با برداشت‌های مردم است و دیگر اینکه بار مالی این مشوق‌ها چقدر خواهد بود.
 
نماینده مردم قم در مجلس ادامه داد: در یک بررسی آماری در طرحی که آماده شده بود، چیزی حدود 12 هزار میلیارد تومان بودجه لازم بود که این یک بار مالی بسیار سنگین بود و اگر ما این پولها را داشتیم، قطعا اول آن را به وزارت بهداشت می‌دادیم تا وضع بهداشت را بهتر از این شرایط کند، لذا باید نوع مشوق‌ها متناسب با شرایط کشور باشد.
 
رئیس قوه مقننه افزود: در یک بررسی آماری نشان داد که مشوق افزایش مدت مرخصی استعلاجی زایمان زنان و مرخصی بدون حقوق بین خانمها چیزی حدود 8 درصد تاثیر داشت، همچنین نشان داد که زنان خانه‌داری که خانه‌داری را به عنوان شغل و بیمه بازنشستگی پذیرفته‌اند، 33 درصد بیان کردند که آماده بارداری دوم هستند که اگر به طور طبیعی این دو را مقایسه کنیم، نشان می‌دهد که برخی از مشوق‌هایی که ما در نظر می‌گیریم آنقدر در اراده افراد تاثیر ندارد، لذا ما احتیاج داریم که بررسی‌های دقیق و سنجیده‌ای صورت گیرد که این بررسی‌ها باید هم از نظر علمی و هم از برداشت‌های مردم و با شرایط کشور همگون باشد و متناسب با منابع کشور باشد.
 
لاریجانی تصریح کرد: همچنین در این بررسی‌ها مسائل اقتصادی، رکود، بیکاری که عواملی بسیار تاثیرگذاری در باروری، نرخ ازدواج و طلاق است لحاظ شود.

رئیس قوه مقننه گفت: در مسئله جمعیت هر تئوری که داشته باشیم باید برای توسعه و رشد کشور سهم بگذاریم چرا که این‌ها عواملی هستند که می‌توانند شرایط را تغییر دهند.
 
نماینده مردم قم در مجلس گفت: در سیاست‌های کلی جمعیت چند مباحث کمی و کیفی مطرح شده مسئله سیاست‌های کلی جمعیت یک نگاه کاملی دارد به بحث کمی و کیفی،که در آن هم کیفیت و هم کمیت مطرح است و برای رشد نرخ باروری هم عوامل دیگر و هم چالش‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.
 
رئیس مجلس تاکید کرد: در حال حاضر ما در 12 استان در کشور با بحران آبی قرار داریم که این مسئله باید در مسئله جمعیت به درستی مطرح شده و نسبت آب را با جمعیت باید متناسب کنیم چرا که اگر مشکلات کم آبی حل نشود در آینده می‌تواند مشکلات جدی‌تری را به وجود آورد بنده نمی‌گویم که در این مسائل افراطی عمل کنیم اما نباید به مسئله جمعیت تک بعدی توجه کنیم.
 
وی ادامه داد: موضوعات محیط زیست، توسعه و رشد کشور در کنار افزایش جمعیت باید مورد توجه قرار گیرد هم چنین مسائل فرهنگی و اجتماعی باید از جمله مسائلی باشد که در افزایش رشد جمعیت ملاک قرار گیرد.
 
لاریجانی تصریح کرد: در جهان گرایش فرد گرایی و خود شکوفایی‌ها مطرح است که مربوط به جامعه ما نبوده اما با توجه به همگرایی‌هایی که در حوزه فرهنگی در جهان در حال حاضر در حال رخ دادن است گاهی این مناسبات نیز شکل می‌گیرد که یکی از این مسائل مهم این است که باید مسائل فرهنگی و اجتماعی را مورد توجه قرار دهیم.
 
رئیس قوه مقننه تاکید کرد: نکته دیگری که وجود دارد و در رابطه با آن باید بسیار فکر کرد این است که پس از این که ما فاز جمعیتی را پشت سر گذاشتیم ما با افزایش جمعیت سالمندان مواجه خواهیم شد که مسئله سالخوردگی  جمعیت یک مسئله هشدار و حساس است، اما ممکن است که ما تا سال 1420 مسئله فراگیری در رابطه با این زمینه نداشته باشیم اما باید از همین الان در رابطه با این موضوع باید فکر کنیم و هم چنین وقتی که تعداد افراد ما به سمت سالخورده پیش می‌رود باید در رابطه با مسائلی هم چون نگهداری آنان، بهداشت، سلامت از حالا تمهیداتی اتخاذ شود لذا از قبل باید در رابطه با افزایش جمعیت سالمند تصمیمات گرفته شود.  
 
نماینده مردم قم در مجلس با اشاره به سقط جنین در کشور یادآور شد: حدود 220 هزار سقط جنین در کشور داریم که 120 هزار از آن غیرمجاز و غیرقانونی و 100 هزار آن قانونی است که هر دوی این‌ها توجه بیشتری می‌طلبد و وزارت بهداشت باید در این موضوع اقدامات جدی ‌تری انجام دهد و این موضوع را سامان دهد، جدای از این که سقط جنین با مسئله باروری در ارتباط است اما قتل نفس بوده و در جامعه‌ای که اسلامی است نباید چنین اتفاقی به وجود آید سقط جنین غیرقانونی و خطرناک است و هم از لحاظ معنوی و هم از لحاظ اجتماعی برای کشور ایراد دارد و باید به این آمار توجه بیشتری صورت گیرد.
 
رئیس مجلس در پایان خاطر نشان کرد: امیدوارم این نشست‌ها که در مورد موضوع جمعیت است و جمعیت یک موضوع مهم است توجه همه جانبه‌ای صورت گیرد، در مجلس نیز طرحی مطرح است که تا حد زیادی به مولفه‌های آن پرداخته اما هنوز جا دارد که این طرح کامل‌تر شده که این امر مستلزم همکاری دولت با مجلس شورای اسلامی برای تهیه یک قانون جامع است.  

انتهای پیام/ 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار